Przejdź do treści
Źródło artykułu

O konstrukcjach DEKO na kolejnej Glassówce

Konstrukcje DEKO będą tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 16.04.2016 r., o godzinie 10.15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

O konstrukcjach DEKO opowie jeden z głównych konstruktorów – dr inż. Marek Dębski.

Zespół konstruktorów opracował konstrukcje: DEKO-1 (1988) - projekt samolotu rolniczego; DEKO-2 (1989) - projekt samolotu; DEKO-3 - projekt samolotu; DEKO-4 - projekt samolotu; DEKO-6 - projekt lekkiego śmigłowca; DEKO-7 (1995) projekt samolotu obserwacyjnego i szkolnego; DEKO-5 (1996) - samolot sportowy ultralekki; DEKO-6 ”Whisper” (ok. 2001) - ultralekki samolot szkolny i obserwacyjny; Aerotec DEKO-8 VLA Club - projekt samolotu obserwacyjnego i szkolnego; Kaiser DEKO-9 ”Magic” (2000) - samolot akrobacyjny; Aerotec DEKO-15 LSA - projekt samolotu sportowego oraz Aerotec DEKO-17 - projekt samolotu sportowego.

Spośród projektów samolotów DEKO zbudowane zostały DEKO-5, DEKO-6 ”Whisper” i DEKO 9 ”Magic”.


DEKO-6 Whisper i DEKO-9 Magic na hali montażowej WZL nr 3 Dęblin (fot. Dedal (Praca własna)/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons)

DEKO-6 Whisper – samolot rekreacyjno-patrolowy jest dwuosobowym górnopłatem, z miejscami załogi w układzie obok siebie, oraz ze stałym podwoziem głównym i sterowanym kółkiem ogonowym.

Prototyp samolotu, opracowany na zamówienie firmy niemieckiej Kaiser-Flugzeugbau GmbH, wykonano wykonano w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 3 Dęblin (obecnie: Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. oddział w Dęblinie) w Zespole Samolotów DEKO kierowanym przez ppłk. mgr inż. Wiesława Pochylskiego. Samolot był budowany równolegle z budową i badaniami samolotu DEKO-9 Magic w identycznej technologii i z wykorzystaniem wspólnych elementów i podzespołów. Prace projektowe i budowa prototypów zajęły okres od 1998 do 2001 roku.

W skład zespołu konstrukcyjnego wchodzili: dr inż. Marek Dębski i mgr inż. Krzysztof Kotliński – Gł. Konstruktorzy, oraz mgr inż. Marian Jakoniuk, mgr inż. Witold Wiraszka, inż. Brunon Biernacki i dr inż. Daniel Dębski.

Samolot był prezentowany na wystawach lotniczych: ILA Berlin 1998 i 2000 oraz Fredrichshafen AERO 1999 i 2001.


Na wystawie ILA Berlin 2000 (fot. Dedal (Praca własna)/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons)

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony