FAA opublikowała raport dotyczący katastrof samolotów Zodiac
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) przedstawiła raport, według którego przyczyną wypadków samolotów Zodiac CH601XL i CH650 była struktura skrzydła, która nie spełniała standardów ASTM (Amerykańskie Stowarzyszenie Badań i Materiałów) dla lekkich samolotów sportowych. Seria wypadków spowodowanych błędami konstrukcji sprawiła, iż pod koniec 2009 r. Agencja zaprzestała wydawania świadectw zdatności do lotu dla maszyn tego typu.
“FAA w trakcie dochodzenia wykonała olbrzymią pracę i zasługuje na uznanie za dogłębne przebadanie wszystkich ewentualności prowadzących do zaistniałych zdarzeń,” powiedział Earl Lawrence, wiceprezes EAA ds. przemysłu i kwestii prawnych i dodał “EAA usilnie naciskała na zgromadzenie danych dotyczących wypadków i opracowanie listy wymaganych modyfikacji, które muszą wprowadzić użytkownicy Zodiaków.”
Dochodzenie wykazało kilka czynników prowadzących do katastrof. Odkryto niewłaściwą strukturę skrzydła, która nie była w stanie wytrzymać obciążeń na jakie była narażona, a także występowanie drgań samowzbudnych (flutter), problemy z kalibracją prędkości i limitami operacyjnymi.
Świadectwa zdatności do lotu zostały zawieszone dopóki nie zostaną wprowadzone zmiany zgodne z wymogami FAA. “Bezpieczeństwo zawsze było priorytetem, a pełna informacja jest najlepszym sposobem dla stworzenia i utrzymania najwyższych standardów,” powiedział Lawrence. “Każdy wypadek lotniczy jest tragedią i EAA łączy się w bólu z rodzinami i przyjaciółmi osób, które zginęły w katastrofach Zodiaków. Raport FAA zawiera konkluzje, które zwiększą bezpieczeństwo użytkowania tych konstrukcji.”
Pełny raport znajduje się na stronie EAA.
Komentarze