Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Płock Kostrogaj
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lotnisko Kostrogaj w Płocku w województwie mazowieckim. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Marcinowi Bułie, dyrektor Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Marcin Buła: Pas startowy w Płocku ma nawierzchnię trawiastą o długości nieco ponad 800 metrów. Dla potrzeb szkolenia pilotów do lotów nocnych lub przylotów po zachodzie słońca rozstawiane jest mobilne oświetlenie pasa. Na lotnisku dostępne jest paliwo Avgas 100LL oraz UL91 w bardzo przystępnych cenach, a w jednym z trzech monitorowanych systemem kamer aeroklubowych hangarów zawsze znajdziemy miejsce na statek powietrzny osób chcących przylecieć do Płocka i spędzić noc w naszym mieście.
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
MB: Zdecydowana większość operacji lotniczych organizowanych przez Aeroklub to loty wykonywane w ramach szkoleń szybowcowych i samolotowych.
Dostępne są również szkolenia śmigłowcowe, które, mimo iż funkcjonują w Płocku relatywnie od niedawna, przyniosły już pierwsze sportowe efekty w postaci udziału pierwszej płockiej kobiecej(!) załogi w Międzynarodowych Zawodach Śmigłowcowych zorganizowanych w naszym mieście we wrześniu tego roku.
Członkowie naszego Aeroklubu biorą czynny udział również w zawodach sportowych innych dyscyplin lotniczych. Są wśród nich Mistrzowie i Wicemistrzowie Polski, Europy i Świata w szybownictwie, motoparalotniarstwie oraz modelarstwie lotniczym i kosmicznym.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
MB: Mam nadzieję, że najważniejsze wydarzenia w historii naszego Aeroklubu są jeszcze przed nami, choć z pewnością można się doszukać wielu znaczących wydarzeń w przeszłości lotniska, które istnieje przecież od 1928 roku. Jednym z ważniejszych w ostatnich latach wydaje się powstanie projektu utwardzonej drogi startowej, za którą przez lata lobbowały kolejne władze naszego Aeroklubu. Od fazy projektu do realizacji wiedzie jeszcze długa i wyboista droga, ale głęboko wierzę, że jesteśmy coraz bliżej tego celu. Betonowy pas startowy jest potrzebny do rozwoju gospodarczego naszego regionu tak samo, jak do rozwoju gospodarczego każdego miasta niezbędne są nowe drogi. Kilometr drogi może prowadzić donikąd - kilometr pasa to okno na świat i krok milowy do nowoczesnej komunikacji, dzięki której nasz region i miasto Płock mogą zyskać niedostępne dotychczas perspektywy.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
MB: Dla pilotów z pewnością wielką zaletą naszego lotniska jest szeroki dostęp do przestrzeni powietrznej, która w Płocku, w przeciwieństwie do wielu lotnisk aeroklubowych sąsiadujących z większymi miastami, czy Portami Lotniczymi, nie jest mocno ograniczona. Mamy tu również bardzo dobre warunki do termicznych lotów szybowcowych.
Lotnisko Płock – Kostrogaj znajduje się w samym centrum naszego kraju co w mojej ocenie jest najlepszą możliwą lokalizacją np. do międzylądowań na dotankowanie paliwa, czy odpoczynek. Stanowi również dobry punkt wylotowy, z którego w różne zakątki kraju można dotrzeć w najkrótszym czasie. To z kolei może mieć niebagatelne znaczenie z punktu widzenia potencjalnych inwestorów, którzy chcieliby zakładać i rozwijać działalność gospodarczą w naszym mieście. Lotnisko znajduje się przy dzielnicy przemysłowej – Kostrogaju i praktycznie graniczy z niedawno wybudowana obwodnicą łączącą zakład produkcyjny PKN Orlen S.A. z trasami wylotowymi z miasta. Relatywnie niedaleko jest też do centrum miasta, czy urokliwego Starego Miasta.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
MB: Trzeba powiedzieć, że na płockim lotnisku wykonywanych jest coraz więcej operacji lotniczych związanych z ruchem turystycznym. Niewielu Polaków wie, że Płock jest miastem stołecznym, historyczną stolicą Mazowsza oraz stolicą Polski w latach 1079-1138. Miłośnicy historii, wiekowej architektury, czy muzeów z pewnością znajdą tu coś dla siebie.
Warte odwiedzenia są takie perełki jak Bazylika Katedralna, w której znajduje się sarkofag dwóch władców Polski Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego, największe w Polsce muzeum secesji, Stary Rynek, ostatnio odnowione Bulwary i molo nad Wisłą, położony na skarpie piękny Amfiteatr i Park Zoologiczny, czy najstarsze w Polsce Liceum Ogólnokształcące, do którego uczęszczał m.in. Tadeusz Mazowiecki, czy znany nie tylko w środowisku lotniczym młody Jan Zumbach. Miasto oferuje także atrakcje nocą, m.in. najdłuższą w Europie iluminację mostu, oświetlone Wzgórze Tumskie i wiele, wiele innych.
Płock to również sport na najwyższym poziomie. Dość powiedzieć, że w roku 2023 Płock będzie miastem gospodarzem Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej!
Dlapilota.pl: Aeroklub Ziemi Mazowieckiej mógłby działać prężniej, gdyby... ?
MB: Aeroklub Ziemi Mazowieckiej trapią typowe dla wielu Aeroklubów w Polsce problemy. Misją każdego Aeroklubu, jako stowarzyszenia non-profit, jest zarażanie pasją do lotnictwa oraz umożliwianie dostępu do niego możliwie najszerszemu gronu głównie młodych (choć nie tylko) ludzi, stwarzanie im szans na spełnianie swoich marzeń, czy pomoc w drodze do lotniczej kariery. Wszyscy w środowisku wiemy, że utrzymanie floty na poziomie gwarantującym maksymalnie wysoki poziom bezpieczeństwa to ogromne koszty. Konieczność zapewnienia środków na pokrycie niezbędnych napraw, przeglądów i bieżącej eksploatacji, przy jednoczesnym zapewnieniu możliwie największej dostępności szkoleń, wymaga od nas często niezwykłej finansowej gimnastyki. Niewątpliwie moglibyśmy działać prężniej z odnowioną i poszerzoną o nowe szybowce szkolne, samoloty szkolno-turystyczne i samolot holujący, flotą.
Jak większość Aeroklubów borykamy się również z rosnącymi problemami kadrowymi, w tym w szczególności, znanym od dawna problemem niewystarczającej na rynku ilości mechaników lotniczych. Kluczem do rozwoju są środki europejskie, na które jako nowo wybrany zarząd Aeroklubu, mocno stawiamy.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?
MB: Większość obiektów znajdujących się na lotnisku to budynki wzniesione społecznym wysiłkiem pokoleń płockich lotników. Kilkudziesięcioletnie już zabudowania wymagają niezwłocznej modernizacji, czy przebudowy. Pierwszym krokiem do wizerunkowej zmiany jest rozpoczęcie projektowania wewnętrznego planu zagospodarowania przestrzeni lotniska, którego głównym celem jej optymalne wykorzystanie dostępnych terenów. Ten proces już rozpoczęliśmy, jak również działania zmierzające do pozyskania środków finansowych na pierwsze etapy rewitalizacji. Mamy wielką nadzieję, że będą to działania skuteczne. Musimy też inwestować w ludzi i samemu zadbać o właściwy rozwój młodej kadry, która kiedyś stanowić będzie o sile i dalszej przyszłości nie tylko naszego Aeroklubu, ale i lotnictwa polskiego.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Dyrektora Aeroklubu?
MB: Za kilka lat lotnisko w Płocku będzie obchodzić setną rocznicę istnienia. Byłoby pięknie świętować tę jubileuszową rocznicę na lotnisku wyposażonym w nową utwardzoną drogę startową, a także infrastrukturę, której nie powstydziłoby się żadne miasto podobnej wielkości w Europie. Z całą pewnością dołożymy wszelkich wysiłków i starań aby to marzenie stało się rzeczywistością.
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan do przylotów na lotnisko Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej?
MB: Nasze lotnisko znane jest z wielu imprez lotniczych, których nie zabraknie również w przyszłym roku. W dniach 24-26 czerwca planujemy kolejną edycję Międzynarodowych Zawodów Śmigłowcowych, na które już dziś serdecznie zapraszam i najprawdopodobniej nie będzie to nasze ostatnie słowo jeśli chodzi o kalendarz przyszłorocznych płockich wydarzeń lotniczych.
Lotnisko w Płocku i Aeroklub to nie tylko niesamowite miejsce, ale przede wszystkim wyjątkowi ludzie z pasją. Każda załoga odwiedzająca nasze lotnisko może liczyć na ciepłe przyjęcie i gorącą kawę. Zainteresowanym zwiedzaniem naszego miasta i regionu, w tym również w towarzystwie przewodnika, pomożemy w kontakcie z Płocką Lokalną Organizacją Turystyczną. Pomożemy tez w zorganizowaniu transportu z lotniska oraz zapewnimy bezpieczne zakwaterowanie statku powietrznego w naszych hangarach.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
MB: Dziękuję.
Komentarze