Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nie mając innej alternatywy, lądował na asfaltowej nawierzchni toru…

Dokładnie 7 lat temu, 29 maja 2005 r., na torze wyścigowym w Miedzianej Górze pod Kielcami, wydarzył się poważny wypadek szybowca Jantar STD 3, w którym szczęśliwie, pomimo dużych zniszczeń samego statku powietrznego, pilot nie odniósł obrażeń. Z każdego takiego zdarzenia możemy wyciągnąć naukę dla siebie, dlatego tez staramy się przypominać Wam o tych zdarzeniach. Bo bezpieczniej jest uczyć się na błędach innych, a nie własnych.

Wspomniane zdarzenie, opublikowane w bazie bezpieczeństwo.dlapilota.pl, to kolejne zdarzenie, któremu z pewnością można było zapobiec lub przynajmniej zminimalizować jego skutki, gdyby tylko pilot zdecydował się na wcześniejsze lądowanie w terenie przygodnym. Pomimo braku noszenia i postępującej utraty wysokości, lotnik podjął jednak decyzję o próbie dolotu do lotniska, na co wpływ mogła mieć obawa przed konsekwencjami lądowania w terenie i zapewne ciężka do przezwyciężenia chęć powrotu. Poniżej przedstawiamy szczegóły tego zdarzenia, a także zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi dziesięcioma raportami, które miały miejsce 29 maja w poprzednich latach.

Z raportu opracowanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) wynika, że:
„W dniu 29 maja 2005 r. pilot szybowcowy lat 26 , wykonywał przelot treningowy na szybowcu Jantar Std 3, o znakach rozpoznawczych SP 3539. Start za samolotem nastąpił o godzinie 12.21 (LMT). Pierwsze dwa odcinki trasy pokonał bez większych trudności. W okolicy IIPZ – Sielpia nie było noszeń więc pilot zdecydował się lecieć w stronę lotniska w Masłowie, licząc na nabór wysokości po trasie. Mimo znacznej utraty wysokości pilot nie zdecydował się na wybór miejsca lądowania przygodnego lecz kontynuował dolot. Będąc nad samochodowym torem wyścigowym w Miedzianej Górze, na krytycznie małej wysokości nad terenem, wykonał lądowania na pasie asfaltowym toru. W fazie wytrzymania zahaczył końcówką prawego skrzydła o stojący przy bandzie samochód osobowy. Szybowiec został poważnie uszkodzony, ale pilot nie odniósł obrażeń i o własnych siłach opuścił kabinę. Wypadek wydarzył się o godzinie 15.09”.

Prognoza pogody z 29 maja 2005 r. dla rejonu Kielce (EPKA): Opracowana przez Biuro prognoz IMGW Kraków.
Sytuacja baryczna: rejon znajduje się pod wpływem wyżu z nad Ukrainy.
Wiatr przyziemny: VRB z przewagą 140-180°, 3-7 kt;
Wiatr na wysokości:
300 m AGL: VRB z przewagą 250-270°, 6-12 kt;
600 m AGL: VRB z przewagą 250-270°, 6-12 kt;
1000 m AGL: VRB z przewagą 250-270°, 6-12 kt;
Zjawiska: rano lokalne zamglenie.
Widzialność: powyżej 10 km, w zamgleniu 4-8 km.
Chmury (AMSL): 0-4/8 ScCu 1200-1500/1800-2000,0-3/8 Ci/6000/-.
Izoterma: 0 ST.C. AMSL: około 4000 m.
Oblodzenie: brak.
Turbulencja: umiarkowana w Cu.

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania materiałami ustaliła, że przyczynami wypadku były:

  • brak decyzji o wyborze miejsca przygodnego do lądowania kiedy wysokość lotu spadła poniżej 500 m;

  • lądowanie na samochodowym torze wyścigowym, który nie pozwalał na bezpieczne wykonanie tego manewru;

  • zderzenie szybowca z przeszkodami na samochodowym torze wyścigowym podczas lądowania.


W końcowym raporcie, Komisja wystosowała zalecenia powypadkowe, które zakładają żeby:

  • omówić wypadek, a szczególnie okoliczności, które doprowadziły do jego zaistnienia z pilotami wykonującymi przeloty szybowcowe;

  • Szef wyszkolenia Aeroklubu Kieleckiego zorganizował sprawdzian wiedzy pilota z taktyki wykonywania przelotów szybowcowych oraz przepisów wykonywania lotów;

  • wzmóc nadzór nad pionem wyszkolenia Aeroklubu Kieleckiego w zakresie przestrzegania obowiązującej instrukcji szkolenia AP.

Z pewnością profilaktyka, a także analiza przesłanek prowadzących do wypadków, jest najlepszą i najszybszą formą zwiększenia bezpieczeństwa wykonywania wszelkich operacji lotniczych. Dodatkowo, cenną wskazówką mogą być zalecenia wystosowane przez PKBWL.

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami raportu powyższego zdarzenia, które znajdziecie na bezpieczenstwo.dlapilota.pl
 


Codziennie w bazie bezpieczenstwo.dlapilota.pl na stronie głównej publikujemy informację o zdarzeniach z danego dnia w poprzednich latach. („wydarzyło się dziś”)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony