Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Gdynia Kosakowo dla GA już w przyszłym roku

Przyszłość lotniska Babie Doły (Oksywie - Gdynia Kosakowo) zdaje się być obiecująca, szczególnie dla lotnictwa ogólnego. W celu zagospodarowania lotniska w lipcu 2007 roku, powołana została do życia Spółka Port Lotniczy Gdynia Kosakowo. Było to możliwe dzięki Rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 grudnia 2008 w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego, do ustawy z dnia 30 maja 1996 o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. Ponadto w lipcu 2008 r. samorząd województwa pomorskiego sporządził i zatwierdził dokument o nazwie STUDIUM STRATEGICZNEGO ROZWOJU SIECI LOTNISK NA TERENIE WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO DO ROKU 2025, przedstawiający analizę stanu posiadania obiektów lotniczych na swoim terenie, w którym lotnisko Gdynia-Oksywie zostało rekomendowane jako obiekt o istotnym potencjale dla rozwoju regionu, który mógłby obsługiwać ruch GA oraz loty czarterowe. Rok wcześniej pojawił się też dokument o zasięgu ogólnopolskim przygotowany na zlecenie Ministerstwa Transportu przyjęty w maju 2007 r. uchwałą Rady Ministrów o nazwie PROGRAM ROZWOJU SIECI LOTNISK I LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH, w którym również mowa jest lotnisku w Gdyni Kosakowo.

Utworzenie lotniska cywilnego na terenie funkcjonującego lotniska wojskowego jest zatem wdrożeniem wcześniej ustalonych założeń związanych z rozwojem sieci lotnisk w Polsce, w tym częściowym zagospodarowaniem do tego celu istniejących lotnisk wojskowych.

Aktualnie trwa procedura mająca na celu wpisanie lotniska do rejestru lotnisk cywilnych. Planowane rozpoczęcie działalności operacyjnej po wpisie do rejestru, to maj/czerwiec 2012 roku.

Lotnisko będzie lotniskiem współużytkowanym, a podmiotem zarządzającym Spółka Port Lotniczy Gdynia Kosakowo. W kwestii „działalności lotniczej” (ruchu lotniczego) planuje się funkcjonowanie dwóch służb (wymiennie):
- cywilnej AFIS
- wojskowej KRL
Służby te będą działać wymiennie, tj. w godzinach otwarcia lotniska cywilnego – AFIS, a w pozostałych godzinach – wojskowy organ kontroli ruchu lotniczego.

Terytorialnie przestrzeń będzie ta sama, przy czym w zależności od służby będzie to ATZ lub MATZ. Planowane jest użytkowanie jednej częstotliwości radiowej. W czasie (w godzinach) działania lotniska cywilnego zarządzający zapewnia wszystkie służby (cywilne) właściwe dla jego funkcjonowania.

Opłaty lotniskowe na chwilę obecną nie zostały jeszcze ustalone. Proces inwestycyjny budowy i rozbudowy lotniska rozłożony jest na wiele lat, zgodnie z "Masterplanem," ostatnie inwestycje mają zostać ukończone do 2030 r.

W pierwszej fazie działalności lotnisko zostanie zarejestrowane pod kodem referencyjnym 4B. Zarządzający zakładają od początku działalności, obsługę ruchu General Aviation, a w dalszej perspektywie rozwój ruchu pasażerskiego i usług Cargo.

Odwiedź koniecznie stronę Port Lotniczy Gdynia Kosakowo: airport.gdynia.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony