Przejdź do treści
Smugi kondensacyjne na niebie, fot. BBC
Źródło artykułu

System TCAS zapobiegł kolizji dwóch A359 linii Air Mauritius nad Sudanem

Dwa A359 należące do linii Air Mauritius uniknęły kolizji dzięki systemowi TCAS. Do zdarzenia doszło 6 stycznia 2022 r. o godz. 23.04 UTC w przestrzeni powietrznej Sudanu. Ostatecznie samoloty wykonujące rejsy MK015 z Paryża (znaki rejestracyjne 3B-NBQ) i MK042 do Londynu (3B-NCF) minęły się w odległości 800 m na wysokości 11 800 m. Chwilę wcześniej system TCAS zmienił automatycznie trajektorię ich lotów i tym samym wyeliminował ryzyko kolizji.

L'Express de Maurice, który ujawnił incydent sprecyzował, że pilot samolotu wykonującego lot MK042 poprosił sudańskie ATC o zgodę na nabór wysokości z FL380 na FL400. Kontroler udzielił zezwolenia, ale nie wziął pod uwagę, że drugi A359 wykonujący rejs MK015 nadlatywał z przeciwnego kierunku znajdując się na FL390. Fakt ten stworzył ryzyko kolizji.

W komunikacie prasowym linia Air Mauritius poinformowała: „W nocy 6 stycznia 2022 r. minimalna separacja wymagana między dwoma samolotami linii została naruszona w przestrzeni powietrznej Chartumu (Sudan). Dwa A350-900 wykonywały odpowiednio loty MK015 z Paryża i MK042 do Londynu. Kontrola ruchu lotniczego wydała zgodę załodze lotu MK042 na zmianę wysokości i to właśnie podczas wznoszenia doszło do incydentu. Oba samoloty były wyposażone w system TCAS, którego zadaniem jest ostrzeganie i zapobieganie nadmiernemu zbliżeniu się do siebie statków powietrznych. Aktualnie trwa dochodzenie mające na celu wyjaśnienie przyczyn tego zdarzenia”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony