Przejdź do treści
Źródło artykułu

Co z ruchem GA po ustanowieniu CTR Warszawa/Modlin?

1 czerwca br., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała zmianę AIP AIRAC AMDT 125, która od dnia 28 czerwca wprowadza strefę kontrolowaną (CTR) oraz nowe procedury dolotowe dla lotniska Warszawa/Modlin EPMO (strony 242-321). Fakt ten ma związek z nieodległym w czasie końcem modernizacji w/w obiektu i uruchomieniem stamtąd operacji komercyjnych przewoźników lotniczych.

W związku z powyższym, od jednego z czytelników naszego portalu otrzymaliśmy następującą informację:

„Chciałbym zwrócić uwagę na potencjalne ryzyko wynikające ze zmian w przestrzeni powietrznej związanych z wprowadzeniem od dnia 28.06.2012 strefy kontrolowanej lotniska (CTR) oraz nowych procedur dolotowych dla lotniska Modlin (AIRAC  125), szczególnie mając na uwadze wydanie przez PAŻP nowej edycji lotniczej mapy Polski z ,,informacją aeronautyczną aktualną na dzień 31.05.2012". Jedną z konsekwencji zmian jest fakt, iż strefa CTR wykracza znacznie poza granice obecnego ATZ lotniska, sięgając od południowej strony aż do strefy ograniczonej nad Kampinoskim Parkiem Narodowym, uniemożliwiając przelot wzdłuż Wisły bez naruszania przestrzeni kontrolowanej. Trasa ta obecnie prowadzi poprzez punkty Uniform i Charlie.

Zdecydowanie większym problemem może być jednak zmiana lokalizacji punktów dolotowych VFR, przy zachowaniu ich dotychczasowych nazw (AD 2 EPMO 7-3-1). O ile w przypadku przesunięcia punktu ,,Uniform" z jednego mostu drogowego (stary most z niebieską kratownicą), na drugi (most trasy S7), konsekwencje ewentualnej pomyłki nie powinny być daleko idące, o tyle zmiana położenia nowego punktu ,,India" o ponad 6,5 km w kierunku zachodnim może skutkować poważnym niebezpieczeństwem w przypadku błędnego wykonania lotu przez załogę statku powietrznego na istniejący obecnie ,,stary" punkt ,,India" (tzn. dworzec kolejowy w miejscowości Brody). Zagrożeniem są przebiegające nad nim trasy procedur odlotu oraz podejścia do lądowania, takie jak np. procedura SID ,,Foxtrot" dla pasa 08 (AD 2 EPMO 4-2-3), procedura podejścia z widocznością dla pasa 26 (AD 2 EPMO 7-1-1), czy procedura missed approach przy podejściu na pas 08 (AD 2 EPMO 6-2-1).

Korzystnym byłoby także rozważenie zmiany nazw punktów dolotowych VFR w przypadku istotnej zmiany ich lokalizacji, co mogłoby być istotne w celu uniknięcia opisanego przeze mnie ryzyka pomyłki (chociaż w przypadku okolic Warszawy, możliwość nazywania nowych punktów kolejnymi literami alfabetu jest w zasadzie wyczerpana), a także dostosowanie terminu publikacji kolejnych edycji lotniczej mapy Polski do wprowadzania istotnych zmian w przestrzeni (lub odwrotnie), szczególnie jeżeli chodzi o zmiany dotyczące przestrzeni o największym w kraju natężeniu ruchu general aviation”.


Nowy CTR Modlin,  Źródło: ais.pansa.pl NIE WYKORZYSTYWAĆ DO CELÓW OPERACYJNYCH

Powstanie na lotniczej mapie Polski kolejnego lotniska komunikacyjnego (i stref wokół niego) może zatem istotnie wpływać na jakość wykonywania operacji przez statki powietrzne segmentu general aviation. Ponieważ w rejonie przyszłego CTR Warszawa/Modlin występuje jedno z największych w kraju natężeń ruchu general aviation, w ramach profilaktyki zalecamy wszystkim pilotom szczegółowe zapoznanie się z planowanymi zmianami.

Redakcja portalu Dlapilota.pl została również poinformowana, iż propozycja zmian o których mowa jest powyżej, nie była wcześniej konsultowana z Krajowym Towarzystwem Lotniczym AOPA Poland.

Opisane zmiany znajdują się w AIP AIRAC AMDT 125


Nabywcy arkuszy Warszawa i Kraków najnowszego wydania Lotniczej Mapy Polski ICAO 1:500 000 (treść lotnicza aktualna na 31 maja 2012) będą mogli bezpłatnie wymienić wspomniane arkusze na zaktualizowane po 28 czerwca.

Powyższa możliwość wymiany arkuszy jest związana z planowaną zmianą struktur przestrzeni powietrznej w okolicach Warszawy, będącą konsekwencją uruchomienia lotniska Warszawa Modlin.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony