Raport końcowy PKBWL: "Pilot przeszedł na wznoszenie, w trakcie którego nastąpiło oderwanie się prawego skrzydła..."

Wypadek samolotu ultralekkiego QUALT 200 L, fot. PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu ultralekkiego QUALT 200 L (znaki rejestracyjne SP-SYGT), do którego doszło 31 maja 2018 r., w miejscowości Bobrowniki w woj. łódzkim W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został całkowicie zniszczony, a obydwie osoby przebywające na jego pokładzie poniosły śmierć na miejscu.


W raporcie 1393/18 czytamy:

W dniu 31 maja 2018 r. pasażer samolotu obchodził urodziny, lot miał być prezentem niespodzianką. Pasażer wraz ze znajomą przybyli na lądowisko około godziny dziewiątej. Na lądowisku przebywał pilot, samolot stał na zewnątrz hangaru przygotowany do lotu. Po krótkiej rozmowie z pilotem, pasażer zajął miejsce w kabinie samolotu po prawej stronie i zapiął pasy bezpieczeństwa (barkowy oraz biodrowy).

Pilot również wsiadł do kabiny samolotu i po zapięciu pasów bezpieczeństwa uruchomił silnik. Start samolotu odbył się około godziny 09:16 LMT. Po starcie pilot wykonywał lot w okolicach lądowiska. Podczas lotu pilot wykonywał zakręty na małej wysokości z przechyleniami powyżej dopuszczalnych ograniczeń. Po przylocie nad lądowisko wykonał figurę pilotażu zbliżoną do wywrotu, a następnie wyprowadzając z niej przeszedł na wznoszenie, w trakcie którego nastąpiło oderwanie się prawego skrzydła, które uszkodziło owiewkę kabiny.

Fragmenty rozbitej owiewki oraz luźne przedmioty znajdujące się wewnątrz kabiny samolotu zostały rozrzucone na znacznym obszarze. Oderwanie skrzydła doprowadziło do niekontrolowanego lotu i około godz. 09:55LMT,obok lądowiska, nastąpiło zderzenie się samolotu z ziemią. W wyniku zderzenia pilot i pasażer ponieśli śmierć na miejscu, a samolot został całkowicie zniszczony.


Informacje o szczątkach i zderzeniu

Wypadek wydarzył się w zachodniej części lądowiska, w odległości około 20 m za rowem melioracyjnym przebiegającym w niewielkiej odległości od drogi startowej. Zderzenie samolotu z ziemią nastąpiło pod bardzo dużym kątem, blisko 900,co skutkowało niewielkim obszarem rozrzutu części samolotu. Miejsce wypadku zajmował obszar w kształcie wieloboku o wymiarach: w najszerszym miejscu około 2,5 m zwężając się w części ogonowej do 0,8 mi długości około 11 m. Oderwane skrzydło znajdowało się w lesie, na drzewie w odległości około 350 m od miejsca wypadku i około 110 m od skraju drogi startowej.

W miejscu uderzenia powstał dół o głębokości ponad 1 m, z którego wydobyto połamane łopaty śmigła oraz piastę śmigła jak również wiele innych elementów silnika.


Ustalenia Komisji

1)Pilot posiadał ważne Świadectwo Kwalifikacji i uprawnienia niezbędne do wykonywanego lotu;
2)Pilot posiadał ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie, nie znajdował się pod wpływem alkoholu;
3)Czynniki fizjologiczne nie miały wpływu na działania pilota;
4)Pilot posiadał doświadczenie lotnicze odpowiednie do wykonywanego lotu;
5)Pilot nabył samolot w roku 2015 i był w treningu ciągłym;
6)Pilot wykonał przeróbki samolotu;
7)Samolot posiadał dokumentację dopuszczającą do lotów oraz aktualną polisę ubezpieczeniową;
8)Samolot nie był dopuszczony do lotów nocnych;
9)Samolot nie był dopuszczony do wykonywania lotów na akrobację;
10)Pilot wykonywał samolotem loty w nocy i na akrobacje;
11)Warunki atmosferyczne w dniu zdarzenia pozwalały na wykonywanie planowanego lotu oraz nie miały wpływu na zaistnienie i przebieg zdarzenia;
12)Zarówno pilot jak i pasażer mieli zapięte biodrowe i barkowe pasy bezpieczeństwa;
13)Komisja nie ustaliła czy prace wykonywane na samolocie miały wpływ na zaistnienie i przebieg zdarzenia;
14)Silnik samolotu pracował do momentu zderzenia z ziemią.


Przyczyna wypadku

Przyczyną wypadku lotniczego było oderwanie się prawego skrzydła na skutek wykonywania figur akrobacji, do których samolot nie był dopuszczony.


ZALECENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.


Pełny Raport Końcowy 1393/18 dostępny jest tutaj (LINK)

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus