Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346
Zgodnie z umową, w latach 2016 - 2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem szkolenia zaawansowanego AJT. Trwają ostatnie testy maszyn, kontynuowane jest szkolenie oraz przygotowanie infrastruktury dla samolotów.
Zgodnie z umową, w latach 2016 - 2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie zostanie dostarczonych osiem samolotów M-346 wraz z całym systemem szkolenia zawansowanego AJT. W skład systemu wchodzą symulatory lotu i procedur awaryjnych, komputerowe systemy wspomagania szkolenia i pakiet logistyczny. Umowa przewiduje również szkolenie personelu technicznego i latającego, w tym dostarczenie wyposażenia dydaktycznego, sprzętu obsługi naziemnej, dokumentacji i informatycznego systemu wsparcia eksploatacji, a także części zamiennych.
Obecnie swoje szkolenie we Włoszech kończy grupa sześciu pilotów: ppłk Konrad Madej, ppłk Marcin Modrzewski, mjr Emil Bołtryk, mjr Tomasz Czerwiński, mjr Daniel Usiatycki oraz mjr Jacek Moskal z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Pod koniec października po rocznym szkoleniu, po powrocie do kraju zajmą się wprowadzeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT do Sił Powietrznych RP w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.
We wrześniu bieżącego roku kolejni czterej polscy piloci, kapitanowie: Piotr Bereziński, Paweł Wichowicz, Mirosław Kopeć i Przemysław Ćwiklak rozpoczęli szkolenie teoretyczne we Włoszech. Po pozytywnym zakończeniu tego etapu oraz zdaniu egzaminów, rozpoczną szkolenie na symulatorach, po którym będą mogli zasiąść za sterami M-346.
Równolegle ze szkoleniem trwają kolejne etapy testów pierwszych samolotów M-346 przeznaczonych dla Polski. Pierwsze samoloty mają przylecieć do Dęblina pod koniec listopada br.
(fot. Leonardo)
Na terenie lotniska Dęblin kończy się również ostatni etap dostosowywania infrastruktury lotniska do przyjęcia samolotów M-346 i systemu AJT (Advanced Jet Trainer). Zbudowano od podstaw, nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Obok niego stoi strażnica lotniskowej straży pożarnej z nowymi wozami bojowymi. Na lotnisku zostały wyremontowane też drogi kołowania, nawierzchnie postojowe oraz droga startowa. Dobiegła końca budowa nowego domku pilota oraz domku technika. Oba obiekty, zostały wyposażone w informatyczne systemy planowania i analizy misji. Na lotnisku dobiega końca ostatni etap rozbudowy nowoczesnego centrum symulatorowego.
(fot. Leonardo)
Samolot M-346, który zastąpi wysłużone Iskry zapewni możliwości szkolenia pilotów bojowych na samolotach szkolenia zaawansowanego o charakterystykach lotnych i wyposażeniu pokładowym zbliżonym do charakterystyk i wyposażenia wysoko manewrowego samolotu bojowego. Wypełni on lukę technologiczną i pozwoli prowadzić kompleksowe szkolenie z przeznaczeniem pilotów na samoloty F-16.
Dysponując samolotami M-346, Polskie Siły Powietrzne mogą zbudować jeden z najnowocześniejszych systemów szkolenia lotniczego w Europie.
(fot. Leonardo)
kpt. Magdalena Busz / 4. SLSz
Komentarze