Zaproszenie na uroczysty start samolotu An-2 do lotu na trasie Warszawa–Tokio–Warszawa
Fundacja Romualda Koperskiego podjęła się w 2018 roku kapitalnego remontu samolotu Antonow AN-2 i wykonania nim przelotu na trasie Warszawa – Tokio – Warszawa. Pierwotnie data startu przelotu samolotem na tej trasie została wyznaczona na dzień 27.08.2018 r. Jednak ubiegłoroczna wyprawa została odwołana.
Fundacja Romualda Koperskiego wyznaczyła nowy termin na dzień 28 maja 2019 r.
Lot ma na celu upamiętnienie legendarnej postaci polskiego lotnictwa – pilota Bolesława Orlińskiego, który wraz z mechanikiem Leonardem Kubiakiem w 1926 roku dokonał na ówczesne czasy niesamowitego wyczynu, przelotu samolotem „Breguet” z Warszawy do Tokio i z powrotem. Wyprawa przez rozległe, pozbawione infrastruktury lotniczej rejony Syberii nie należała do łatwych. Śmiałkowie, po niespełna miesiącu, na metę dotarli z obciętym skrzydłem i niemal zatartym silnikiem. Sukces Polaków odnotował cały lotniczy świat!
Miesiąc przed startem wyprawy (28 kwietnia 2019 r.), na lotnisku w Toruniu odbyło się zabranie organizacyjne przelotu Warszawa – Tokio – Warszawa. Załoga odbyła prawie godzinny lot próbny. Po wylądowaniu wszyscy byli w doskonałej kondycji.
28 maja 2019 r. o godz. 10:00 zaplanowany został honorowy start do tej jakże ekscytująco zapowiadającej się wyprawy. Start samolotu An-2, którym poleci Romuald Koperski wraz z załogą, odbędzie się na lotnisku Warszawa-Babicie (ul. Księżycowa 1).
80% zaplanowanej trasy to trasa Orlińskiego. Trasa przelotu to: Moskwa, Kazań, Ufa, Kurgan, Omsk, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Irkuck, Czyta, Tynda, Łazarew, Wanino, Jużno-Sachalin, Hokaido, no i oczywiście Tokio. Wśród lotnisk, na których wylądują piloci, będą lotniska aeroklubowe. Załoga ma zamiar dolecieć do Japonii w ciągu 20 dni.
Samolot Antonow An-2, którym Romuald Koperski wraz z załogą i towarzyszącymi osobami zamierza odbyć ten lot, przewyższa swą klasą dwumiejscowy samolot Breguet XIX z odkrytą kabiną i skromnym wyposażeniem nawigacyjno-technicznym. Niemniej, jest jedynym ogólnie dostępnym samolotem, który swymi osiągami, wyglądem i prostotą konstrukcji jest porównywalny z samolotem jakim Bolesław Orliński odbył swoją legendarną podróż do Tokio i z powrotem.
Załoga jest już w komplecie! W tym roku załogę lotu na trasie Warszawa–Tokio–Warszawa stanowią:
• Romuald Koperski – Pilot, Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa,
• Tadeusz Sołowiej – Pilot, Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa,
• Grzegorz Simon – Pilot, Etap: Warszawa – Tokio,
• Piotr Wojciechowski – Pilot, Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa,
• Wiesław Jaroszewicz – Członek załogi, Etap: Warszawa – Tokio – Warszawa,
• Małgorzata Nicolaos – Pilot, Etap: Irkuck – Tokio – Warszawa,
• Roman Smagliński – Członek załogi, Etap: Tokio – Warszawa,
• Piotr Zgórzyński – Członek załogi, Etap: Irkuck – Tokio
• Bogusław Kafarski – Pilot, Etap: Warszawa – Irkuck – Tokio,
• Aleksandra Stefanowska – Pilot, Etap: Warszawa – Irkuck,
• Piotr Ozdowski – Członek załogi, Etap: Tokio – Warszawa,
• Maciej Skarżyński – Członek załogi, Etap: Warszawa – Tokio,
• Zygmunt Gorszczyński – Członek załogi, Etap: Irkuck – Warszawa,
• Łukasz Zwara – Członek załogi, Etap: Warszawa – Tokio,
• Marek Pelc – Nawigator, Etap: Tokio – Warszawa.
Więcej o wyprawie samoloten An-2 na stronie: www.an2-lotdotokio.pl
Przeczytaj również:
An-2 z Warszawy do Tokio i z powrotem: "Ogólnie będzie pięćdziesiąt kilka międzylądowań…"
Bolesław Orliński – rocznica ukończenia pionierskiego lotu Warszawa–Tokio–Warszawa
Komentarze