Przejdź do treści
Źródło artykułu

„..nie widzę zagrożenia dla prowadzenia lotniczej działalności…” – czyli przyszłość lotniska Babice oczami CUL

Koniec roku, to zwykle czas podsumowań i planów na przyszłość. Dla społeczności lotniczej, szczególnie istotnym zagadnieniem jest przyszłość lotniska Babice, która przez ostatnie kilka lat na kanwie niepewności budowała emocje i była przedmiotem wielu dyskusji.

Aby rozwiać wątpliwości środowiska lotniczego, czyli pilotów i podmiotów działających na terenie lotniska postanowiliśmy zadać kilka pytań nowemu Dyrektorowi CUL, Janowi Michałowi Chojnowskiemu, który piastuje swoje stanowisko od sierpnia tego roku.

O kwestiach dotyczących stanu obecnego oraz „jutra” lotniska Babice z Janem Michałem Chojnowskim rozmawia Paweł Kralewski.

Paweł Kralewski: Co zmieniło się, czy może zmieni się pod względem zarządzania lotniskiem Babice w związku z objęciem przez Pana stanowiska dyrektora CUL?

Jan Michał Chojnowski:
Do chwili obecnej upłynęło dopiero 3 miesiące od objęcia nowych obowiązków. Jest to czas na zapoznanie się z szeroką gamą różnorodnych zadań realizowanych przez Centrum Usług Logistycznych na terenie całego kraju. Rozpoczęły się także przygotowania do zmian strukturalnych oraz działań, które zmienią na lepsze dotychczasowy wizerunek firmy. Zmiany te będą dotyczyły również lotniska, które jest ważnym elementem w strukturze funkcjonowania CUL.

PK: Jakie plany na przyszłość wiąże CUL z terenem lotniska Babice?


JMCH: Miasto stołeczne Warszawa nie posiada w swoich najbliższych okolicach obiektu o podobnym charakterze z wyłączeniem lotnisk realizujących wyłącznie zabezpieczenie lotów lotnictwa komunikacyjnego. W związku z powyższym oraz istotnym wzrostem zainteresowania lotniskiem „Warszawa - Babice” wszystkich użytkowników statków powietrznych, zwłaszcza segmentu General Aviation, działalność zarządzającego lotniskiem będzie podążała w kierunku wykorzystania terenu lotniska przede wszystkim na działalność lotniczą. Lotnisko Warszawa Babice realizując potrzeby „małego lotnictwa”, wypełniając także zadania przełożonych, którzy nadzorują lotnictwo służb porządku publicznego w tym działalność lotniska, będzie rozwijało się w kierunku pełnienia funkcji:

  • lotniska zabezpieczającego działania operacyjne i szkoleniowe lotnictwa służb porządku publicznego, lotnictwa dyspozycyjnego wojska oraz administracji państwowej;

  • lotniska obsługującego działalność lotniczą przez podmioty lotnictwa cywilnego, które realizują zadania w zakresie: ratownictwa (Lotnicze Pogotowie Ratunkowe), użyteczności publicznej (aeroklub), lotniczej działalności gospodarczej (loty p.pożarowe, szkolenie lotnicze, usługi lotnicze) oraz prowadzący działalność gospodarczą inną niż lotniczą;

  • lotniska bazowania dla śmigłowców i samolotów lotnictwa ogólnego w tym jako baza techniczna dla ośrodków lotniczych;

  • centralnego heliportu Warszawy;

  • rejonu mobilizacyjno - ewakuacyjnego, bazy dystrybucji zaopatrzenia w przypadku konieczności działań na dużą skalę np. podczas klęsk żywiołowych lub ekologicznych, a także jako rejon rozśrodkowania ludności z rejonów zagrożonych – łącznie z możliwością wykorzystania lotniska do tworzenia polowego ośrodka udzielania pomocy medycznej dla ewakuowanej ludności Warszawy.

Ponadto zarządzający lotniskiem będzie współorganizować na terenie lotniska następujące przedsięwzięcia:

  • organizacja dużych imprez masowych o charakterze kulturalnym, sportowym lub handlowym, np. koncerty z widownią od 20 do 100 tysięcy widzów, pokazy i wyścigi samochodowe, imprezy integracyjne wymagające dużej powierzchni terenu, pokazy lub prezentacje handlowe;

  • organizacja wystaw handlowych lub pokazów w hangarach lotniska, wybudowanych halach namiotowych;

  • wykorzystywanie infrastruktury lotniska do tworzenia zdjęć filmowych, reklam;

  • wykorzystanie wyłączonych betonowych dróg kołowania pasa startowego oraz toru terenowego do prowadzenia szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i doskonalenia techniki jazdy samochodem.

Zadania te będziemy planować i realizować tak, aby w jak najmniejszym stopniu zakłócać podstawową działalność lotniczą na lotnisku. Są to w chwili obecnej niezbędne działania dla zachowania płynności finansowej oraz utrzymania infrastruktury lotniska na poziomie zapewniającym bezpieczną realizację zadań lotniczych.

PK: Co zechce Pan zmienić, czy też ulepszyć w procesie zarządzania lotniskiem w stosunku do działań swojego poprzednika?

JMCH: Proces zarządzania lotniskiem, zwłaszcza o tak dużym ruchu lotniczym obwarowany jest wieloma przepisami, ograniczeniami oraz dużą wiedzą i doświadczeniem lotniczym. Zarządzanie lotniskiem wiąże się z jasno określoną strukturą organizacyjną, kompetencjami oraz odpowiedzialnością. W związku z powyższym zamierzam przystosować strukturę organizacyjną lotniska choćby w ogólnym zarysie do struktur funkcjonujących z powodzeniem w małych portach lotniczych. Zamierzam przenieść zakres kompetencji i odpowiedzialności ponownie na lotnisko. Rola Dyrektora CUL w tym zakresie powinna ograniczyć się do nadzoru i kontroli oraz podejmowania decyzji w planowaniu strategicznych zadań decydujących o rozwoju lub funkcjonowaniu lotniska.

PK: Jakie są plany modernizacji lotniska Warszawa Babice? Mam na myśli wyposażenie go choćby w nowoczesne systemy nawigacyjne.


JMCH: Lotnisko Warszawa Babice wymaga bardzo dużych prac remontowych i modernizacyjnych praktycznie w każdym segmencie funkcjonowania. Remontów wymaga infrastruktura lotniska – betonowa droga startowa, trawiasty pas startowy, drogi kołowania, brak jest utwardzonej płaszczyzny postojowej pod wieżą lotniska. Rozbudowy i dalszych remontów wymaga baza hangarowa. Brak jest wyposażenia i systemów umożliwiających wykorzystanie lotniska w trudnych warunkach atmosferycznych w dzień, a także w nocy. Konieczne jest doposażenie lotniska w pojazd ratowniczo gaśniczy oraz sprzęt umożliwiający utrzymania dróg startowych i kołowania oraz płaszczyzny trawiastej w sprawności eksploatacyjnej latem i zimą. Wszystkie te przedsięwzięcia wiążą się z ogromnymi wydatkami finansowymi, a ich realizacja uzależniona jest przede wszystkim od kondycji finansowej CUL. Mimo skromnych możliwości finansowych w najbliższym okresie planujemy pozyskać drugi już całkiem profesjonalny pojazd ratowniczo - gaśniczy dla Służby Ratownictwa Lotniskowego, który pozwoli podnieść kategorię ochrony przeciwpożarowej do kat.3. Zamierzamy przeprowadzić remont ogrodzenia po zachodniej stronie lotniska, tak aby zabezpieczyć roboczą część lotniska od migrujących zwierząt z Parku Kampinoskiego. Niezbędne są dalsze inwestycje, w tym przede wszystkim remont drogi startowej i uzupełnienie wyposażenia lotniska m.in. w nowoczesne pomoce nawigacyjne, a zwłaszcza w system oświetlenia, umożliwiający starty i lądowania także w godzinach nocnych. Dla zwiększenia zainteresowania lotniskiem ze strony przewoźników niezbędne byłoby także wybudowanie m.in. terminala lotniczego z salą odpraw, hangarów dla statków powietrznych, a także poprawa połączeń drogowych z miastem.

PK: Przyszłość lotniska wiele razy była przedmiotem burzliwych dyskusji. Czy piloci, użytkownicy i przedstawiciele działających tam instytucji mogą być spokojni o jego i swoją przyszłość? Czy prowadzona tam działalność będzie miała charakter lotniczy?

JMCH: Lotnisko Warszawa Babice jest ważnym elementem w strukturze organizacyjnej lotnictwa służb porządku publicznego. Lotnisko wpisane jest do rejestru lotnisk służb porządku publicznego prowadzonego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Ponadto w tym roku lotnisko dodatkowo zostało wpisane do rejestru lotnisk cywilnych prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Nadzór dwóch poważnych instytucji nad lotniskiem Warszawa Babice jest chyba najlepszym gwarantem zapewniającym bezpieczeństwo działalności lotniczej oraz zachowania lotniczego charakteru terenu wchodzącego w skład lotniska. Lotnisko w chwili obecnej spełnia wszystkie normy i ograniczenia określone w przepisach dotyczących eksploatacji lotnisk w tym przepisów dotyczących ochrony środowiska. W związku z tym o ile współużytkownicy korzystający z lotniska nadal będą przestrzegać procedur określonych przez zarządzającego lotniskiem, nie widzę zagrożenia dla prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej na tym terenie.

PK: Jakiego rodzaju muzyki Pan słucha?

JMCH: Jesli chodzi o gatunki, to jazzu, rocka i heavy metalu, a najchętniej zespołu "Hunter".

PK: Bardzo dziekuję za rozmowę i życzę w imieniu swoim oraz całego środowiska lotniczego zrealizowania wszystkich planów.

JMCH: Dziekuję.



Centrum Usług Logistycznych, to działająca od 2011 roku jednostka MSWiA, której celem jest wspomaganie działalności Policji m.in. w zakresie zakwaterowania funkcjonariuszy i pracowników cywilnych resortu, obsługi technicznej i naprawy taboru samochodowego, dystrybucji paliw, zabezpieczenia działania lotniska Warszawa Babice oraz przewozów lotniczych na potrzeby administracji rządowej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony