Przejdź do treści
Źródło artykułu

MP-02 Czajka firmy Aero-Kros - także dla wojska i służb porządku publicznego

Certyfikowana w kategorii UL do masy MTOW 450 kg lub 472,5 kg, MP-02 Czajka, to czysty aerodynamicznie, bezzastrzałowy w pełni kompozytowy górnopłat o stałym podwoziu, przednim skrętnym kole i podwoziu głównym wyposażonym w hamulce hydrauliczne. Skrzydła samolotu wyposażone są w dwuszczelinowe klapy i integralne zbiorniki paliwa. Samolot posiada przestronną, dwuosobową kabinę o szerokości 1,215m, zdwojony układ sterowania i mechaniczny trymer. Samolot, który idealnie nadaje się do latania rekreacyjnego i szkolenia…, ale nie tylko.

Wersja cywilna samolotu, którego premiera miała miejsce w 2009 r. na targach AERO Friedrichshafen zaprojektowana i skonstruowana została w Lotniczych Zakładach Produkcyjno-Naprawczych „Aero-Kros” Sp. z o.o. w Krośnie. Tam też jego konstrukcja jest produkowana i stale rozwijana do dnia dzisiejszego. W ponad 50-letniej historii Lotniczych Zakładach Produkcyjno-Naprawczych Aero-Kros Sp. z o.o. w Krośnie, których protoplastą były Okręgowe Warsztaty Lotnicze w Krośnie, utworzone z myślą o zabezpieczeniu potrzeb Aeroklubu Polskiego w zakresie remontów i obsługi sprzętu lotniczego i pomocniczego jest to pierwsza całkowicie samodzielna i własna „produkcja”, poczynając od projektu, poprzez budowę i certyfikację na sprzedaży i serwisowaniu kończąc. Od 1989 r. firma współpracuje z niemiecką firmą, a efektem współpracy jest produkcja samolotów ultralekkich typu FK. 

Czajka to efekt samodzielnego rozwoju spółki, który z powodzeniem wykorzystywany może być także przez wojsko oraz służby porządku publicznego. Oprócz odpowiedniego wyposażenia samolotu na potrzeby armii, podstawowe różnica pomiędzy wersją cywilną a wojskową, to jednostka napędowa. Samoloty specjalne mają na ogół mocniejsze silniki. Aktualnie certyfikowane jest także inne rozwiązanie układu śmigła, które pozwala na uzyskiwanie większych prędkości, a co za tym idzie wzrost osiągów. 

Samolot w wersji specjalnej może być wykorzystywany głównie do celów rozpoznawczych, ale także do zadań łącznościowych, transportu oraz przerzutów w trudnych warunkach startu i lądowania. Oprócz wojska Czajka może służyć jednostkom takim jak straż pożarna, straż graniczna itp. do zadań monitoringu tras drogowych, ciągów transportu specjalistycznego, granic i obszarów leśnych.  W związku z tak wieloma możliwościami zastosowania w konstrukcji przewidziano gniazda dla sprzętu specjalistycznego. W miejscu drugiego siedzenia zainstalować można gniazda dla montażu aparatury i urządzeń jak choćby: kamery wizyjne, noktowizory, rejestratory ruchu, temperatury itp. Uzyskiwane za pomocą takiego sprzętu dane przekazywane są do ośrodków dyspozycyjnych skąd płyną kolejne polecenia i wskazania zadań. Łatwość startu i lądowania, zwrotność Czajki pozwalają na pracę w warunkach trudnych, zaś jej obsługa nie wymaga specjalistycznego i rozległego zaplecza. Oprócz wyposażenia specjalistycznego, konfigurowanego według potrzeb MP-02 Czajka może być także samolotem bezzałogowym. Udane próby, prowadzone przez zespól pod kierunkiem prof. Gruszeckiego z Politechniki Rzeszowskiej, dobrze rokują w kierunku rozwoju takiego wariantu Czajki. Dlatego też w obszarze funkcjonowania firmy pozostaje działalność koncesjonowana, dająca możliwości na reagowanie oraz realizację zadań z obszaru innej działalności wojskowej.

Czajka w wersji „cywilnej", jako dwuosobowy samolot ultralekki nie posiada specjalistycznego wyposażenia ukierunkowanego na konkretne działania. Jest ona nowoczesnym, wszechstronnym i bezpiecznym statkiem powietrznym służącym do sprawnego i szybkiego przemieszczania się dwójki osób. Jej wykonanie i parametry sprawiają, że znakomicie nadaje się do nauki i doskonalenia umiejętności pilotażu, a odkrywanie możliwości i wrażenia, jakie daje doświadczonym pilotom powodują, że produkt firmy Aero-Kros cieszy się wciąż rosnącym popytem. 

Czajki latają w kraju, ale także we Francji i Belgii oraz Niemczech. Aktualnie odbiorcą są hiszpańscy przedstawiciele tamtejszej grupy handlowo-szkoleniowej. Firma prowadzi także rozmowy z przedstawicielami branżowymi z USA, Chinach i Indiach. Tam najprawdopodobniej trafią samoloty z rozpoczynanej właśnie produkcji drugiej serii Czajek. W przyszłości według przedstawicieli firmy możliwa jest także sprzedaż samolotu do Rosji oraz planowany przez hiszpańskich partnerów podbój rynku Ameryki Południowej.

Innym ciekawym produktem firmy z Krosna jest śmigłowiec A600 Talon montowany z zestawów producenta. Według przedstawicieli firmy, ta „zabawka” jest uzupełnieniem działań ściśle powiązanych z pracami naprawczymi i remontami wielu typów samolotów. 

Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawczych Aero-Kros Sp. z o.o. w Krośnie, których protoplastą były Okręgowe Warsztaty Lotnicze w Krośnie, mają ponad 50 lat. W swojej historii zawsze działały w branży lotniczej. Obecnie możemy mówić wręcz o specjalizacji firmy w remontach samolotów dla zachodnioeuropejskich grup rekonstrukcyjnych.  

Podstawowe wyposażenie samolotu zabudowane w kokpicie samolotu:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • obrotomierz
  • busola wraz z tabliczką kompensacyjną
  • wskaźniki poziomu paliwa
  • lampki sygnalizujące położenie klap
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • dwa cięgna przepustnicy
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • cięgno ssania
  • zespół kontrolek (prądnica, ciśnienie oleju, rezerwa paliwa)
  • zespół przełączników (akumulator, prądnica, przyrządy, pompa paliwa)
  • zespół bezpieczników (prąd, przyrządy, pompa)
  • wskaźnik ciśnienia paliwa

Podstawowe dane techniczne:

Masa startowa                                         450/472.5 kg
                                                               992/1041.7 pound
VNE                                                       260 km/h 140 knot
Max. predkość przelotowa                        230 km/h 124 knot
Predkość ekonomiczna                           165 km/h 89 knot
Predkość minimalna                                64 km/h 34 knot
Zużycie paliwa                                        8-16 l/h 2.1-4.2 gal/h
Pojemność zbiorników paliwa                  112 l 29.6 gal
Rozbieg                                                  120 m 393 ft
Dobieg                                                    80 m 262 ft
Predkość wznoszenia                              (1 osoba)  6.5 m/s 1279 ft/min.
Przeciażenia                                            +4/-2 g
Silnik                                                       Rotax 912 ULS/ULSFR 100HP

 

Szkic samolotu MP-02 Czajka 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony