Przejdź do treści
Lądowisko Bobrowniki, fot. lotniska.dlapilota.pl
Źródło artykułu

Raport końcowy PKBWL: „Na prostej do lądowania samolot zderzył się z linią energetyczną..."

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu KR-030 Topaz-XLS (znaki rejestracyjne SP-STOM), do którego doszło 19 kwietnia 2020 r., na lądowisku Nieborów-Bobrowniki. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został całkowicie zniszczony, ale dwie osoby przebywające na jego pokładzie nie odniosły obrażeń.


W raporcie 1093/20 czytamy:

W  dniu  19  kwietnia  2020  r.  po  sprawdzeniu  prognozy  pogody  oraz  sprawdzeniu samolotu  pilot  wraz  z  pasażerem  wykonał  start  do  lotu  po  trasie  Cieszkowo-Bobrowniki. Lot po trasie wykonano bez uwag. Łączność po trasie była prowadzona z Olsztyn Informacja, a w późniejszym okresie  z  Warszawa  Informacja. Po otrzymaniu informacji o ruchu nadlotniskowym  na lądowisku Nieborów-Bobrowniki (lewy krąg i pas w użyciu 07) pilot przystąpił do wykonywania kręgu nadlotniskowego z zamiarem lądowania.

Na prostej do lądowania z kierunkiem pasa 07 w konfiguracji do lądowania samolot zderzył się z linią energetyczną średniego napięcia (wysokość ok. 6 m) znajdującą się w odległości 170 m od początku drogi startowej 07 po czym zderzył się z ziemią. Pilot i pasażer wyszli z samolotu o własnych siłach bez obrażeń. O wypadku poinformowano Policję oraz PKBWL.


Ustalenia zespołu badawczego:

  • Pilot posiadał uprawnienia do wykonywania lotu.
  • Pilot posiadał ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie.
  • Statek powietrzny był zarejestrowany w kategorii samolot ultralekki.
  • Lot był wykonywany w dzień według przepisów wykonywania lotów VFR.
  • W trakcie lotu była utrzymywana dwukierunkowa łączność radiowa ze służbami ruchu lotniczego, pilot nie zgłaszał żadnych problemów.
  • W trakcie podejścia do lądowania pilot zniżył się poniżej ścieżki podejścia przewidzianej w instrukcji operacyjnej lądowiska Nieborów-Bobrowniki.
  • Warunki meteorologiczne mogły mieć wpływ na zaistnienie zdarzenia (Wg oświadczenia pilota pionowy podmuch wiatru)
  • Samolot KR-030 TOPAZ XLS SP-STOM był zdatny do lotu.
  • Masa i wyważenie samolotu nie były przekroczone.
  • Silnik samolotu pracował bez zarzutu do momentu zderzenia z przeszkodami.
  • Na samolocie były wykonane terminowo i zgodnie z instrukcjami wszystkie obsługi okresowe.
  • Brak widocznego oznakowania linii energetycznej.


Przyczyna zdarzenia:

Błąd  pilota  polegający  na  zejściu  samolotu  poniżej  ścieżki  podejścia przewidzianej w instrukcji operacyjnej lądowiska.


Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:

1) Możliwy podmuch wiatru mogący doprowadzić do zniżenia się samolotu
2) Brak widocznego oznakowania linii średniego napięcia znajdującej się 170 m od progu pasa 07


Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:

Nie sformułowano.


Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:

Wystąpienie  zarządzającego  lądowiskiem  do  właściwego  rejonu  energetycznego o oznakowanie linii energetycznej w taki sposób, aby była widoczna dla lądujących statków powietrznych.


Pełny Raport Końcowy 1093/20 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony