Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zdarzyło się dziś: „Pilot zdecydował się na lądowanie w trzecim podejściu…”

10 czerwca br., mija dziewięć lat od wypadku samolotu Morane MS 893A (znaki rejestracyjne SP-FVH), do którego doszło w 2007 r. Tarnowie. W wyniku tego zdarzenia, 1 osoba odniosła poważne obrażenia, 3 nieznaczne, a sama konstrukcja została zniszczona.

W streszczeniu raportu PKBWL ze zdarzenia 224/07 czytamy:

"W dniu 8 czerwca 2007 r. pilot samolotowy turystyczny przebazował samolot Morane MS 893A o znakach rozpoznawczych SP-FVH z lotniska w Bydgoszczy na lotnisko Warszawa Babice. Celem przebazowania był planowany lot z pasażerami w dniu 10 czerwca 2007 r. z Babic do Tarnowa. Przed planowanym lotem w dniu 10 czerwca zbiorniki samolotu zostały dotankowane ok. 50 litrami paliwa lotniczego. W dniu wylotu po przygotowaniu samolotu pilot wraz z trzema pasażerami wystartował o godzinie 12:39 z lotniska Warszawa Babice do Tarnowa.

Lot w okolice terenu przystosowanego do startów i lądowań w Tarnowie przebiegał bez zakłóceń a pilot utrzymywał łączność z organami kontroli ruchu lotniczego. Po przylocie nad teren pilot podszedł do lądowania z kierunku zachodniego jednak stwierdził, że wiatr jest tylny i w tych warunkach nie wykona lądowania. Następnie pilot przeleciał nad terenem i po wykonaniu zakrętu o 180° podszedł do lądowania z przeciwnego kierunku tj. od wschodu. W trakcie tego podejścia pilot stwierdził, że wiatr zmienił kierunek i ponownie przeleciał nad terenem. Następnie pilot ponownie podszedł do lądowania z kierunku zachodniego próbując wylądować. Przyziemił na środku pola wzlotów, odbił się i ponownie przyziemił.


Rejon lotniska w Tarnowie-Gumniskach z zaznaczonym podejściem do lądowania samolotu Rallye MS893A SP-FVH

W tym momencie pilot ocenił, że nie zdoła wyhamować przed końcem pola wzlotów, oderwał samolot od ziemi i przeszedł na wznoszenie odchylając się w lewo. Samolot przelatując nad pierwszym rzędem drzew rosnących wzdłuż drogi okalającej od wschodu pole wzlotów zahaczył podwoziem o ich korony. Następnie wpadł w drugi rząd drzew, co spowodowało wyłamanie skrzydeł i upadek na ziemię. Pilot doznał poważnych obrażeń. Pasażerowie doznali obrażeń w stopniu nieznacznym. Wszystkim osobom będącym na pokładzie udzielono pomocy przy opuszczaniu wraku i zostały one przewiezione do szpitala w Tarnowie. Lot odbywał się w według przepisów VFR w warunkach VMC w przestrzeni powietrznej w klasie G w porze dziennej przy oświetleniu słonecznym. Współrzędne geograficzne miejsca zdarzenia: N 50°00’ 10’’; E 21° 00’ 33’’. Elewacja 206 m. Miejsce to znajduje się w odległości ok. 300 m od środka pola wzlotów na kierunku ok. 070°".


                                                         Ogólny widok rozbitego samolotu


Informacje meteorologiczne:

Prognoza pogody dostępna w tym dniu była następująca:


Z analizy stanu pogody przeprowadzonej przez eksperta PKBWL wynika, że rzeczywiste warunki meteorologiczne odpowiadały prognozowanym (dotyczy to także prędkości i kierunku wiatru, czyli był zmienny i o prędkości do 5 m/s) i nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia. Zdarzenie miało miejsce w dzień w warunkach oświetlenia słonecznego.


                                                          Zniszczony zespół napędowy


Informacje o miejscu zdarzenia:

Wypadek miał miejsce w pobliżu drogi (ul. Błotna) okalającej od wschodu teren przystosowany do startów i lądowań w Tarnowie. Samolot po zahaczeniu o drzewa rosnące wzdłuż drogi spadł na ziemię po zewnętrznej, w odniesieniu do pola, wzlotów stronie drogi. Przybliżone współrzędne geograficzne miejsca zdarzenia: N 50°00’ 10’’; E 21° 00’ 33’’;wysokość ok. 204 m AMSL.


Ustalenia komisji:

1) Kwalifikacje i wyszkolenie pilota były odpowiednie do wykonania lotu.
2) Dokumentacja samolotu prowadzona jest poprawnie.
3) Jakość obsług statku powietrznego nie wzbudziła zastrzeżeń komisji.
4) Sprawność statku powietrznego do lotu potwierdzona była odpowiednimi dokumentami.
5) Stwierdzono nieścisłości i braki w Instrukcji Użytkowania w Locie samolotu Morane MS 893A znak rozpoznawczy SP-FVH.
6) Nie stwierdzono niesprawności statku powietrznego w czasie lotu.
7) Obciążenie statku powietrznego mieściło się w dopuszczalnym zakresie.
8) Pilot posiadał aktualne badania lekarskie.
9) Pilot nie był pod wpływem alkoholu.
10) Stan pogody nie miał wpływu na zaistnienie zdarzenia.
11) Pilot zdecydował się na lądowanie w trzecim podejściu
12) Podejście do lądowania pilot wykonał ze zwiększoną prędkością tj. ok 130 km/h.
13) Przyziemienie nastąpiło na zwiększonej prędkości w połowie długości pola wzlotów.
14) Pilot podjął decyzję o przerwaniu lądowania po powtórnym przyziemieniu w odległości ok. 85 m od pierwszego dotknięcia kołami ziemi.


      Samolot Morane-Saulnier MS893A Rallye Commodore 180 SP-FVH sfotografowany przed wypadkiem


Przyczyna wypadku:

Przyczynami wypadku były błędy w technice pilotowania polegające na:
1. Podejściu do lądowania na zbyt dużej prędkości tj. ok. 20 km/h większej od zalecanej i przyziemieniu w połowie pola wzlotów,
2. Zbyt późnej decyzji o przerwaniu lądowania,
3. Odejściu na wznoszenie w kierunku podnoszącego się terenu i bliższych przeszkód terenowych, W konsekwencji spowodowało to zderzenie z koronami drzew rosnących wzdłuż drogi okalającej teren.


Zalecenia profilaktyczne:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zakończeniu badania zaproponowała następujące zalecenie profilaktyczne:

Przeprowadzić analizę przyczyn występujących niezgodności zapisów zawartych w Instrukcjach Użytkowania w Locie statków powietrznych ze stanem faktycznym i, jeśli to konieczne wprowadzić działania naprawcze.


Pełny raport końcowy ze zdarzenia nr 224/07 wraz z albumem zdjęć oraz zaleceniami Komisji dostępny jest na stronie bezpieczeństwo.dlapilota.pl

Na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl codziennie publikujemy zestawienie zdarzeń z danego dnia z lat ubiegłych. Publikacje w zamierzeniach mają służyć jako narzędzie szkoleniowe i mają pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych. Zapraszamy do lektury.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony