Statystyka: Zdarzenia związane z użytkowaniem szybowca SDZ 36 Cobra

Szybowiec SDZ 36 Cobra po wypadku (745/10)

Szybowiec SDZ 36 Cobra jest znany tym wszystkim, którzy w latach 70 i 80-tych XX wieku zaczynali swoją przygodę z lotnictwem i zdobywali na nim cenne podniebne doświadczenia, a także przeżywali niezapomniane chwile. Do dnia dzisiejszego wychowały się na nim pokolenia lotników i pomimo upływających lat, w niektórych aeroklubach konstrukcja ta wciąż jest jeszcze użytkowana.

Niejednokrotnie jednak szybowce SZD 36 ulegały wypadkom, czego jedną z głównych przyczyn było wykorzystywanie ich przez niedoświadczonych adeptów pilotażu, którzy dopiero zaczynali swoją karierę za sterami. Niestety, w wielu przypadkach zdarzenia te kończyły się też tragicznie. W bazie danych portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl znajduje się 15 raportów dotyczących wypadków i incydentów związanych z użytkowaniem SZD 36 Cobra.

SDZ 36 Cobra jest jednomiejscowym drewnianym szybowcem, którego w latach 1970-1978 w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w Bielsku Białej wyprodukowano łącznie 290 sztuk (215 wyeksportowano). Rozpiętość skrzydeł konstrukcji to 15 m, długość 6,98 m, a wysokość 1,59 m. Ciężar całkowity szybowca wynosi 405 kg, a własny 275 kg. Statek powietrzny może wykonywać ewolucje osiągając współczynnik przeciążeń +6/-3G.

Niektóre z przyczyn zdarzeń i incydentów, których wyjaśnieniem zajęła się Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych:

  • niewłaściwa ocena wysokości gwarantującej wykonanie bezpiecznego lądowania oraz

  • błąd w technice pilotowania polegający na przyziemieniu z przechyleniem,

  • brak podjęcia decyzji o przerwaniu lotu i powrocie na „lądowisko” lub lądowaniu w terenie przygodnym na takiej wysokości, która pozwalałaby na bezpieczne zakończenie lotu,

  • dopuszczenie do zbyt małej prędkości lotu i wypuszczenie podwozia na małej wysokości podczas zakrętu

  • błąd w technice lądowania polegający na lądowaniu z przelotem w warunkach lądowania z tylnym wiatrem i przyziemienie w połowie długości pola,

  • zbyt późno podjęta decyzja o szukaniu pola do lądowania w zastanych warunkach terenowych

  • błąd pilota polegający na lądowaniu na kierunku odchylonym w prawo od kierunku nachylenia zbocza

  • nieprawidłowy wybór miejsca do lądowania w terenie przygodnym nie zapewniający bezpiecznego zakończenia dobiegu

  • wykonywanie dolotu w warunkach znacznego deficytu wysokości.

PKBWL wystosowała szereg wskazówek i zaleceń dla użytkowników szybowców SDZ-36 Cobra, które zakładają m.in.:

  • rozpatrzenie przez organizatorów zawodów szybowcowych możliwości stosowania urządzeń antykolizyjnych TCAS stosowanych w lotnictwie komunikacyjnym, którego odpowiednikiem dla małych samolotów, a przede wszystkim szybowców jest FLARM,

  • wykorzystanie okoliczności wypadku w celach profilaktycznych w odprawach przed zawodami,

  • zobowiązanie szefa wyszkolenia do zapoznania wszystkich pilotów aeroklubu z okolicznościami wypadku,

  • omówienie przez Aeroklub Polski okoliczności wypadku w analizie stanu bezpieczeństwa lotów,


Polecamy zapoznanie się z poniższymi raportami i uchwałami Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:
Tragiczne zderzenie szybowca SZD-36A Cobra SP-2907 z szybowcem SZD-48-3 Jantar SP-3384 podczas krążenia w kominie termicznym 1033/11

Poważne uszkodzenie szybowca SZD-36 Cobra SP-3085 wskutek lądowania awaryjnego w terenie przygodnym po zaniku noszeń 745/10

Lądowanie w terenie przygodnym po wystąpieniu duszeń i poważne uszkodzenie szybowca SZD-36 Cobra 15 SP-3085 745/10

Uchwała dot. wypadku pilota na szybowcu SZD-36 Cobra SP-2969 podczas podejścia do lądowania w terenie rpzygodnym 594/08

Wpadnięcie w korkociąg podczas podejścia do lądowania w terenie przygodnym na szybowcu SZD-36 Cobra SP-2969 i poważne obrażenia pilota 594/08

Ukręcenie tylnej części kadłuba i uszkodzenie usterzenia poziomego szybowca SZD-36A Cobra SP-2964 499/08

Lądowanie w terenie przygodnym i uszkodzenie szybowca SZD-36 Cobra SP-3094 246/07

Uchwała dot. wypadku szybowca SzD-36A Cobra SP-3085 podczas lądowania w terenie przygodnym 145/06

Błąd pilota podczas lądowania szybowca SZD-36A COBRA 15 SP-3085 145/06

Uszkodzenie skrzydła szybowca SZD-36 Cobra SP-2693 liną wyciągarkową 219/04

Uchwała dot. incydentu lądowania awaryjnego szybowca SZD-36 Cobra SP-2912 208/04

Uszkodzenie szybowca SZD-36 Cobra SP-2912 podczas lądowania w terenie przygodnym 208/04

Uderzenie nosem szybowca SZD-36 Cobra SP-2924 w nierówność terenu podczas dobiegu 198/04

Lądowanie w terenie przygodnym i uszkodzenie szybowca SZD-36 Cobra SP-3072 193/04

Przymusowe lądowanie w przygodnym terenie i zniszczenie szybowca SZD-36A Cobra 15 po zaniku termiki 76/03

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Artykuł sponsorowany? Przecież to się kupy nie trzyma, poza nazwą szybowca niewiele jest wspólnego w tych zdarzeniach...

Urządzenia antykolizyjne dla szybowców
http://www.avionik.pl/index.php?go=trx-system-ads-b

Kolejny po SZD-30 kozioł ofiarny?