Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowe procedury lotów w przestrzeniach wojskowych (MATZ)

5 kwietnia 2016 roku, kierujący Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP, płk Cezary Wasser, opublikował szczegółowe zasady wykonywania lotów modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg nie będących na wyposażeniu lotnictwa państwowego w strefach ruchu lotnisk wojskowych (MATZ).

Z przyjemnością informujemy, że stworzony przez portal dlapilota.pl system DroneRadar może być integralną częścią procesu uzyskania zgody na lot w przestrzeniach wojskowych. Na stronie SSR czytamy: “W celu ograniczenia i jednocześnie poprawienia efektywności koordynacji pomiędzy operatorem RPAS, a personelem ATC lotnisk wojskowych zaleca się wykorzystanie aplikacji DroneRadar”.

Zawiązana współpraca jest wynikiem ustaleń 58 Konferencji Bezpieczeństwa Lotów oraz uwzględnia list intencyjny podpisany pomiędzy Szefem SSRL SZ RP i Prezesem Zarządu „Dlapilota.pl” dotyczący wykorzystania aplikacji DroneRadar DAMS przez personel wojskowych lotniskowych organów służb ruchu lotniczego (LOSRL).


Zgodnie z zapisami dokumentu, możliwe jest wykonywanie lotów przez RPAS o MTOM nie większej niż 25 kg w MATZ na niżej wymienionych zasadach:

1)     po uprzednim przekazaniu do właściwego dla danego MATZ wojskowego organu kontroli lotniska (TWR) szczegółów dotyczących planowanej operacji
i uzyskaniu stosownego zezwolenia,
2)     wyłącznie na warunkach określonych w otrzymanym zezwoleniu,
3)     wyłącznie w zasięgu wzroku operatora (VLOS),
4)     poniżej 150 m AGL (500 ft),
5)     z zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych,
6)     w warunkach meteorologicznych do jakich dopuścił producent konkretnego modelu RPAS oraz gwarantujących utrzymanie RPAS w zasięgu wzroku operatora,
7)     w sposób zapewniający bezpieczną odległość od osób i mienia.

Jednocześnie, kategorycznie zabrania się wykonywania lotów:

1)     w odległości mniejszej niż 2 km od fizycznych granic lotnisk wojskowych oraz  w strefach odlotu i podejścia do lądowania tych lotnisk,
2)     nad jednostkami wojskowymi oraz infrastrukturą i obiektami leżącymi na ich terenie,
3)     w pobliżu innych lotnisk,
4)     poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS).

W celu ograniczenia i jednocześnie poprawienia efektywności koordynacji pomiędzy operatorem RPAS. a personelem ATC lotnisk wojskowych zaleca się wykorzystanie aplikacji DroneRadar DAMS.

W celu wykonania lotów RPAS na zasadach innych niż określone powyżej, wymagane jest zgłoszenie zamiaru wykonania takiego lotu do Zarządzającego Lotniskiem Wojskowym (dowódcy jednostki wojskowej) na co najmniej 7 dni przed planowaną operacją  w celu uzyskania stosownego zezwolenia. Wniosek składa się pisemnie na specjalnym formularzu.


Załączniki:

1)     Wytyczne Szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nr 7 z dnia 5 kwietnia 2016 r. w sprawie uszczegółowienia zasad wykonywania lotów modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg w strefach ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ) – plik do pobrania.

2)     Formularz zgłoszenia lotów bezzałogowych statków powietrznych i modeli latających  (o MTOM nie większej niż 25 kg) i  wykonywanych w zasięgu wzroku operatora (VLOS) – plik do pobrania.


W pierwszej fazie, wytyczne obowiązują do końca 2016 roku. W tym czasie będziemy zbierać wszystkie sugestie aby stworzyć najlepszy na świcie system ułatwiający bezpieczne wykonywanie lotów RPAS, który być może któregoś dnia będzie wykorzystywany przez cywilne służby ruchu lotniczego.


Czytaj również:
DroneRadar, również dla pilotów

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony