Przejdź do treści
Książka "Mechanika lotu szybowców – szkolenie szybowcowe"
Źródło artykułu

Książka tygodnia portalu dlapilota.pl: "Mechanika lotu szybowców – szkolenie szybowcowe"

Zapraszamy do lektury nowego cyklu pt. „Książka tygodnia”, w ramach którego będziemy prezentowali najciekawsze pozycje wydawnicze oferowane przez sklep internetowy dlapilota.pl. Wśród nich będzie można znaleźć książki przybliżające tajniki wiedzy kluczowych zagadnień każdego rodzaju lotnictwa, ale także powieści historyczne i popularno naukowe.

Nieustanne kształcenie i podwyższanie kwalifikacji i kompetencji, jest naturalnie wpisane w zawód pilota. Swoją wiedzę można uzupełniać szczególnie teraz, gdy warunki atmosferyczne uniemożliwiają w pełni oddawaniu się podniebnemu hobby. Tym samym każdego tygodnia będzie przybliżali jedną z książek, a w dzisiejszym odcinku „Mechanika lotu szybowców – szkolenie szybowcowe…” autorstwa dr inż. Wiesławy Łaneckiej-Makaruk.


"Mechanika lotu szybowców – szkolenie szybowcowe" to kompleksowe opracowanie dotyczące mechaniki lotu szybowców, niezbędne zarówno dla osób szkolących, uczących się, jak i tych, którzy są po prostu zainteresowani tematem. W książce omówione zostały takie zagadnienia, jak mechanizm powstawania sił aerodynamicznych, kształty aerodynamiczne, atmosfera wzorcowa, prawa aerodynamiki, siły działające na szybowce w różnych stanach lotu, stateczność i sterowność szybowców, zjawiska aeroelastyczne związane z przekroczeniem prędkości dopuszczalnej, tendencje rozwojowe w szybownictwie  i wiele innych.

Dr inż. Wiesława Łanecka-Makaruk, córka Franciszka i Franciszki Łaneckich, urodziła się 31 maja 1933 roku w Białymstoku. Jest pierwszą kobietą w Polsce, która uzyskała uprawnienia szybowcowego pilota doświadczalnego (maj 1961 r.). Pierwsze loty szybowcowe, jeszcze bez uprawnień, odbyła w 1950 r., podczas wakacji u swojej siostry w Mrągowie.

Rok później, tuż po maturze, którą zdała w Opolu, rozpoczęła studia na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej. Kurs szybowcowy ukończyła w 1952 r. Dwa lata później zdobyła Srebrną Odznakę Szybowcową, a już rok później Złotą Odznakę Szybowcową i pierwszy diament. Z początkiem maja 1957 r. uczestniczyła w grupowym locie szybowników warszawskich do ZSRR, pokonując odległość 555 kilometrów, co zapewniło jej drugi diament. W tym samym roku uzyskała licencję samolotową. W marcu 1959 roku, przewyższeniem 5050 metrów, uzyskała trzeci diament. Tym wyczynem, jako trzecia kobieta w Polsce i szósta na świecie, zdobyła Diamentową Odznakę Szybowcową. Potem przez wiele lat uczestniczyła w mistrzostwach Polski zarówno szybowcowych, jak i samolotowych. Wiesława Łanecka-Makaruk odbywała próby w locie na szybowcach „Jaskółka” i „Mucha-100”. Pracowała jako wykładowca akademicki na Wydziale Lotniczym (potem MEL) w katedrze aerodynamiki, a w 1976 obroniła doktorat na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym Politechniki Warszawskiej. Jej mężem był pilot doświadczalny inż. Sławomir Makaruk, który zginął w czasie prób w locie w 1963 roku.


Wydawnictwo:      Stapis
Rok wydania:     2018
Oprawa:     miękka
Liczba stron:     228
Format:     16.8x24.0 cm

Książka jest dostępna w sklepie dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony