AERO 2015 - wielkie święto General Aviation coraz bliżej

AERO Friedrichshafen 2015

Już 15 kwietnia ruszają targi AERO Friedrichshafen 2015 - największa impreza w Europie poświęcona tematyce General Aviation... i nie tylko!

Tegoroczna - 23 już odsłona targów - będzie jeszcze większa niż przed rokiem. Swój udział zapowiedziało ponad 630 wystawców z 35 krajów, którzy zaprezentują się w 11 halach i na wystawie statycznej. Cała powierzchnia wystawowa liczy ponad 85 tys metrów kwadratowych.

Czytaj również: Innowacyjne polskie premiery na AERO 2015: oświetlenie i symulatory

Organizatorzy  przygotowali wiele atrakcji, począwszy od szybowców i samolotów lekkich i ultralekkich, przez jedno i dwusilnikowe maszyny, a skończywszy na business-jetach, śmigłowcach i wiatrakowcach. Poza tym, przygotowano specjalne obszary tematyczne jak: „strefa silnika”, czy też wystawę poświęconą dynamicznie rozwijającemu się sektorowi bezzałogowców. Do tego mnóstwo spotkań, konferencji i prezentacji najnowszych osiągnięć w dziedzinie silników, awioniki i ekologicznych źródeł energii (e-flight).

- Spodziewamy się nowego rekordu. Na ten moment swoją obecność potwierdziło ponad 630 wystawców - cieszą się szef projektu Roland Bosch i prezes Messe Friedrichshafen Klaus Wellmann. Zarówno wystawcy jak i odwiedzający mają powody do optymizmu. Moim zdaniem, kondycja rynku jest dobra - mówi Bosch. Mam nadzieję, że w tym roku nasi goście będą woleli inwestować pieniądze w statki powietrzne niż w swoje rachunki maklerskie. Fakt, że wielu miłośników lotnictwa uważa samoloty, silniki czy awionikę jako dobrą lokatę kapitału to dla nas jeden z powodów do radości.

Organizatorów i wystawców cieszą spadki cen paliw, odczuwalne także w lotnictwie ogólnym. Podobnie jak ceny Jet-1, wyraźnie spadły też ceny paliwa Avgas, które napędza większość samolotów tłokowych i śmigłowców. Tylko w Unii Europejskiej zarejestrowanych jest ponad 200 tys. szybowców, samolotów ultralekkich, awionetek i śmigłowców. Spadki cen przekładają się też na atrakcyjność szkoleń: ceny kursów spadają, co sprawa, że więcej młodych ludzi ma szanse spełnić swoje marzenia i zasiąść za sterami.

Rynek nie jest jednolity, choć wszędzie można zauważyć wzrost sprzedaży. Rośnie zapotrzebowanie zarówno na proste i tanie samoloty ultralekkie czy wiatrakowce, jak i na luksusowe business-jety dalekiego zasięgu. W tym ostatnim przypadku, zamówień jest tak wiele, że czasy oczekiwania na dostawy najpopularniejszych maszyn przekraczają dwa lata.

W segmencie tłokowych jedno- i dwusilnikowych samolotów oraz lekkich odrzutowców sytuacja jest trochę trudniejsza, ale i tutaj producenci i wystawcy mają nadzieję, że najbliższe miesiące przyniosą wyraźne ożywienie. AERO umacnia swoją pozycję jako lider targów general aviation w Europie. Widać to po międzynarodowym charakterze zarówno wystawców jak i odwiedzających. W tym roku na targach znajdą się wystawcy z ponad 35 krajów, wśród nich będzie spora i rosnąca z roku na rok liczba firm z Chin.

Organizatorzy spodziewają się, że niesłabnącym zainteresowaniem będą cieszyły się samoloty ultralekkie i sportowe. W 2014 roku w Niemczech były one istotnym elementem generującym popyt. Według stowarzyszenia Deutscher Aero Clube.V. - DAeC i Deutschen Ultraleichtflugverbandes - DULV, w ubiegłym roku zarejestrowano 200 lekkich samolotów, a w 2013 roku 168. Dużą część tegorocznej wystawy AERO stanowić będą samoloty jedno i dwusilnikowych z silnikiem tłokowym, które od dekad są trzonem lotnictwa ogólnego.

Ostatnio, do walki z amerykańskimi producentami jak Cessna, Piper, Beechcraft i Cirrus dołączyli europejscy konkurenci: Diamond czy słoweński Pipistrel. Najnowszy zauważalny trend to zwiększanie wydajności napędów,  skłanianie się ku silnikom diesla, przystosowanym do spalania bio-paliw oraz nacisk na bezpieczeństwo. Nowi gracze - Diamond czy Pipistrel - oferują w standardzie lub opcji ratunkowe systemy spadochronowe, co jak pokazały doświadczenia Cirrusa, doskonale wpływa na sprzedaż. Coś ruszyło się także jeśli chodzi o dwusilnikowe samoloty tłokowe. Podczas tegorocznych targów Diamond zaprezentuje swój model DA 62, który (tak jak mniejszy DA 42) prawdopodobnie zostanie bestsellerem.

Targi AERO odgrywają coraz ważniejszą rolę w sektorze lotnictwa dla biznesu. Firma Diamond zaprezentuje w tym roku swój jednosilnikowy samolot DA-50 JP7, którego oblot miał miejsce pod koniec stycznia tego roku. Maszyna zabiera na pokład 7 osób a jedna z wersji jest przystosowana do operowania z nieutwardzonych lotnisk. Konkurencja w tym segmencie jest coraz bardziej zaciekła. Niebawem proces certyfikacji zakończy HA-420 Honda Jet, na finiszu są loty próbne odrzutowego Cirrus Jet'a a lada dzień nastąpi oblot dwusilnikowego Pilatusa PC-24. Na targach nie zabraknie też wielu śmigłowców. Bell zaprezentuje model 505 Jet Rangera X, który ma być następcą legendarnego Jet Rangera. Konstrukcja została oblatana na jesieni zeszłego roku.

Już po raz 4 zostanie zorganizowana na targach „strefa silnika”. Będzie można w niej obejrzeć wszystko, co zwiane jest z nowoczesnymi i wydajnymi napędami w lotnictwie, czyli silniki diesla, wydajne silniki benzynowe, silniki elektryczne i turbiny oraz najnowsze, zdobywające coraz większą popularność napędy hybrydowe.

3 raz w historii pojawi się „aleja awioniki”, w której wiodący producenci awioniki zaprezentują swoje najnowsze rozwiązania elektronicznych przyrządów pokładowych, w tym systemy ostrzegania przed kolizją, radary oraz systemy nawigacji i komunikacji.

Nowością na AERO 2015 będzie Lotnicze Centrum Kompetencji. Ma służyć jako źródło informacji dla pilotów i wszystkich, którzy chcieliby zawodowo związać się z branżą lub zaspokoić swoją lotniczą ciekawość. Swoją wiedzą i doświadczeniami podzielą się organizacje, szkoły i stowarzyszenia, jak Luftfahrt Bundesamt, EASA, AOPA, czy Deutsche Flugsicherung - niemiecka służba ruchu lotniczego. Jednocześnie podczas targów będzie trwała kampania "Zostań pilotem", która ma zachęcić młodzież do zainteresowania się lotnictwem jako ścieżką kariery.

PLAN WYSTAWY:

Hala A1: Szybowce, miasteczko namiotowe
Hala A2: Wystawa RPAS
Hala A3: Lotnictwo Ogólne (do 5,7 t ) - usługi i sprzęt
Hala A4: Lotnictwo Ogólne (do 5,7 t ) - usługi, sprzęt
Hala A5: Lotnictwo Ogólne (do 5,7 t ) - część silnika, konserwacja, układy napędowe, wyposażenie pilota
Hala A6: Aleja awioniki, kokpit i systemy pokładowe
Hala A7: Lotnictwo Ogólne (do 5,7 t ) - Śmigłowce
Hala B1: UL , VLA , LSA
Hala B2: UL , VLA , LSA
Hala B3: UL , VLA , LSA
Hala B4: Wiatrakowce, UL , VLA , LSA
Wystawa statyczna: Lotynictwo biznesowe, samoloty z drugiej ręki
Zachodni hol: e-flight-expo, zostań pilotem
Wschodni hol: centrum konferencyjne

CENY BILETÓW:
Bilet jednodniowy: 18 €
Bilet ulgowy: 15 € (osoby niepełnosprawne, seniorzy, grupy 20 i więcej osób)
Bilet dla uczniów i studentów: 10 €
Bilet dwudniowy: 33 €
Dzieci do 14. roku życia: wstęp wolny
Katalog imprezy: 9 €
Parking samochodowy: 5 €
Kupując bilet przez Internet jest nieco taniej i odpowiednio ceny biletów wynoszą:
Bilet jednodniowy: 15 €
Bilet dwudniowy: 30 €
Link do rezerwacji online: www.aero-expo.com

Podróż prywatnym samolotem
Istnieje możliwość przylotu na AERO 2015 własnym samolotem, jednak konieczna jest wcześniejsza rezerwacja slotu. Można to robić od 28 marca pod tym adresem: https://aero-ppr.fly-away.de

Lądowisko szybowcowe Markdorf 
Lądowanie na tym lotnisku możliwe jest wyłącznie dla ultralightów i motoszybowców. Przed przylotem należy dokonać rejestracji na stronie: www.sfg-markdorf.de.
 
GODZINY OTWARCIA:
15 kwietnia (środa) - 18 kwietnia (sobota)
Środa – piątek od 9:00 do 18:00
Sobota  od 9:00 do 17:00

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Mateusz Sokolowski

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus