Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zmarł Jerzy Popiel

Do redakcji dotarła smutna wiadomość. W dniu 3 listopada 2019 r. późnym popołudniem, w wieku 86 lat, zmarł Jerzy Popiel – pilot szybowcowy, samolotowy, śmigłowcowy, instruktor.

Pogrzeb rozpocznie się mszą świętą w sobotę 9 listopada 2019 r. o godz. 12:00 w Kościele NMP Królowej Polski przy ul. Karmelkowej 94 we Wrocławiu - Klecinie. Trumna będzie wystawiona o godz. 11:30.

Jerzy Popiel urodził się 15 stycznia 1933 roku w Równem. Studiował na Politechnice Wrocławskiej i Warszawskiej uzyskując tytuł inżyniera lotniczego w 1955 roku. Jako ósmy Polak zdobył w 1953 roku Diamentową Odznakę Szybowcową. Licencję szybowcową i samolotową otrzymał w 1956 roku. Pilotem śmigłowcowym został w 1977 roku, a rok później zdał egzaminy na licencję.

Pracę zawodową podjął w 1956 roku jako inżynier postępu technicznego w ZG LPŻ, w latach 1960 – 1961 był szefem technicznym w Wyczynowej Szkole Szybowcowej w Jeżowie Sudeckim. W latach 1962 – 1963 roku był instruktorem w Aeroklubie Wrocławskim. Od 1963 do 1977 roku pracował w Zakładach Szybowcowych we Wrocławiu jako szef kontroli jakości i w Bielsku-Białej jako pilot doświadczalny.

W latach 1977 – 1987 był pilotem zawodowym i pełnił funkcję kierownika zespołu terenowego w Przedsiębiorstwie Usług Lotniczych. Od 1987 r. do 1992 r. zatrudniony był w Aero-Service (Holandia) jako pilot samolotowy i śmigłowcowy. Latał również w Egipcie jako pilot agro (1971.). Wspaniałą i owocną karierę zawodową zakończył w 1992 roku, przechodząc na emeryturę.

Jego sportowe latanie zaowocowało już w 1953 roku tytułem Szybowcowego Mistrza Polski, który zdobył ponownie w 1959 roku. Startując w Szybowcowych Mistrzostwach Świata – raz był srebrnym (1963 r.), raz brązowym (1960 r.) medalistą, raz zajął czwarte miejsce (1965 r.).

Ustanowił również rekord świata w przelocie docelowym w 1953 roku, rekordy Polski na trasie trójkąta 100 km (Wrocław 1953) i trójkąta 300 km (Argentyna 1963). Sławne stały się jego przeloty: Wilgą-104 na trasie Warszawa – Kair (1971) i motoszybowcem Ogar z Bielska-Białej przez Bornholm, Szwecję, do Finlandii i z powrotem.

W swoim lotniczym życiu spędził 11450 godzin w powietrzu. Na szybowcach wylatał 3850 godzin, na samolotach 6450 a na śmigłowcach 1150. Wykonał 1230 obloty techniczne, w tym obloty prototypów polskich szybowców: Jantar-19, Pirat-75 i Jantar-St-2. Brał również udział w próbach fabrycznych takich szybowców jak: Pirat, Foka-5, Cobra-15 i 17, Jantar-1 i 17, Jantar Standard i motoszybowca Ogar.

Uhonorowany Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, posiada tytuł Zasłużonego Mistrza Sportu, Złoty Medal za Wybitne Osiągnięcia Sportowe (3-krotnie). Członkek Honorowy Aeroklubu Polskiego i Klubu Lotników „Loteczka”, laureat jego Złotej Lotki.

Od 2011 uczestniczył w pracach Dolnośląskiej Akademii Lotniczej.
(Żródło biografii: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony