Covid, a dostępność trasowych lotnisk zapasowych na Północnym Atlantyku
W celu wykorzystania jakiegoś obiektu jako trasowego lotniska zapasowego w lotach ETOPS operator statku powietrznego musi upewnić się, że dany port lotniczy spełnia podstawowe kryteria umożliwiające zaklasyfikowanie go jako „adequate”.
Chociaż istnieją pewne różnice między przepisami poszczególnych państw, a nawet linii lotniczych, to kwestię infrastruktury i warunków, które są wymagane dla operacji ETOPS, można ogólnie podsumować w następujący sposób:
- prognoza pogody obejmująca godziny operacji
- dostępność ATC (lub Flight Information Service)
- pasa startowego
- podejść według wskazań przyrządów
- oświetlenia drogi startowej
- systemów świateł podejścia (wskaźniki PAPI, VASI)
- wymaganej dla statku powietrznego kategorii przeciwpożarowej RFF (Rescue and Fire Fighting)
- urządzeń do tankowania, przeładunku, miejsca parkingowe itp.
Podczas pandemii koronowirusa wiele portów lotniczych wykorzystało zastój w ruchu do podjęcia prac, które mogą wpłynąć na ich status operacyjny. W rezultacie zmiany te mogą powodować dodatkowe problemy dla pilotów i działów operacyjnych poszukujących trasowych lotnisk zapasowych na wypadek przekierowań.
Co więcej, wiele lotnisk ma ograniczoną liczbę pracowników, co ma wpływ na to, jak samolot, pasażerowie i załoga będą obsługiwani na ziemi w mało prawdopodobnym przypadku, gdy wylądują na takim lotnisku. Przykłądowa lista zmian statusu operacyjnego lotnisk powszechnie używanych jako trasowe lotniska zapasowe dla samolotów przelatujących przez Północny Atlantyk:
Lotnisko BGSF Kangerkussuaq, Grenlandia - czynne w określonych w notam godzianch, poza nimi dostępne jedynie dla śmigłowca SAR
BGBW Narsarsuaq, Grenlandia - generuje dodatkowe opłaty, które zostaną naliczone, jeśli BGBW zostanie umieszczone w planie lotu jako alternate airport
LPLA Lajez, Azory - nieplanowane lądowanie na tym obiekcie może oznaczać znaczne wydłużoną obsługę (ze względu na brak personelu agenta handlingowego)
LPAZ Santa Maria, Azory - dopuszczalne lądowanie techniczne (np. po paliwo), ale ani załogo ani pasażerowie nie mogą wysiąść z samolotu. W nagłych przypadkach zalecane jest lądowanie w LPLA
CYYR Goose Bay, Kanada - do 28 czerwca pas startowy 16/34 jest zamknięty
EINN Shannon, Irlandia - port lotniczy funkcjonuje obecnie tylko od 0500 do 2100 UTC ze względu na wpływ Covid (NOTAM A1062/20). Lotnisko potwierdziło, że nie jest dostępne poza tymi godzinami nawet dla przekierowanych lotów, więc najbliższe dostępne porty to EGAA/Belfast lub EIDW/Dublin.
CYQX Gander, Kanada - w przypadku lądowania i pozostania na noc, załoga i pasażerowie muszą wypełnić formularz COVID wymagany przez rząd i muszą być wyposażeni w maski i rękawiczki
BIKF Keflavik, Islandia - kategoria przeciwpożarowa RFF 8 od 0500 do 1900 UTC, a od 1900 do 0500 UTC obowiązuje RFF 7
EGAA Belfast, Irlandia - główny terminal jest zamknięty z powodu Covid
EGPF Glasgow, Szkocja - kategoria przeciwpożarowa zredukowana do RFF 6 - RFF 7 dostepna w godzinach oznaczonych w notam
Komentarze