Modernizacja awioniki na śmigłowcu Robinson R 44 Raven II
W kwietniu br. firma Drabpol, posiadająca własne Biuro Projektowe PART-21, a także zaplecze obsługowe – PART-145, jako pierwsza w Polsce zaprojektowała, a następnie zmodernizowała śmigłowiec Robinson R44 oraz wspólnie z EASA przeprowadziła cały proces certyfikujący.
Śmigłowiec R44 po modernizacji wyposażony został w dwa systemy ostrzegania o zagrożeniach – system ostrzegania o ruchu w powietrzu typu TAS 615 oraz system ostrzegania o obszarach burzowych – TWX 670. Dane pokazywane są na nowym wyświetlaczu MHD 300 – wszystkie urządzenia pochodzą od czołowego producenta awioniki, firmy Avidyne.
TAS 615
To system zapewniającym informację o ruchu lotniczym (przelotach innych statków powietrznych) w pobliżu nosiciela. Składa się z procesora, sprzęgacza z transponderem oraz dwóch anten zabudowanych na grzbiecie i pod brzuchem statku powietrznego. Dane o ruchu lotniczym są odbierane z transponderów innych statków powietrznych i porównywane z własnym położeniem.
Kokpit przed modernizacją
TWX670
To system informujący o pogodzie wokół statku powietrznego. Antena systemu TWX670 jest bardzo czuła i rejestruje wyładowania elektryczne w atmosferze w odległości nawet 200 mil morskich. W krytycznej z punktu widzenia wykonywania operacji lotniczej odległości 25 mil morskich system jest zdolny do zarejestrowania nawet 1096 wyładowań w czasie trzech minut. Pozwala to zawczasu na podjęcie decyzji przez pilota o zawróceniu lub zmianie trasy lotu, tak aby ominąć niebezpieczne burze.
Kokpit po modernizacji
Aktywne anteny
System TAS 615 wykorzystuje zespół aktywnych anten (jedna na górze, druga, dwu--mieczowa na dole śmigłowca), które „wypytują” i „nasłuchują” odpowiedzi transponderów innych użytkowników przestrzeni powietrznej, dzięki czemu procesor jest stanie określić ich odległość, kierunek i wysokość względem własnego SP.
TWX 670 działa podobnie, ale wykorzystuję jedną, pasywną anteną zainstalowaną na górze śmigłowca. Antena „zbiera” ładunki atmosferyczne i na podstawie ich intensywności oraz polaryzacji indukowanego przez nie prądu określa zasięg i kierunek.
Anteny systemu TAS 615 i TWX 670
Wyświetlacz MHD 300 Avidyne
Integratorem otrzymanych danych sytuacyjnych jest wyświetlacz MHD 300 również firmy Avidyne, zabudowany w panelu przyrządów Wyświetlacz bardzo dobrze komponuje się z klasyczną tablicą przyrządów, zarówno dziewięcio-, jak i siedmio-otworową (w kolejnej przygotowywanej prze nasze biuro wersji).
Zobrazowanie danych sytuacyjnych na wyświetlaczu Avidyne nie jest jedyną możliwością w tej modyfikacji. Dodatkowo (lub tylko) informacje te mogą być dostarczane do GNS 430/530. Powstaje wówczas dedykowana podstrona dla systemu TAS i TWX. Jest to alternatywa dla tych, którzy nie potrzebują mieć tych informacji stale wyświetlanych, a chcą mieć tylko podgląd w odpowiednim momencie (stałe wyświetlanie TAS i TWX na GNS430/530, razem z mapą nie jest możliwe).
Modyfikacja, a raczej upgrade, zrealizowana jest na dziewięciootworowej tablicy przyrządów (przygotowywanej razem z nową osłoną), a główne komponenty zajmują miejsce pod prawym fotelem pasażera – w taki sposób, że nie zmniejszają przy tym znaczącej części przestrzeni użytkowej, gdzie pilocie często chowają kółka.
Cały proces kończy Zatwierdzenie Zmiany przyznane przez EASA i odpowiedni wpis książce śmigłowca, poświadczający jej wykonanie.
Propozycja unowocześnienia wyposażenia awionicznego Robinsona R44 przygotowana przez firmę Drabpol jest pierwszą w Polsce tak kompleksową modernizacją, kładąca nacisk nie tylko na nowoczesność, ale przede wszystkim dbającą o bezpieczeństwo wykonywania lotu (systemy Avidyne TAS615 i TWX670). Proponowana modernizacja jest elastyczna, modułowa, a przez to dostosowana do unikalnych indywidualnych potrzeb posiadacza lub użytkownika śmigłowca Robinson R44.
Komentarze