Przejdź do treści
Płyty postojowe podczas pokazów lotniczy EAA AirVenture w Oshkosh
Źródło artykułu

Lotniczy świat spotyka się w Oshkosh - rozpoczęła się kolejna edycja pokazów EAA Air Venture

23 lipca, w Oshkosh w stanie Wisconsin rozpoczęła się kolejna edycja pokazów lotniczych EAA AirVenture. Impreza potrwa do 29 lipca. Jak zwykle nie zabraknie tam znaczących wydarzeń branżowych, prezentacji niezliczonych statków powietrznych, a także występów najlepszych grup akrobacyjnych i solistów z całego świata.

Jak podkreślają organizatorzy, w tym roku spodziewają się ponad 500 tys. odwiedzających z ponad 80 krajów, ponad 10 tys. statków powietrznych, które przylecą do Oshkosh, a także na inne lotniska wschodnio-centralnej części stanu Wisconsin. Podczas imprezy zaprezentuje się  880 wystawców, a całość będzie relacjonować 900 dziennikarzy z pięciu kontynentów.

Warto zwrócić uwagę na niektóre z atrakcji. 25 i 28 lipca, po raz pierwszy w Ameryce Północnej zostanie przeprowadzony nocny pokaz dronów, w którym weźmie udział ponad 100 bezzałogowców. Siły powietrzne USA zaprezentują przekrój użytkowanych statków powietrznych, w tym m.in. B-1B, C-5M, C-17, A-10, E-4B, E/A-18G, KC-135R, KC-10, HC-130N, F-5, F-15C, F-16C, F/A-18F, B-52, F-22, F-35, AH-64 Apache, MH-47 Chinook, HH-60G Pave Hawk, USCG MH-60T, USCG MH-65D oraz C-12F Huron.



Podczas imprezy swoje 100 lecie będą świętowały Royal Air Force, które zaprezentują m.in. Argus III, Bleriot XI, Curtiss P-40, de Havilland Chipmunk, de Havilland DH.4, de Havilland Mosquito, de Havilland Tiger Moth, de Havilland Vampire, de Havilland Venom, Gloster Meteor, Pitcairn Autogiro, Sopwith Pup, Sopwith Snipe, Spitfire Mk.IX oraz S.E.5A

Firma Van Aircraft będzie świętowała 10 tys. zestaw do samodzielnego złożenia samolotu Van RV-12iS. Odbędzie się również unikalny pokaz przedstawiający przeszłość, teraźniejszość i przyszłość samolotów-cystern. Będą przedstawione zabytkowe konstrukcje oraz repliki samolotów z czasów I Wojny Światowej.


Pośród niezliczonych atrakcji będzie również można zobaczyć m.in. pokaz możliwości samolotów krótkiego startu i lądowania STOL. Oczywiście priorytetem Air Venture są pokazy w powietrzu, podczas których prezentują się najlepsi na świecie piloci akrobacyjni.

Szczegółowy program oraz wszelkie informacje dotyczące tej imprezy można znaleźć na stronie www.eaa.org


"Najwspanialsze na świecie święto lotnictwa" ma to wszystko, jeśli chodzi o samoloty: wojenne, klasyki, własnoręcznie konstruowane oraz ultralajty. Niektóre normalnie można znaleźć w hangarze na swoim lokalnym lotnisku, z kolei inne są tak wyjątkowe, że nie znajdzie się drugiego takiego egzemplarza. Podaj jakąkolwiek nazwę, a najpewniej znajdziesz taki statek powietrzny w Oshkosh.

Dla wielu, przylot do Oshkosh jest rytuałem inicjacji, którą można spełnić jedynie będąc wśród ponad 10000 statków powietrznych, lądujących na najbardziej w tym czasie ruchliwym porcie lotniczym na świecie.


Nieważne, czy jesteś miłośnikiem lotnictwa czy też dopiero zacząłeś się nim interesować, na pewno znajdziesz coś dla siebie na AirVenture. Bez względu na wiek, będziesz się bawić, znajdziesz tu informacje, i wpadniesz w zachwyt dzięki niezliczonym rozrywkom, odzwierciedlającym ducha lotnictwa wszędzie dookoła. Pokazy lotnicze, akrobacje i pokazy pirotechniczne, fora, warsztaty i prezentacje i wiele innych atrakcji odbywa się podczas AirVenture każdego dnia.

Każdego roku na AirVenture pojawiają się atrakcje, które sprawiają, że uczestnicy pokazów wracają tu w kolejnych latach po więcej. Aby to zrozumieć, trzeba to przeżyć.


