Zegrze Pomorskie ma światła i dobre wieści
Choć do niedawna przyszłość lotniska w Zegrzu Pomorskim stała pod znakiem zapytania, dziś jest już niemal pewne, że będzie ono wykorzystywane na potrzeby lotnictwa ogólnego.
Po opuszczeniu terenu przez wojsko, przedsięwzięto działania zmierzające do utworzenia w Zegrzu Pomorskim lotniska komunikacyjnego, które miało pełnić rolę regionalnego portu lotniczego. Z powodu braku funduszy podjęto jednak decyzję o zaniechaniu inwestycji.
Obecnie użytkownikiem lądowiska jest Aeroklub Koszaliński, którego misją jest przywrócenie go lotnictwu ogólnemu. W związku z powyższym Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego, jako główny dzierżawca terenu wspólnie z Aeroklubem Koszalińskim wystąpiły do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o nadanie mu „wskaźnika lokalizacji”, czyli kodu ICAO, który decyzją ULC przyznany został na początku tego roku.
Od 2012 roku obiekt widnieje w ewidencji lądowisk ULC, a od początku tego roku jego kod ICAO, to EPKZ (Koszalin – Zegrze Pomorskie). Zarządzający czynią wszelkie starania, aby niezbędne informacje dotyczące lądowiska znalazły się w AIP. W tym celu złożyli już wszelkie niezbędne dokumenty do PAŻP i ULC. Mają także nadzieję, że niebawem lądowisko pojawi się na wszystkich mapach lotniczych.
Od chwili, gdy lotnisko przestało być użytkowane przez wojsko pojawiła się konieczność zabezpieczenia lotów nocnych odbywających się w ramach działalności Aeroklubu. Od 2000 roku Aeroklub we własnym zakresie organizuje oświetlenie, a trzy lata temu w ramach jego modernizacji dodane zostały większej mocy, zielone lampy progowe i czerwone lampy końca drogi startowej.
Wykorzystane zostały do tego celu lampy wczesnego ostrzegania stosowane na co dzień w drogownictwie. Lampy krawędziowe zastosowane na lotnisku, to zasilane bateriami, diodowe lampy własnej konstrukcji. Rozłożenie całego oświetlenia na odcinku 800 metrów ponad dwukilometrowego pasa zajmuje około 20 minut, a całkowity koszt 16 lamp krawędziowych i 4 lamp progowych, to ok. 5 tysięcy złotych.
Oświetlenie pasa Zegrze Pomorskie, źródło - www.zegrzepomorskie.pl
W przyszłości zarządzający lotniskiem zamierzają wydłużyć oświetlony odcinek drogi startowej do 1000 – 1200 metrów. Być może rozwiązanie zastosowane w Zegrzu Pomorskim zainspiruje innych, by przy niewielkich nakładach finansowych podwyższyć standard swojego lotniska lub lądowiska poprzez choćby oświetlenie pasa.
Priorytetem Aeroklubu Koszalińskiego jest też uruchomienie pasów trawiastych na potrzeby przyszłego szkolenia szybowcowego i paralotniowego oraz pomieszczenia socjalnego dla załóg przylatujących samolotów. Lądowisko w Zegrzu Pomorskim odgrywa także ważną rolę w łańcuchu bezpieczeństwa. Wielokrotnie lądowały tam samoloty z powodu pogarszających się w okolicy warunków atmosferycznych. Ponadto od czerwca do końca sierpnia na lądowisku EPKZ funkcjonuje baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Oświetlenie pasa Zegrze Pomorskie, źródło - www.zegrzepomorskie.pl
Komentarze