Silnik samolotu nienormalnie „kaszlnął”, po czym zaprzestał pracy...
Zważywszy na smutną rocznicę przypominamy o tym, co wydarzyło się 8 lat temu 17 kwietnia …
W czasie wykonywania lotu szkolnego z instruktorem wystąpił nagły spadek mocy silnika samolotu co wymusiło na załodze samolotu wykonanie manewru do lądowania awaryjnego na lotnisku EPKB. W czasie wyprowadzania z głębokiego zakrętu nastąpiło przeciągnięcie samolotu w wyniku którego samolot wykonał ½ zwitki korkociągu i zderzył się z ziemią. Dowódca samolotu – instruktor poniósł śmierć na miejscu, natomiast uczeń-pilot doznał poważnych obrażeń ciała. Samolot został całkowicie zniszczony.
Przypominamy to wydarzenie, bo jego skutki nie pozwalają obojętnie go pominąć, a to dziś mija kolejna jego rocznica. Podobnie jak 5 innych zdarzeń z 17 kwietnia minionych lat.
Z raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dowiadujemy się, że:
Przyczynami wypadku były:
3. przeciągnięcie samolotu w trakcie wyprowadzania z głębokiego zakrętu po utracie mocy silnika,
4. utrata mocy przez silnik z powodu braku odpowiedniego dopływu paliwa, spowodowanego nie przełączeniem w odpowiednim czasie zaworu paliwowego z położenia „2P” na „1L” (lub „L+P”)
Wpływ na zaistnienie wypadku miały:
-
planowane przez dowódcę samolotu wykonanie lotu szkolnego połączonego ze zrzutem kwiatów w czasie uroczystości weselnej, co mogło mieć wpływ na:
-
podjęcie decyzji o wykonaniu lotu przy niewielkim zapasie paliwa,
-
przedłużenie czasu trwania lotu podyktowanego oczekiwaniem na sygnał do zrzutu,
-
przeoczenie przez załogę samolotu potrzeby przełączenia zaworu paliwa w pozycję „L+P” lub „1L”,
-
-
brak możliwości zatankowania paliwa w Aeroklubie Konińskim.
***
Dla podniesienia własnego bezpieczeństwa i świadomości, polecamy lekturę całości raportu:
Śmiertelny wypadek samolotu Zlin -142 SP-ASN po awarii silnika i przeciągnięciu podczas podejścia do lądowania 52/04
Zaglądaj codziennie na portal bezpieczenstwo.dlapilota.pl, by zobaczyć co wydarzyło się danego dnia w poprzednich latach.
Komentarze