System TCAS zapobiegł kolizji dwóch A359 linii Air Mauritius nad Sudanem
Dwa A359 należące do linii Air Mauritius uniknęły kolizji dzięki systemowi TCAS. Do zdarzenia doszło 6 stycznia 2022 r. o godz. 23.04 UTC w przestrzeni powietrznej Sudanu. Ostatecznie samoloty wykonujące rejsy MK015 z Paryża (znaki rejestracyjne 3B-NBQ) i MK042 do Londynu (3B-NCF) minęły się w odległości 800 m na wysokości 11 800 m. Chwilę wcześniej system TCAS zmienił automatycznie trajektorię ich lotów i tym samym wyeliminował ryzyko kolizji.
L'Express de Maurice, który ujawnił incydent sprecyzował, że pilot samolotu wykonującego lot MK042 poprosił sudańskie ATC o zgodę na nabór wysokości z FL380 na FL400. Kontroler udzielił zezwolenia, ale nie wziął pod uwagę, że drugi A359 wykonujący rejs MK015 nadlatywał z przeciwnego kierunku znajdując się na FL390. Fakt ten stworzył ryzyko kolizji.
W komunikacie prasowym linia Air Mauritius poinformowała: „W nocy 6 stycznia 2022 r. minimalna separacja wymagana między dwoma samolotami linii została naruszona w przestrzeni powietrznej Chartumu (Sudan). Dwa A350-900 wykonywały odpowiednio loty MK015 z Paryża i MK042 do Londynu. Kontrola ruchu lotniczego wydała zgodę załodze lotu MK042 na zmianę wysokości i to właśnie podczas wznoszenia doszło do incydentu. Oba samoloty były wyposażone w system TCAS, którego zadaniem jest ostrzeganie i zapobieganie nadmiernemu zbliżeniu się do siebie statków powietrznych. Aktualnie trwa dochodzenie mające na celu wyjaśnienie przyczyn tego zdarzenia”.
Komentarze