Przejdź do treści

Generał Gorenc w Dowództwie Generalnym i wśród lotników

Generał Frank Gorenc, dowódca Dowództwa Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej NATO, zarazem dowódca Amerykańskich Sił Powietrznych w Europie i Afryce, odwiedził 12 czerwca Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych i 22 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Malborku. 13 czerwca będzie gościł wśród amerykańskich lotników przebywających z kolejną rotacją w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Jest to już druga jego wizyta w Polsce.

W Warszawie generał Gorenc został przyjęty przez dowódcę generalnego, generała broni pilota Lecha Majewskiego oraz kierownictwo DGRSZ, spotkał się też z ministrem obrony narodowej Tomaszem Siemoniakiem. W dowództwie wysłuchał prezentacji na temat nowej struktury dowodzenia siłami zbrojnymi, modernizacji technicznej polskiego wojska oraz programu samolotu F-16.

Generał Lech Majewski zapewnił dowódcę z Ramstein o strategicznym znaczeniu polsko-amerykańskich relacji wojskowych, czego dowodem są wizyty najważniejszych osobistości ze Stanów Zjednoczonych. Nasz dowódca przypomniał, że w ostatnim roku w Polsce i w naszych jednostkach wojskowych gościli prezydent i wiceprezydent USA, sekretarz stanu i sekretarz obrony, a także dowódca Wojsk Lądowych oraz inni wysocy rangą wojskowi. Znakomicie rozwija się współpraca komponentów lotniczego (Aviation Detachment) i spadochroniarskiego (Airborne Detachment). „Od marca tego roku amerykańscy piloci w około 600 misjach wylatali na polskim niebie już około 900 godzin. To są godziny wspólnego szkolenia i doskonalenia procedur”, podkreślił generał Majewski.

Pułkownik Kazimierz Dyński, szef Zarządu Operacyjnego (J3) Sztabu DGRSZ przedstawił strukturę i zadania dowództwa, a także aktywność sił zbrojnych w czasie kryzysu ukraińskiego. Pułkownik pilot Arkadiusz Kurkiewicz opisał doświadczenia związane z wdrażaniem samolotów F-16 i związanych z nimi systemów uzbrojenia oraz szkolenia. Przedstawił koncepcję szkolenia kolejnych pilotów F-16 i podziękował amerykańskiemu generałowi za współprace z jego podwłądnymi - lotnikami z Aviation Detachment.

W Malborku generał Gorenc zapoznał się z przeznaczeniem i infrastrukturą jednostki. Spotkał się lotnikami polskimi i francuskimi pełniącym dyżur bojowy Air Policing oraz uczestniczącymi w ćwiczeniu Eagle Talon 14. Obejrzał również start par dyżurnych myśliwców MiG-29 i Mirage 2000 na ćwiczebny sygnał alarmowy „Tango Scramble”. Francuscy lotnicy bardzo chwalili infrastrukturę lotniskową malborskiej bazy oraz znacznie większą - w porównaniu do państw zachodniej Europy - dostępność polskiej przestrzeni powietrznej do rozgrywania epizodów szkoleniowych. „To czyni Polskę najlepszym miejscem do intensywnego szkolenia lotniczego”, ocenił generał Gorenc. Pytany przez dziennikarzy o kontynuację wzmocnienia sojuszniczej misji Baltic Air Policing, przyznał, że mamy do czynienia z niespotykaną wcześniej sytuacją. „Dotychczas wystarczały cztery myśliwce jednego kontyngentu w jednej bazie. Od wiosny tego roku w misji mamy de facto niemal 20 samolotów, czterech państw, w trzech bazach. To unikalna okazja do sprawdzania natowskiego systemu dowodzenia obrona powietrzną oraz interoperacyjności lotników. Z mojej perspektywy sprawdzian ten wypada bardzo dobrze. Trwa wypracowanie decyzji w kwestii utrzymania dalszego wzmocnienia misji BAP”, stwierdził natowski dowódca. A generał dywizji pilot Jan Śliwka, inspektor Sił Powietrznych, potwierdził, że spodziewamy się przylotu we wrześniu do 22 BLT  myśliwców F-16 z holenderskich Sił Powietrznych, które wzmocnią misję Baltic Air Policing. „Jesteśmy gotowi na przyjęcie kolejnych kontyngentów zainteresowanych stacjonowaniem w Polsce. Do dyspozycji mamy lotniska w Malborku, Świdwinie, Mirosławcu”, stwierdził generał Śliwka.

Generał Frank Gorenc jest najważniejszym lotnikiem w NATO. Podlegają mu między innymi trzy sojusznicze centra dowodzenia operacjami powietrznymi w Poggio Renatico (Włochy), Torrejon (Hiszpania) i Uedem (Niemcy), dowodzące w czasie pokoju obroną powietrzną i przeciwrakietową wszystkich europejskich państw NATO i podrywające do startów bojowych wszystkie pary dyżurne myśliwców, w tym polskie. Bezpośrednim zwierzchnikiem generała jest dowódca operacyjny sojuszu - Naczelny Dowódca Sojuszniczych Sił Zbrojnych w Europie (SACEUR).

Piloci z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku od 1 maja br. tworzą polski kontyngent działający w misji natowskiej Baltic Air Policing z bazy w Szalach na Litwie. Polacy są krajem wiodącym w tej misji. Wspierają ich kontyngenty lotnicze z Francji (stacjonuje w Malborku), Wielkiej Brytanii (stacjonuje w Szawlach na Litwie) i Danii (stacjonuje w estońskiej bazie Amari).

Kontyngent francuski pełni na zmianę z polskimi bazami lotnictwa taktycznego dyżur Air Policing w polskiej przestrzeni powietrznej oraz ćwiczy z naszymi lotnikami, na przykład podczas manewrów Eagle Talon. Do 2 czerwca w Malborku stacjonowały samoloty Rafale (po polsku „Szkwał”), które zastąpione zostały przez cztery myśliwce Mirage 2000. Francuzi będą przebywać w Polsce do końca sierpnia 2014 roku.

Tekst: ppłk Artur Goławski
Zdjęcia: ppłk Artur Goławski, kpt. Agnieszka Kossowska, st. chor. sztab. Adam Dereszowski

FacebookTwitterWykop

Nasze strony