Krótka historia EAA AirVenture Oshkosh

Zlot Stowarzyszenia Eksperymentalnych Statków Powietrznych, obecnie znany jako EAA AirVenture Oshkosh, istnieje już prawie tak długo, jak samo stowarzyszenie. Pierwsze spotkanie odbyło się we wrześniu 1953 roku jako część pokazów lotniczych Milwaukee Air Pageant. W tym oryginalnym zlocie EAA na lotnisku Wright-Curtiss (obecnie Timmerman) udział wzięła zaledwie garstka samolotów, głównie własnej konstrukcji oraz te zmodyfikowane. Liczba zarejestrowanych odwiedzających nie przekroczyła 150 osób. Większe wtedy pokazy Milwaukee Air Pageant zniknęły z kalendarza imprez, a spotkania EAA urosły do rozmiarów największej na świecie imprezy lotniczej.

Zloty EAA szybko stawały się w pierwszych latach coraz większe i pod koniec lat 50 tych przestały mieścić się na obszarze lotniska Milwaukee, który był na to przeznaczony. W roku 1959 impreza przeniosła się na Miejskie Lotnisko Rockford (stan Illinois), które było miejscem zlotu przez następną dekadę. Przez ten okres w Rockford zlot EAA ukształtował swoje znaczenie zarówno jako ważne wydarzenie dla własnoręcznie konstruowanych statków powietrznych i wyrobił swoistą sobie przyjazną atmosferę, jaka jest zachowana do dnia dzisiejszego. Przez te lata, takie różne atrakcje, jak samoloty wojenne, antyki czy pokazy akrobacji lotniczych stały się stałą częścią imprezy EAA.


W roku 1969, było oczywistym, że Zlot EAA urósł po prostu do zbyt dużych rozmiarów jak na obiekt w Rockford. EAA wyrosła z działalności „garażowej” do biura i muzeum na przedmieściach Milwaukee we Franklin. Doroczna Konwencja odzwierciedlała ten wzrost, przyciągając setki samolotów pokazowych i dziesiątki tysięcy odwiedzających.

Szukano zatem nowego miejsca. Steve Wittman - legenda lotnictwa, który był członkiem EAA od założenia stowarzyszenia w 1953 roku, zaproponował lotnisko w Oshkosh w stanie Wisconsin. Był tam teren okalający lotnisko, który mógł posłużyć za miejsce obsługi corocznie napływającego natłoku samolotów, samochodów i namiotów. Były dwa długie pasy startowe (wschód/zachód i północ/południe), które się nie krzyżowały, umożliwiając większą przepustowość ruchu. Władze miasta Oshkosh z niecierpliwością wyczekiwali wydarzenia, ciesząc się na zastrzyk ekonomiczny, jaki wytwarzało przybycie tak licznej publiczności. Pod koniec 1969 roku, Zarząd EAA zatwierdził przenosiny do Oshkosh.


Był tylko jeden problem – nie było tam zaplecza czy infrastruktury dla takiej imprezy. Niemniej, grupa wolontariuszy EAA stanęła na wysokości zadania. W ciągu sześciu miesięcy, członkowie EAA stworzyli nowy dom dla zlotu. Ten duch wolontariatu trwa do dziś, co widać po ponad 4000 osób, które poświęcają swój czas i talenty, by wesprzeć przygotowania i skoordynować imprezę zarówno pod względem miejsca jak i atrakcji.

W latach 1970 i 80tych zlot urósł do znaczenia ogólnokrajowego. Frekwencja sięgała każdego roku sześciu cyfr, przez co impreza stała się jednym z najlepszych spotkań lotnictwa sportowego.


EAA AirVenture Oshkosh (nowa nazwa zlotu od 1998 roku) obecnie jest jedną z wiodących światowych imprez lotniczych, przyciągając najwyższych urzędników rządowych, liderów korporacyjnych i setki tysięcy entuzjastów lotnictwa. Obejmuje całe spektrum lotnictwa i przyciąga 10000 samolotów rocznie. Ponad 500000 miłośników lotnictwa, uczestniczących w tym wydarzeniu co roku dostarcza lokalnej i stanowej gospodarce zastrzyk o wartości 110 mln USD przez tydzień trwania imprezy.

Po EAA AirVenture 2008, rozpoczęła się największa dotąd modernizacja miejsca w historii. Projekt, który zostanie zakończony w etapach na przestrzeni 10 lat, zawiera wiele ulepszeń dla odwiedzających, rozbudowę terenu wystawowego i wiele innych, a wszystko po to, by zachować status światowej klasy.


Dziś EAA AirVenture Oshkosh jest międzynarodowym miejscem spotkania miłośników lotnictwa. Uczestnik AirVenture może zapoznać się z nowinkami lotniczymi; odkryć nowe pomysły i techniki podczas około 1000 for i warsztatów; zobaczyć najważniejsze osobistości w lotnictwie, czy też po prostu porozmawiać o samolotach z ludźmi z całego świata. Zlot EAA AirVenture OSHKOSH stał się ważny i wpływowy, ale zachowuje swoją przyjazną i indywidualną atmosferę – jest to jeden z powodów, dla którego rok rocznie świat zlatuje się w Oshkosh.

W tym roku pokazy odbywają się w dniach 23-29.07.2018

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony