Rusłan lądował na Lotnisku Chopina w ramach akcji #CargodlaPolski

An-124 Rusłan na płycie lotniska (fot. Ministerstwo Klimatu/Twitter)

Rozpoczęła się akcja #CargodlaPolski, w ramach której mostem powietrznym pomiędzy Chinami i Polską dostarczone zostaną niezbędne materiały do walki z epidemią koronawirusa. Jak wiemy już za kilka dni sprzęt, na zlecenie KGHM i Grupy LOTOS, dowiezie największy samolot świata Antonow An-225 Mrija.

A tymczasem w poniedziałek (7 kwietnia) na pokładzie jednego z największych na świecie samolotów transportowych An-124 Rusłan, który wylądował na Lotnisku Chopina, przyleciało do Polski ponad 50 ton środków ochrony osobistej. Operacja rozładunku kilkuset palet ze środkami ochrony osobistej zakończyła się krótko po zachodzie słońca.

Maseczki i kombinezony zostaną rozdysponowane przez Agencję Rezerw Materiałowych zgodnie z dyspozycją Ministerstwa Zdrowia.

W okresie pandemii An-124 Rusłan jest z pewnością jednym z najbardziej zapracowanych modeli samolotów. Ten czterosilnikowy, odrzutowy, strategiczny samolot transportowy produkcji radzieckiej, zaprojektowany został w biurze konstrukcyjnym Antonowa. W chwili oblotu 26 grudnia 1982 roku i późniejszej oficjalnej prezentacji podczas paryskiego salonu lotniczego (Paris Air Show) 28 maja 1985 był największym produkowanym samolotem transportowym świata, odbierając palmę pierwszeństwa amerykańskiemu Lockheed C-5 Galaxy.


(fot. Ministerstwo Klimatu/Twitter)

Dzięki niezwykle solidnej konstrukcji podwozia samolot może lądować na lotniskach o słabej infrastrukturze i na nieprzygotowanych, bądź nieutwardzonych pasach lub na zmrożonym śniegu. Specyficzna konstrukcja przedniego podwozia z podwójną golenią umożliwia jego częściowe wciągnięcie na ziemi, pochylenie całego kadłuba do przodu i załadunek np. pojazdów, mogących wjeżdżać do ładowni wprost z płyty lotniska, bez użycia dodatkowych ramp i podnośników. Znajdujące się na wyposażeniu dwa agregaty APU umożliwiają samodzielne uruchomienie silników maszyny, nawet w przypadku braku urządzeń rozruchowych na danym lotnisku. Taka konstrukcja samolotu zapewnia mu znaczną niezależność od wyposażenia docelowych lotnisk, istotnie zwiększając jego uniwersalność i zakres zastosowania.

„Rusłanem” ustanowiono kilka rekordów:
– osiągnięcie pułapu 10 750 m z ładunkiem 171 219 kg
– przelot bez międzylądowania na trasie 20 150 km w ciągu 25,5 godziny
– 1993 rok – najcięższy pojedynczy ładunek: ważący 135,2 t wraz ze stelażem transportowym generator Siemensa (sam generator 124 t). Rekord pobity dopiero 11 sierpnia 2009 przez An-225 Mrija.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus