ECK: od połowy czerwca do końca sierpnia br. wpłynęło ponad 860 skarg dot. m.in. odwołanego lotu
Ponad 860 skarg wpłynęło od połowy czerwca do końca sierpnia br. do działającego przy UOKiK Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK); problemy dotyczyły m.in. odwołanego lotu, uszkodzonego bagażu, czy utraconego noclegu - wynika z danych ECK.
Jak wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie, co roku wpływają do niego skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową.
ECK przypomniało, że w 2021 r. od połowy czerwca do końca września otrzymano 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy. "W 2022 r. od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej– odnotowaliśmy 863 zgłoszenia - 283 telefonicznie, 580 mailowo" - przekazało ECK. Jak dodano, "za tymi liczbami kryją się nieudane wakacje, na które konsumenci czekali cały rok".
Z danych ECK wynika, że od połowy czerwca do końca sierpnia 762 zgłoszenia dotyczyły sektora lotniczego, 96 wynajmu noclegów, 19 wypożyczalni aut, a 8 biur podróży.
"Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem - spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie!" - wskazuje ECK. Dlatego, centrum zachęca podróżnych, "którym zmarnowano urlop", do wysłania reklamacji. Temu celowi ma służyć kampania społeczna "Akcja! #Wakacyjna reklamacja", zachęcająca do egzekwowania swoich praw.
ECK przypomina, że zgodnie z przepisami konsument ma np. 7 dni na wysłanie reklamacji w przypadku uszkodzonego bagażu; tyle samo dni jest jeżeli opóźniony bagaż dotrze uszkodzony - licząc od odbioru bagażu. W przypadku opóźnionego, odwołanego lotu przepisy nie wskazują terminu. Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po roku.
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ je/
Komentarze