Lokalizacja drogowych odcinków lotniskowych - informacją niejawną???
Kilka tygodniu temu opublikowaliśmy informację o projekcie nowego drogowego odcinka lotniskowego na autostradzie A4 między Tarnowem a Dębicą. Temat ten wzbudził wśród pilotów duże zainteresowanie jako potencjalne miejsce do lądowania w sytuacji awaryjnej.
Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej o kilka szczegółów związanych z projektem dotyczących jego lokalizacji, przeznaczenia oraz parametrów technicznych. Zapytaliśmy także o dokładną liczbę podobnych miejsc w Polsce, których według różnych źródeł jest około dwudziestu.
Z punktu widzenia pilota w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia, drogowy odcinek lotniskowy jest potencjalnym miejscem do lądowania. Zadaliśmy więc pytanie, czy w sytuacji awaryjnej DOL-e mogą być wykorzystywane także przez samoloty cywilne? Podpowiemy, że znamy odpowiedź na to pytanie.
Poniżej odpowiedzi, jakie otrzymaliśmy na zadane przez nas pytania.
"W odpowiedzi na przesłane pytania informuję, że do użytkowania przez Siły Powietrzne wyznaczone zostały obecnie cztery Drogowe Odcinki Lotniskowe, z czego w użyciu był ostatnio tylko DOL Kliniska.
Kolejne nowe odcinki ujęte są w planach inwestycyjnych. Wykorzystanie pasów ruchu na autostradach do startu i lądowania samolotów jest pomysłem równie starym jak same autostrady - o skuteczności tego pomysłu świadczyć może m.in. wiele lądowań awaryjnych dokonywanych w takim miejscu przez samoloty cywilne (niejednokrotnie większe od maszyn wojskowych). Z militarnego punktu widzenia posiadanie w wielu miejscach kraju infrastruktury mogącej posłużyć za np. lotnisko rezerwowe lub takie, na które mogą być dyslokowane części sił jest bardzo cenne.
Możliwość lądowania w takim miejscu może być wykorzystywana również w przypadku awarii sprzętu, gdyby okazało się, że dolot do macierzystej bazy nie jest możliwy (szansa na uszkodzenie bardzo cennego sprzętu lotniczego w odróżnieniu od lądowisk gruntowych jest tu niemal zerowa).
Udzielenie odpowiedzi na pozostałe pytania ze względu na bezpieczeństwo państwa oraz ochronę informacji niejawnych nie jest wskazane".
Z poważaniem
płk Jacek Sońta
Rzecznik prasowy MON
"Do użytkowania przez Siły Powietrzne wyznaczone są 4 DOL, z tego w użytkowaniu był ostatnio tylko 1 (DOL Kliniska). Kolejne nowe odcinki są w planach inwestycyjnych. To wszystko, co jawnie można na ten temat powiedzieć. Reszta informacji jest w dokumentach niejawnych".
Z poważaniem
ppłk Artur Goławski
Oddział Komunikacji Społecznej
Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych
Lokalizacja znanych DOL, znajduje sie na stronie lotniska.dlapilota.pl
Komentarze