Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kurs AOPA Air Safety Institute: Zrozumienie kart nawigacyjnych

Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA publikuje na swoich stronach cykliczne materiały, których zadaniem jest przekazanie praktycznych wskazówek przydatnych dla każdego pilota. Materiały są dostępne pod adresem www.aopa.org – Education – On Line Courses i wymagają bezpłatnego logowania (bezpośredni link). Jednym z tematów, który został przedstawiony w ostatnim czasie, jest „IFR Insights: Charts”, traktujący o znaczeniu rozumienia danych zawartych w kartach podejść IFR i diagramach lotnisk.

Multimedialna prezentacja jest adresowana do użytkowników nawigacji Jeppesen oraz Naco, jednakże wnioski w niej zawarte są uniwersalne i z pewnością mogą być użyteczne dla całej populacji lotników.


Autorzy kursu podkreślają, iż właściwe odczytanie i zrozumienie informacji zawartych na kartach IFR jest fundamentalną podstawą bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych według wskazań przyrządów. Dzięki prezentacji, można się zapoznać ze szczegółowym objaśnieniem danych zawartych na kartach, znaczeniem poszczególnych symboli (m.in. oznaczeń pasa, dróg kołowania, elewacji, przesuniętego progu, trasowych pomocy nawigacyjnych, dróg lotniczych, rodzaju przestrzeni, częstotliwości czy obowiązujących minimów), a także odnaleźć ich dokładną pozycję na konkretnych przykładach podejściówek.


"IFR Insights: Charts” szczegółowo przybliża m.in. procedury odlotowe (SID), dolotowe (STAR), podejścia instrumentalne, mapy trasowe, a także informacje, jak produktywnie używać tych wszystkich dokumentów. Całość jest opracowana w sposób bardzo przystępny wizualnie, a poszczególne rozdziały kończą się krótkimi quizami, mającymi sprawdzić posiadaną wiedzę. Są też konkretne przykłady do rozwiązania.


Prezentacja podkreśla istotę posiadania na pokładzie aktualnych kart IFR, które zmieniają się dużo częściej niż te dedykowane do lotów VFR, a także właściwej organizacji pracy w kokpicie. Kolejną ważną kwestią jest potrzeba odpowiednio wcześniejszego zapoznania się z procedurami dolotowymi, bowiem w czasie samego podejścia może to nie być możliwe z powodu natłoku innych absorbujących czynności. Na końcu kursu znajduje się kompleksowy test sprawdzający znajomość z całości omówionego tematu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony