Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy taki NOTAM w FIR EPWW. To historyczny moment

Mowa o depeszy NOTAM wydanej na loty bezzałogowych statków powietrznych, o masie startowej mniejszej od 25kg używanych w operacjach poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS w niewysegregowanej przestrzeni powietrznej.

NOTAM w formie ostrzeżenia nawigacyjnego został wydany 18 lutego 2019 roku.

G0214/19 NOTAMN
Q) EPWW/QWULW/IV/BO /AW/000/005/5216N02053E001
A) EPBC B) 1902201000 C) 1902231600
D) 1000-1600
E) NAVIGATION WARNING:
FLIGHTS OF UNMANNED AERIAL VEHICLES (UAV) BEYOND VISUAL LINE OF
SIGHT (BVLOS) - ATZ BABICE.
LATERAL LIMITS (WGS-84):
1.521641N 0205325E
2.521637N 0205323E
3.521632N 0205354E
4.521637N 0205356E
VERTICAL LIMITS:
GND-500FT AMSL
CONTACT: +48 723 298 168
F) GND G) 500FT AMSL
CREATED: 18 Feb 2019 12:49:00
SOURCE: EUECYIYN

Podmiot Akademia UAV został dopuszczony do lotów BVLOS, po uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i spełnieniu wymagań Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Publikacja depeszy, nastąpiła zgodnie z przepisami na dwa dni przed lotami.

W istocie rzeczy, epokowość tego NOTAMu leży w informacji o locie który może odbywać się poza zasięgiem wzroku operatora, może być automatyczny (statek powietrzny sam wystartuje, wykona misję i sam wyląduje) w NIEWYSEGREGOWANEJ przestrzeni powietrznej. Choć obszar wydaje się niewielki i znajduje się w ATZ Babic, to czytając go, musimy mieć świadomość, że doszło od asymilacji lotnictwa załogowego z bezzałogowym ruchem zautomatyzowanym. Do tej pory takie loty odbywały się w wysegregowanych przestrznieach np. TRA, EA lub wojskowych niesklasyfikowanych np. MATZ, MCTR.

Spokojnie!
Otrzymanie zgody na takie loty, poprzedzone jest analizą ryzyka potiwerdzoną wydaniem zgody przez prezesa ULC, weryfikacją sprzętu, opracowaniem procedur awaryjnych w których pilot/operator drona ma obowiązek bezzwłocznie poinformować odpowiedni organ o utracie kontroli oraz spełnieniu wymagań postawionych przez PAŻP.

Rolą PAŻP jest informowanie o ruchu
W sumie nic nowego, ale ostatecznie nie chodzi o tworzenie nowych stref, a o informowanie o lotach. Powszechnie przecież wiadomo, że tworzenie nowych przestrzeni w i tak już gęstej strukturze prowadzi donikąd. 

Jak w gąszczu depesz znaleźć tą o dronach w lotach BVLOS?
CTRL+F -> BVLOS. Niebawem, przestrzeni te będą ilustrowane za pomocą internetowych narzędzi PAŻP, o czym niezwłocznie poinformujemy.

Przesłanie do pilotów
Pojawienie się nowego NOTAMu jest przyczynkiem do konieczności jeszcze lepszego przygotowywania się do lotów. Każdego, bez wyjątku. Nowy gość na niebie dał kolejny powód do przeglądania setek depesz. Wierzymy, że FIS będzie pomagał i informował o lotach BVLOS. 

Z naszej strony, twórców aplikacji DroneRadar, dokładamy nieustannie starać aby udrożnić i zilustrować wszelki możliwy ruch, zarówno załogowy i bezzałogowy. Dzisiaj dostęp do informacji o ruchu dronów mają już FIS Warszawa i FIS Olsztyn, wszystkie wieże wojskowe oraz niektóre lotniska niekontrolowane, takie jak Warszawa Babice. 

Czytaj więcej o nowym rozporządzeniu BVLOS i jego znaczeniu dla pilotów

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony