Przejdź do treści
TS-8 Bies w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Źródło artykułu

TS-8 Bies – o historii i użytkowaniu ocalałych egzemplarzy na marcowej Glassówce

TS-8 Bies – historia i użytkowanie ocalałych egzemplarzy to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).

Spotkanie odbędzie się 16 marca 2024 r., o godzinie 11:00 (przesunięta godzina spotkania, aby ułatwić dojazd uczestnikom spoza Warszawy) w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Spotkanie poprowadzi Michał Lalik - pilot, inżynier lotniczy i właściciel jednego z zachowanych egzemplarzy Biesa.

PZL TS-8 Bies, to dwuosobowy całkowicie polski samolot szkolno-treningowy skonstruowany w Instytucie Lotnictwa przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka, oblatany 23 lipca 1955.

TS-8 Bies był pierwszym po wojnie polskim nowoczesnym samolotem metalowym z polskim silnikiem, który został wyprodukowany w dużej serii. Samoloty seryjne trafiały do oficerskich szkół lotniczych oraz do jednostek Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Powietrznej Kraju i lotnictwa Marynarki Wojennej. Od 1958 r. samoloty ”Bies” wprowadzono również do OSL w Dęblinie.

W latach 1956-1957 na samolocie TS-8 ustanowiono kilka rekordów, w tym dwa międzynarodowe:

  • 28.12.1956 r.- inż. Andrzej Abłamowicz, międzynarodowy rekord wysokości- 7084 m,
  • 14.05.1957 r.- inż. Andrzej Abłamowicz, międzynarodowy rekord w odległości lotu na obwodzie zamkniętym- 2884,5 (wg [9]- 2850) km. Jednocześnie zostały ustalone krajowe rekordy prędkości na dystansach 500, 1000, 1500 i 2000 km,
  • 30.05.1957 r.- inż. Ludwik Natkaniec- międzynarodowy rekord prędkości na trasie 2000 km dla samolotów tej kategorii- 317 km/h. W czasie tego lotu pobito również krajowe rekordy prędkości na trasach 500 i 1000 km.

Użytkowany był głównie przez polskie lotnictwo Wojskowe w latach 1958 do 1977. Następnie przekazywany do cywilnych jednostek w tym aeroklubów realizujących wstępne szkolenie pilotów na zlecenie armii. Wyprodukowano łącznie niespełna 250 sztuk tego udanego i lubianego przez pilotów i techników samolotu.

Jeden z egzemplarzy o numerze bocznym 0309 znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Prezentowany tam egzemplarz to pierwszy prototyp o znakach SP-GLF, oblatany przez Ludwika Natkańca 23 lipca 1965 roku.

Jeden z samolotów TS-8 Bies trafił na postument przy ul. Ikara w Gdyni Babich Dołach nieopodal dzisiejszej 43. Bazy Lotnictwa Morskiego Marynarki Wojennej.

Kolejnym z ocalałych egzemplarz Biesa jest też ten, który opuścił fabrykę PZL Mielec w 1959 roku i latał w wojsku w obecnym malowaniu z numerem bocznym 0929. Pozyskany przez członka Aeroklubu Elbląskiego jako egzemplarz „pomnikowy” w bardzo złym stanie technicznym. Wyremontowany w 2009 roku wielkim wysiłkiem pomysłodawcy przy udziale Warsztatu Lotniczego TZL Henryka Wickiego wraz z zespołem.

TS-8 Bies z numerem bocznym 0929 w locie (fot. Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła)

TS-8 Bies z numerem bocznym 0929 (fot. Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samolocie TS-8 Bies, o tym gdzie jeszcze w Polsce można go zobaczyć, oraz posłuchać o historii i użytkowaniu ocalałych egzemplarzy, w imieniu Michała Lalika serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".

Spotkanie odbędzie się w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki od strony ul. Nowowiejskiej 24. Jest to miejsce, w którym odbyło się już kilka Glassówek w 2019 i na początku 2020 r. Być może uda się uzgodnić wyjątkowo otwarcie zwykle zamkniętego w weekendy bezpośredniego wejścia do budynku. W przeciwnym razie trzeba wejść głównym wejściem, następnie korytarzem na I piętrze przejść do właściwego budynku i do sali. Poniżej schemat dojścia przygotowany przez Kol. Topczewskiego.

Schemat dojścia na Glassówkę w MEL

Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

Na zdjęciu głównym: TS-8 Bies w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony