Przejdź do treści
Źródło artykułu

Informacja dla zarządzających lotniskami i lądowiskami w sprawie dronów

dlapilota.pl jest autorem popularnej wśród pilotów* bezzałogowych statków powietrznych aplikacji DroneRadar. Aplikacja za pomocą trzech kolorów umożliwia sprawdzenie możliwości wykonania lotu bezzałogowcem w danym miejscu i czasie, agregując informacje z AIP, AIP Sup, NOTAM i konfrontując je z aktualnie obowiązującymi przepisami. W Polsce, aplikację dostępną na ios i Android, pobrało ponad 30 000 użytkowników. Aplikacja jest w fazie testów w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i ma pozytywne opinie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. DroneRadar jest również od 2016 roku wykorzystywany przez Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP, w celu ułatwienia uzyskania zgody na lot bezzałogowcem w przestrzenicha wojskowych MATZ.

Dlaczego o tym piszemy?
Rozwój rynku bezzałogowego następuje w bardzo szybkim tempie. Aby zilustrować skalę zagadnienia, od końca 2013 roku do sierpnia 2017, ULC wydał ponad 5500 świadectw kwalifikacji dla operatorów bezzałogowców i zarejestrował 67 podmiotów szkolących. Dla porównania, w Polsce jest dzisiaj aktywnych około 4500 licencji PPL. Według różnych źródeł i kalkulacji, w FIR EPWW sprzedano pomiędzy 100 000 a 150 000 bezzałogowych statków powietrznych, oczywiście w tym są liczone zabawki. Według firmy analitycznej Gartner, przyrost, tzw. dronów wynosi około 30% rocznie.

Wartość z DroneRadar dla pilotów?
DroneRadar umożliwia dodatkowo rejestrację miejsc lotów dronami, które są następnie widoczne dla innych użytkowników przestrzeni jak również na stanowiskach FIS Olsztyn i FIS Warszawa jak również na wieżach EPGD, EPPO, EPKK i EPLL. Póki co funkcjonalność jest w fazie testów, ale nie zdziwcie się jak służba informacji powietrznej FIS lub kontroler wieżowy poprosi Was o wzmożoną uwagę na bezzałogowy statek powietrzny.

DRAI (DroneRadar Airspace Information) czyli ochrona małych lotnisk i lądowisk
Do rzeczy. W Polsce istnieją małe lotniska i lądowiska, na których sporadycznie (okresowo bądź kilka razy w roku) odbywa się intensywny ruch lotniczy (loty szybowcowe ze startami za wyciągarką, loty ultralajtów, małych samolotów czy skoki spadochronowe). Loty odbywają się przez cały rok. Miejsca te, z reguły należą do prywatnych właścicieli i oczywiście funkcjonują w granicach obowiązującego prawa.

Z uwagi, że owe lotniska i lądowiska leżą w przestrzeni niekontrolowanej (klasa G), nie ma obowiązku ustanawiać nad nimi oficjalnych struktur powietrznych. Obowiązuje bowiem zasada, jak dla całej przestrzeni klasy G, widzę i jestem widziany.

Dlatego, w celu informacyjnym i po odpowiednich konsultacjach, w aplikacji DroneRadar zaznaczyliśmy 2km strefy wokół wybranych w subiektywnej ocenie lotnisk i lądowisk, a nad którymi, może odbywać się intensywny ruch statków powietrznych i nad którymi nie zawsze w czasie trwania lotów aktywowane są oficjalne struktury.

Na pierwszy rzut poszły następujące lotniska i lądowiska:
Arłamów, Babięta, Bezmiechowa, Biała Podlaska, Borne Sulinowo, Borsk, Chrcynno, Czaplinek, Broczyno, Depułtycze Królewskie, Giże, Giżycko Mazury Residence, Góraszka, Gorzów Wlkp. Ulim, Gryźliny, Iwonicz, Jastarnia, Jeżów Sudecki, Kikity, Kołbiel Skorupy, Konstancin Jeziorna, Koszalin Zegrze Pomorskie, Milewo, Mrągowo, Poznań Bednary, Smolnik, Stare Juchy, Żerniki.

Ostatnio dodane
20170922 Kaniów

Apel do właścicieli i zarządzających lotniskami i lądowiskami
Jeśli w Twojej okolicy obserwujecie wzmożony ruch bezzałogowych statków powietrznych, skontaktujcie się z nami pod adresem: info@droneradar.eu. Dodamy do aplikacji DroneRadar odpowiednią informację wraz z ilustracją przestrzeni i telefonem kontaktowym.

Krąg nadlotniskowy
Jako piloci, poinformowaliśmy pilotów dronów, że dobrą praktyką załogowych statków powietrznych, jest lot po "kręgu nadlotniskowym". Krąg jest de facto prostokątem, którego jeden bok jest w osi drogi startowej. Krąg nadlotniskowy nie ma ustalonych wymiarów, jednak pilot wykonując po nim lot z reguły ma pas startowy w zasięgu wzroku. Warto o tym pamiętać, latając dronem.

DRAI czyli DroneRadar Airspace Information NIE SĄ formalnie strefami lotniczymi. Są wyłącznie istotną z punktu widzenia autorów systemu DroneRadar, informacją odnoszącą się do zaleceń, wskazówek dobrych praktyk wynikających ze specyfiki danego obszaru. DRAI może na przykład wskazywać różne obiekty, takie jak muzea, porty, dla których ich właściciele, chcieliby dla środowiska pilotów dronów przekazać istotną informację. Opis strefy DRAI znajduje się w aplikacji, w zakładce Info.


Obecność w przestrzeni DRAI, sygnalizujemy w aplikacji kolorem pomarańczowym.

Pomysł na ustanowienie nieoficjalnych struktur DRAI uzyskał pozytywną opinię departamentu bezzałogowych statków powietrznych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Więcej o aplikacji DroneRadar na stronie droneradar.eu.


*) EASA i FAA zaleca nazywanie operatorów bezzałogowych statków powietrznych pilotami

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony