Raport końcowy PKBWL: „Na prostej do lądowania samolot zderzył się z linią energetyczną..."
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu KR-030 Topaz-XLS (znaki rejestracyjne SP-STOM), do którego doszło 19 kwietnia 2020 r., na lądowisku Nieborów-Bobrowniki. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został całkowicie zniszczony, ale dwie osoby przebywające na jego pokładzie nie odniosły obrażeń.
W raporcie 1093/20 czytamy:
W dniu 19 kwietnia 2020 r. po sprawdzeniu prognozy pogody oraz sprawdzeniu samolotu pilot wraz z pasażerem wykonał start do lotu po trasie Cieszkowo-Bobrowniki. Lot po trasie wykonano bez uwag. Łączność po trasie była prowadzona z Olsztyn Informacja, a w późniejszym okresie z Warszawa Informacja. Po otrzymaniu informacji o ruchu nadlotniskowym na lądowisku Nieborów-Bobrowniki (lewy krąg i pas w użyciu 07) pilot przystąpił do wykonywania kręgu nadlotniskowego z zamiarem lądowania.
Na prostej do lądowania z kierunkiem pasa 07 w konfiguracji do lądowania samolot zderzył się z linią energetyczną średniego napięcia (wysokość ok. 6 m) znajdującą się w odległości 170 m od początku drogi startowej 07 po czym zderzył się z ziemią. Pilot i pasażer wyszli z samolotu o własnych siłach bez obrażeń. O wypadku poinformowano Policję oraz PKBWL.
Ustalenia zespołu badawczego:
- Pilot posiadał uprawnienia do wykonywania lotu.
- Pilot posiadał ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie.
- Statek powietrzny był zarejestrowany w kategorii samolot ultralekki.
- Lot był wykonywany w dzień według przepisów wykonywania lotów VFR.
- W trakcie lotu była utrzymywana dwukierunkowa łączność radiowa ze służbami ruchu lotniczego, pilot nie zgłaszał żadnych problemów.
- W trakcie podejścia do lądowania pilot zniżył się poniżej ścieżki podejścia przewidzianej w instrukcji operacyjnej lądowiska Nieborów-Bobrowniki.
- Warunki meteorologiczne mogły mieć wpływ na zaistnienie zdarzenia (Wg oświadczenia pilota pionowy podmuch wiatru)
- Samolot KR-030 TOPAZ XLS SP-STOM był zdatny do lotu.
- Masa i wyważenie samolotu nie były przekroczone.
- Silnik samolotu pracował bez zarzutu do momentu zderzenia z przeszkodami.
- Na samolocie były wykonane terminowo i zgodnie z instrukcjami wszystkie obsługi okresowe.
- Brak widocznego oznakowania linii energetycznej.
Przyczyna zdarzenia:
Błąd pilota polegający na zejściu samolotu poniżej ścieżki podejścia przewidzianej w instrukcji operacyjnej lądowiska.
Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:
1) Możliwy podmuch wiatru mogący doprowadzić do zniżenia się samolotu
2) Brak widocznego oznakowania linii średniego napięcia znajdującej się 170 m od progu pasa 07
Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:
Nie sformułowano.
Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:
Wystąpienie zarządzającego lądowiskiem do właściwego rejonu energetycznego o oznakowanie linii energetycznej w taki sposób, aby była widoczna dla lądujących statków powietrznych.
Pełny Raport Końcowy 1093/20 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze