Przejdź do treści
Źródło artykułu

Embraer zapowiada szerszą współpracę z polskim przemysłem lotniczym

Embraer chce rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów - zapowiedział we wtorek w Warszawie szef Grupy Embraer Francisco Gomes Neto. Według niego partnerstwo może przynieść Polsce 3 mld dol. w ciągu 10 lat.

Embraer to globalna firma lotnicza z siedzibą w Brazylii, działająca w czterech kluczowych obszarach: lotnictwie pasażerskim, prywatnych odrzutowcach, sektorze obronnym oraz usługach dla rolnictwa.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej przedstawiciele Embraera ogłosili plany produkcji i serwisowania samolotów w Polsce.

"Plany obejmują linię montażu końcowego samolotu wojskowego KC-390 Millennium, na który obecnie jest wysoki popyt ze strony krajów europejskich i NATO oraz całego świata. Polska jest idealnym partnerem dla Embraera do współpracy w zakresie tworzenia nowoczesnych technologii obronnych i wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy" - powiedział Neto. Jak dodał, z wyliczeń Embraera wynika, że montaż samolotu oraz związany z nim ekosystem posprzedażowy (w tym serwisowanie i szkolenia) przyczyni się do wygenerowania blisko 1 miliarda dolarów oraz stworzenia 600 miejsc pracy.

Dyrektor generalny Embraera w trakcie swojej wizyty w Warszawie spotkał się w poniedziałek z wiceministrem obrony narodowej Pawłem Bejdą. MON przekazał, że omówiono potencjalne obszary współpracy z Embraerem. "Nowoczesny samolot wojskowy KC-390 Millennium w konfiguracji NATO został już zakupiony przez Holandię, Czechy, Portugalię, Węgry, Austrię i Koreę Południową. Polska może stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu KC-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i serwisowego" - powiedział PAP szef Embraera.

Jak mówił na wtorkowej konferencji Francisco Gomes Neto, Embraer chce rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów. "Oferowane przez nas partnerstwo w sektorze produkcji, serwisowania oraz szkoleń mogą przyczynić się do wzmocnienia pozycji polskiej gospodarki w globalnym przemyśle lotniczym. W ciągu najbliższych 10 lat mogłyby one wygenerować dla Polski wartość 3 miliardów dolarów oraz potencjalnie stworzyć 5 tysięcy nowych miejsc pracy" - powiedział

Prezes Embraer Commercial Aviation Arjan Meijer przypomniał, że Embraer od 25 lat współpracuje z PLL LOT, a brazylijskie samoloty przewiozły 60 mln pasażerów w barwach polskiego narodowego przewoźnika. LOT w swojej flocie ma brazylijskie Embraery typu: E195, E175, E190, E170 i trzy sztuki E195-E2. Maszyna jest o 25 proc. wydajniejsza w porównaniu do E195 poprzedniej generacji, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję CO2. Liczba miejsc w E195-E2 w wersji dla LOT to 136, a jej zasięg - do 4815 km. Embraer E195-E2 to największy samolot w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2.

LOT jest w trakcie podjęcia decyzji odnośnie nowych samolotów przeznaczonych na trasy regionalne. Chodzi o 84 maszyny. W grze są dwa modele samolotów: Embraer 195-E2 i Airbus A220.

"Jako wieloletni partner Polski chcemy kontynuować naszą bliską współpracę przez kolejne dekady – wykraczając poza sprzedaż samolotów, by wspierać i przyspieszać rozwój krajowego ekosystemu lotniczego. Wdrożenie samolotu E2 dla LOT jest obarczone niskim ryzykiem ponieważ zapewnia płynne i efektywne kosztowo przejście na nową generację maszyn. To najbardziej efektywna, niezawodna i komfortowa konstrukcja w swojej klasie, która w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami może wygenerować dla LOT-u korzyści ekonomiczne o wartości 900 milionów dolarów" - przekonywał na konferencji prasowej Arjan Meijer.

Jak mówił, w sektorze lotnictwa pasażerskiego, Embraer zwiększa produkcję i dąży do wzmocnienia swojego łańcucha dostaw w Polsce. "Polski przemysł już teraz jest kluczowym dostawcą dla programu rozwoju samolotów E2. Przykładowo, fotele są produkowane w Świebodzinie, pomocnicze jednostki zasilające (APU) w Rzeszowie, a kluczowe komponenty silników w Kaliszu. Dzięki tej współpracy w 2024 roku w Polsce było utrzymywanych 1 350 miejsc pracy, a wartość zakupionych towarów i usług przekroczyła 30 milionów dolarów" - powiedział Meijer. Dodał, że rozważane są nowe projekty, obejmujące m.in. zakład remontowy podwozia dla samolotów E2 oraz konwersję samolotów E190 na frachtowce.

"Całość inwestycji w sektorze pasażerskim może osiągnąć ponad 2 miliardy dolarów wartości w przeciągu 10 lat i przyczynić się do stworzenia ponad 4 400 miejsc pracy" - wskazał.

Przekazał, że 30 proc. samolotu E2 jest produkowane w UE: skrzydła są produkowane w Portugalii, a inne komponenty we Francji, Niemczech, Austrii, Hiszpanii i Belgii. Natomiast w przypadku KC-390 – 42 procent łańcucha dostaw pochodzi z UE.

Embraer w 2024 r. dostarczył 206 samolotów, w tym 73 pasażerskich odrzutowców. Koncern wpracował 6,4 mld dol. przychodów, a skorygowany zysk operacyjny wyniósł 708 mln dol. W 2025 r. Firma spodziewa się wpływów na poziomie od 7 do 7,5 mld dol.

Podczas wtorkowej konferencji w Warszawie p.o. dyrektora Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa Sylwester Wyka oraz prezes i dyrektor generalny Grupy Embraer podpisali memorandum o współpracy w sprawie m.in. nowych technologii lotniczych.

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa jest instytucją badawczą, z tradycją sięgającą 1926 roku. Instytut współpracuje z globalnymi producentami OEM z branży lotniczej i kosmicznej oraz instytucjami przemysłu kosmicznego. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze i bezzałogowe. (PAP)

aop/ mmu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony