Przejdź do treści
Trasowe lotniska zapasowe podczas lotów ETOPS po Atlantyku, fot. OPS Group
Źródło artykułu

Covid, a dostępność trasowych lotnisk zapasowych na Północnym Atlantyku

W celu wykorzystania jakiegoś obiektu jako trasowego lotniska zapasowego w lotach ETOPS operator statku powietrznego musi upewnić się, że dany port lotniczy spełnia podstawowe kryteria umożliwiające zaklasyfikowanie go jako „adequate”.

Chociaż istnieją pewne różnice między przepisami poszczególnych państw, a nawet linii lotniczych, to kwestię infrastruktury i warunków, które są wymagane dla operacji ETOPS, można ogólnie podsumować w następujący sposób:

  • prognoza pogody obejmująca godziny operacji
  • dostępność ATC (lub Flight Information Service)
  • pasa startowego
  • podejść według wskazań przyrządów
  • oświetlenia drogi startowej
  • systemów świateł podejścia (wskaźniki PAPI, VASI)
  • wymaganej dla statku powietrznego kategorii przeciwpożarowej RFF (Rescue and Fire Fighting)
  • urządzeń do tankowania, przeładunku, miejsca parkingowe itp.

Podczas pandemii koronowirusa wiele portów lotniczych wykorzystało zastój w ruchu do podjęcia prac, które mogą wpłynąć na ich status operacyjny. W rezultacie zmiany te mogą powodować dodatkowe problemy dla pilotów i działów operacyjnych poszukujących trasowych lotnisk zapasowych na wypadek przekierowań.

Co więcej, wiele lotnisk ma ograniczoną liczbę pracowników, co ma wpływ na to, jak samolot, pasażerowie i załoga będą obsługiwani na ziemi w mało prawdopodobnym przypadku, gdy wylądują na takim lotnisku. Przykłądowa lista zmian statusu operacyjnego lotnisk powszechnie używanych jako trasowe lotniska zapasowe dla samolotów przelatujących przez Północny Atlantyk:

Lotnisko BGSF Kangerkussuaq, Grenlandia - czynne w określonych w notam godzianch, poza nimi dostępne jedynie dla śmigłowca SAR

BGBW Narsarsuaq, Grenlandia - generuje dodatkowe opłaty, które zostaną naliczone, jeśli BGBW zostanie umieszczone w planie lotu jako alternate airport

LPLA Lajez, Azory - nieplanowane lądowanie na tym obiekcie może oznaczać znaczne wydłużoną obsługę (ze względu na brak personelu agenta handlingowego)

LPAZ Santa Maria, Azory - dopuszczalne lądowanie techniczne (np. po paliwo), ale ani załogo ani pasażerowie nie mogą wysiąść z samolotu. W nagłych przypadkach zalecane jest lądowanie w LPLA

CYYR Goose Bay, Kanada - do 28 czerwca pas startowy 16/34 jest zamknięty

EINN Shannon, Irlandia - port lotniczy funkcjonuje obecnie tylko od 0500 do 2100 UTC ze względu na wpływ Covid (NOTAM A1062/20). Lotnisko potwierdziło, że nie jest dostępne poza tymi godzinami nawet dla przekierowanych lotów, więc najbliższe dostępne porty to EGAA/Belfast lub EIDW/Dublin.

CYQX Gander, Kanada - w przypadku lądowania i pozostania na noc, załoga i pasażerowie muszą wypełnić formularz COVID wymagany przez rząd i muszą być wyposażeni w maski i rękawiczki

BIKF Keflavik, Islandia - kategoria przeciwpożarowa RFF 8 od 0500 do 1900 UTC, a od 1900 do 0500 UTC obowiązuje RFF 7

EGAA Belfast, Irlandia - główny terminal jest zamknięty z powodu Covid

EGPF Glasgow, Szkocja - kategoria przeciwpożarowa zredukowana do RFF 6 - RFF 7 dostepna w godzinach oznaczonych w notam

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony