Przejdź do treści
Członkowie Koła SAE AeroDesign z samolotami (fot. SAE AeroDesign)
Źródło artykułu

Glassówka: Udział studentów Politechniki Warszawskiej w zawodach SAE Aero Design

Udział studentów Politechniki Warszawskiej w zawodach SAE Aero Design począwszy od 1991 roku będzie tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się  17.02.2018 r., o godzinie 10:15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

Spotkanie, którego tematem będzie dział studentów Politechniki Warszawskiej w zawodach SAE Aero Design począwszy od 1991 roku, poprowadzi prof. Cezary Galiński oraz inni członkowie Koła Naukowego SAE Politechniki Warszawskiej.

Od roku 1991 na Politechnice Warszawskiej istnieje Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe SAE, któremu obecnie przewodniczy prof. dr hab. inż. Zdobysław Goraj. Pomysłodawcą jego założenia był wybitny, nieżyjący już prof. Tadeusz Krępeć, który przebywając w Stanach Zjednoczonych dowiedział się o odbywających się tam co roku nietypowych zawodach i postanowił „wciągnąć” w nie studentów z Polski.

Zawody SAE Aero Design polegają na samodzielnym zaprojektowaniu i zbudowaniu zdalnie sterowanych samolotów o jak największym udźwigu, zaprezentowaniu ich przed komisją sędziowską oraz wykonaniu lotów. Konkurują na nich drużyny z całego świata: z USA, Kanady, Brazylii, Chin, Polski, Indii i innych – łącznie 75 drużyn.

Drużyny mogą zbudować 3 rodzaje samolotów w klasach: Micro, Regular lub Advanced. W każdej klasie obowiązują inne zasady gry, które każdego roku ulegają całkowitej zmianie lub tylko modyfikacji, dlatego co rok zawody stanowią duże wyzwanie intelektualne, organizacyjne i finansowe.


Samolot  podczas testów na lotnisku Babice (fot. SAE AeroDesign/FB)

Każda z klas ma swoje unikalne cechy:

Klasa Regular – najbardziej prestiżowa
W tej klasie zakazane jest stosowanie kompozytów włóknistych. Celem misji jest przewiezienie piłek tenisowych oraz ciężaru (symulacja pasażer + bagaż). Moc silnika elektrycznego ograniczona jest do 1kW. Masa startowa to około 24 kg.

Klasa Advanced – najbardziej zaawansowana technologicznie
Celem misji jest zrzut ładunków humanitarnych do celu. Samolot obsługują dwie osoby – pilot i obserwator, który ma dostęp do obrazu na żywo z kamery umieszczonej na samolocie. W odpowiednim momencie musi on zrzucić ładunek, aby uzyskać jak największą celność. W tej klasie możemy używać kompozytów, dlatego bardzo duża cześć elementów wykonana jest z włókna węglowego.

Klasa Micro – najlżejsza
Celem klasy Micro jest skonstruowanie samolotu, który przeniesie największy ciężar w stosunku do swojej masy własnej (w naszym modelu 1600 gramów przy masie własnej 164 gramów), po złożeniu zmieści się do pojemnika o określonych wymiarach i może zostać złożony w czasie poniżej 60 sekund.

Zawody SAE AeroDesign organizowane są corocznie przez SAE – Society of Automotive Engineers – stowarzyszenie zrzeszające tysiące inżynierów z całego świata, przyciągające setki młodych, ambitnych studentów kierunków technicznych. W USA odbywają się w 2 edycjach: EAST i WEST.


Grudniowe loty próbne (fot. SAE AeroDesign/FB)

Warszawscy studenci już w dniach 6-8 kwietnia 2018 r. zmierzą się z rywalami na SAE Aero Design West w USA w Kalifornii. – Startujemy we wszystkich trzech klasach samolotów, objętych przez zawody. Jest to świetna okazja, aby wiedzę zdobytą na uczelni wykorzystać w praktyce. Możemy pochwalić się wieloma sukcesami odniesionymi na przestrzeni lat – w tym uzyskanie miana najbardziej utytułowanej drużyny w historii zawodów! – opowiadają członkowie Koła SAE AeroDesign.

Na razie trwają jeszcze przygotowania. 20 grudnia 2017 r. członkowie Studenckiego Międzywydziałowego Koło Naukowe SAE AeroDesign wykonywali loty próbne na warszawskim lotnisku Babice. – Sprawdziliśmy podsystemy samolotu klasy Advanced oraz mogliśmy się przekonać jak w locie sprawuje się nowy ładunek klasy Micro – mówią studenci. Kolejne loty próbne odbyły się 21 stycznia br. – Siarczysty mróz nam nie przeszkodził! Wykonywaliśmy loty testowe, sprawdzaliśmy nasz system zrzutu oraz umiejętności nowych pilotów – dodają członkowie Koła. Do wysłania skrzyni ze zdalnie sterowanymi samolotami za ocean pozostało jedynie 39 dni.

 
Styczniowe loty próbne (fot. SAE AeroDesign/FB)

Jednak Koło SAE AeroDesign to nie tylko zawody. – Uczestniczymy w różnych wydarzeniach propagujących naukę i technikę, m.in. Noc w Instytucie Lotnictwa, Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Stawiamy także pierwsze kroki na konferencjach lotniczych, przedstawiając własne projekty i pomysły – opowiadają warszawscy studenci.

Po prelekcji w dniu 17.02.2018 r. uczestnicy Glassówki będą mogli zwiedzić warsztat Koła, w którym przygotowywane są modele na najbliższą edycję zawodów.

Zapraszamy !

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony