EASA zatwierdziła pierwsze urządzenie szkoleniowe oparte na wirtualnej rzeczywistości (VR)
Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) certyfikowała urządzenie szkoleniowe symulacji lotu (FSTD) oparte na wirtualnej rzeczywistości (VR). Jest ono przeznaczone dla pilotów śmigłowców i zapewnia możliwość wykonywania ryzykownych manewrów w środowisku wirtualnym.
FSDT obejmuje kluczowy obszar ryzyka w operacjach helikopterów opierając się na statystykach, które wskazują, że około 20% wypadków ma miejsce podczas lotów szkoleniowych. Urządzenie zostało opracowane i zbudowane przez VRM Switzerland (VRMotion Ltd.) „To znaczący kamień milowy w ewolucji urządzeń szkoleniowych do symulacji lotu” - powiedział Jesper Rasmussen, dyrektor ds. Standardów lotów w EASA.
„Agencja dąży do unowocześnienia przepisów dotyczących urządzeń szkoleniowych, aby odzwierciedlić ich faktyczne możliwości i postęp technologiczny. Ta ewolucja spowoduje udostępnienie szerszej gamy urządzeń uzupełniających symulatory lotu i jest częściowo napędzana potrzebami szkoleniowymi dla nowych konstrukcji pionowego startu i lądowania (VTOL).
„Jest to również zgodne z celami bezpieczeństwa zawartymi w mapie drogowej bezpieczeństwa śmigłowców, która obejmuje przegląd najbardziej krytycznych scenariuszy treningu i promowanie wykorzystania symulatorów w operacjach szkoleniowych wysokiego ryzyka”. Przydatność koncepcji VR została zweryfikowana poprzez program oceny szkoleń z udziałem pilotów i władz lotniczych, w tym instruktorów śmigłowcowych i pilotów testowych.
Ocena ta potwierdziła przydatność koncepcji VR do celów szkoleniowych, szczególnie w przypadkach takich jak autorotacja, zawis i lądowanie na zboczu, gdzie wymagana jest dokładna percepcja wysokości i szerokie pole widzenia. „Opracowanie nowej technologii, która zrewolucjonizuje szkolenie lotnicze, było ambitnym projektem” - powiedział Fabi Riesen, prezes VRM Szwajcaria. „Byliśmy zachwyceni, że przy jego ocenie mogliśmy współpracować z pilotami różnych narodowości. Koncepcja VR wyznacza wzorzec, który spełnia wysokie wymagania przemysłu lotniczego”, dodał.
Ponieważ jest to pierwsze urządzenie FSTD oparte na VR, proces zatwierdzenia przez EASA musiał zostać odpowiednio dostosowany, aby zapewnić równoważny poziom bezpieczeństwa zgodny ze specyfikacjami certyfikacyjnymi. FSTD posiada certyfikat Flight and Navigation Procedures Trainer (FNPT) level II dla Robinsona R22 Beta II, najczęściej używanego modelu na świecie w ramach wstępnego szkolenia pilotów śmigłowców.
Komentarze