Przejdź do treści
Wypadek samolotu ultralekkiego FOX-33
Źródło artykułu

Zdarzyło się dziś: "W trakcie zakrętu samolot został przeciągnięty…"

4 lata temu, 19 kwietnia 2009 r. doszło do wypadku samolotu ultralekkiego FOX-33 o znakach rejestracyjnych OK-EUT03, który rozbił się w wyniku przeciągnięcia chwilę po starcie z nieczynnej drogi kołowania – obecnie, częściowo drogi gminnej w Skarbimierzu k. Brzegu. Pomimo, iż statek powietrzny został całkowicie zniszczony, to pilot i pasażerka przeżyli, jednakże odnieśli poważne obrażenia ciała. Z publikacją warto się zapoznać, bowiem wypadkowi uległa konstrukcja ultralekka wyposażona w niecertyfikowaną jednostkę napędową, a za jej sterami siedział pilot z małym doświadczeniem.

W streszczeniu raportu PKBWL ze zdarzenia 221/09 czytamy:

"W dniu 19 kwietnia 2009 r. pilot-właściciel samolotu, lat 36, posiadający licencję pilota samolotów ultralekkich wydaną przez LAA ČR, przygotował samolot do lotu, z zamiarem wykonania przelotu na trasie Skarbimierz - Tworzyjanów k. Sobótki. Po kilkuminutowym oczekiwaniu wystartowali w kierunku wschodnim jako trzeci w kolejce, ponieważ przed nimi startowały jeszcze dwa inne samoloty. Na wysokości kilkudziesięciu metrów, będąc w fazie wznoszenia, pilot wykonał zakręt w prawo. W trakcie zakrętu samolot został przeciągnięty, wpadł w lewy korkociąg i zderzył się z ziemią. Pilot i pasażerka zostali ranni, a samolot został zniszczony. Po udzieleniu pierwszej pomocy ranni zostali przewiezieni do szpitala w Brzegu. Wypadek wydarzył się ok. godziny 16.46 (LMT)."

Warunku meteorologiczne w momencie wystąpienia zdarzenia:
Prognoza obszarowa na rejon 08. Opracował dyżurny synoptyk Biura Prognoz IMGW O/Wrocław.
Ważność od 2009-04-19 10:00 UTC do 2009-04-19 16:00 UTC
Sytuacja baryczna: wyż znad południowej Skandynawii.
Wiatr przyziemny: 040 - 070º, 6 -12 kt, lokalne porywy ok. 24 kt
Wiatr na wysokości:
300 m AGL: 060 - 090º, 8 – 16 kt.
600 m AGL: 060 - 090º, 12 – 20 kt.
1000 m AGL: 070 - 100º, 10 - 18 kt.
Zjawiska: NSW.
Widzialność: 10 km.
Chmury m AMSL: SCT – FEW Cu 900-1100 / 1900,
SCT – FEW Ac 3000 / 3300
Izoterma 0 st. C m AMSL: od 1500 do 1700.
Oblodzenie: brak.
Turbulencja: słaba, lokalnie umiarkowana.
Stan pogody nie miał wpływu na zaistnienie wypadku.


Samolot ultralekki Fox 33, który uległ wypadkowi w Skarbimierzu k.Brzegu (zdjęcie poprzedniego właściciela)

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami ustaliła, że przyczynami wypadku były:
 
1.Stopniowa utrata mocy niecertyfikowanego silnika podczas fazy wznoszenia po starcie lub nawet całkowite przerwanie pracy w trakcie zakrętu. Przyczyny niesprawności silnika nie ustalono;

2.Przeciągnięcie samolotu w zakręcie na małej wysokości, w fazie wznoszenia po starcie. Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia był niewłaściwy wybór miejsca startu samolotu, które nie zapewniało wykonania przymusowego lądowania w przypadku awarii niecertyfikowanego silnika.


                          Przednia część kadłuba wraz zespołem napędowym

PKWBL podkreślała, iż na ograniczenie obrażeń pilota i pasażerki miały wpływ czynniki przeżycia, którymi w tym wypadku był fakt, iż nie doszło do wystąpienia pożaru oraz, że właściwie zostały zapięte pasy bezpieczeństwa. W komentarzu pod raportem, Komisja przypomniała również pilotom wykonującym loty na samolotach wyposażonych w niecertyfikowane zespoły napędowe o konieczności uwzględniania tego faktu przy planowaniu miejsca startu i trasy lotu. 

Pełny raport końcowy ze zdarzenia nr 221/09 wraz z zaleceniami Komisji dostępny jest na stronie bezpieczeństwo.dlapilota.pl

Na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl codziennie publikujemy zestawienie zdarzeń z danego dnia z lat ubiegłych. Publikacje w zamierzeniach mają służyć jako narzędzie szkoleniowe i mają pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych. Zapraszamy do lektury.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony