Bezpieczeństwo Lotów na lotnisku Warszawa Babice
W dniu 9 kwietnia 2010 roku, w siedzibie zrządzającego lotniska Warszawa Babice odbyło się robocze spotkanie poświęcone bezpieczeństwu wykonywanych tam lotów. Przybyło na nie kilkadziesiąt osób, głównie przedstawiciele działających na nim ośrodków szkolenia, w tym Aeroklubu Warszawskiego, przedstawicieli służb ruchu lotniczego MSWiA, przedstawiciel KTL AOPA Poland oraz pracowników działu bezpieczeństwa lotów Lotniska Babice.
Przybyłych gości przywitał dyrektor Lotniczego Zakładu Budżetowego MSWiA „Warszawa-Babice” Zbigniew Mrozek, który wprowadził uczestników w tematykę spotkania krótko podsumowując działalność lotniska w pierwszym kwartale tego roku. Szczegółowego podsumowania dokonał Kierownik Systemu Jakości i Bezpieczeństwa Lotów Zakładu Henryk Karaś, który przedstawił kilka statystyk za I kwartał działalności lotniska. Według danych mimo wyjątkowo „długiej zimy”, niesprzyjających warunków atmosferycznych i wstrzymanych czasowo szkoleń w niektórych ośrodkach szkolenia od początku tego roku na lotnisku Babice zanotowano wzrost ruchu lotniczego w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku o 54%. W tym samym czasie zanotowano cztery niegroźne w skutkach zdarzenia lotnicze zgłoszone do PKBWL.
Oprócz kwestii bezpieczeństwa poruszano także zagadnienia dotyczące zasad funkcjonowania lotniska między innymi takich jak: możliwość kontrolowania przez zarządzającego uprawnień pilotów łamiących prawo i stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa wykonywania lotów w ATZ lotniska, konieczności wyznaczania i rejestrowania osób uprawnionych do kierowania lotami szkolnymi, konieczność wcześniejszego zgłaszania chęci korzystania z ATZ Babice w lotach nocnych oraz obowiązkowe uzgadnianie i uzyskanie zgody na start lub lądowanie po godzinie 22.
Po podsumowaniu, ponownie głos zabrał Dyrektor Mrozek, który przedstawił w skrócie kalendarz imprez masowych oraz plany inwestycyjne związane z lotniskiem. Choć głównym profilem działania lotniska jest działalność lotnicza, to ze względu na konieczność pozyskania środków finansowych umożliwiającą pełne samofinansowanie działalności, konieczne jest organizowanie na jego terenie imprez o charakterze sportowym lub kulturalnym. W tym roku na lotnisku odbędzie się kilka imprez masowych, ale zarządzający dołoży wszelkich starań aby odbyły się z jak najmniejszym ograniczeniami dla realizacji lotów i działających na nim instytucji.
Co do inwestycji, w najbliższym czasie planowane jest rozgraniczenie i wygrodzenie części koszarowej lotniska od części lotniskowej, uruchomienie nowej drogi dojazdowej do hangarów nr 4,5 i 6 oraz odnowienie wszystkich znajdujących na płycie lotniska znaków pionowych i poziomych. W trakcie spotkanie głos zabrali także Pan Maciej Lasek i Pan Paweł Góra, członkowie kilkuosobowego Zespołu opracowującego Studium Bezpieczeństwa lotniska Warszawa Babice. Przedstawili cele przedsięwzięcia i sposób ich realizowania. Według nich celem studiów jest identyfikacja zagrożeń wynikających z funkcjonowania lotniska na Warszawskim Bemowie, co pomoże je wyeliminować pozbawiając argumentów środowiska zmierzające do ograniczenia jego działalności. W opinii Dyrektora Mrozka, który z całą stanowczością poparł działalność Zespołu i uznał kwestie bezpieczeństwa za kluczowe, subiektywna ocena bezpieczeństwa opierająca się tylko i wyłącznie na metodologii, a nie studium przypadku może godzić w interesy Lotniska. Może zburzyć jego dotychczasowy wizerunek lotniska przyjaznego i bezpiecznego nie tylko dla pilotów, ale także dla najbliższego otoczenia. Podsumowując, całe spotkanie przebiegło w atmosferze miłej, merytorycznej dyskusji, a jego uczestnicy otrzymali wiedzę, która zapewne ułatwi im działalność, a pilotom wykonywanie czynności lotniczych. Dzięki temu lotnisko Warszawa Babice może stać się lotniskiem jeszcze bardziej bezpiecznym.
Czytaj również: Komunikat Nr 1/2010 w sprawie imprez masowych na lotnisku Warszawa Babice
Komentarze