CPK: wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech odcinków KDP Warszawa-Łódź
Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do wojewody mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Odcinki objęte wnioskami mają w sumie 20 km długości - poinformowała w piątek spółka.
Jak zaznaczyła CPK w komunikacie, kolejne wnioski są w przygotowaniu. To kluczowy fragment linii kolejowej „Y”, która do 2035 r. ma połączyć stolicę z Lotniskiem CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem - podkreśliła spółka. Cztery pierwsze wnioski dotyczą projektowanej linii kolejowej na terenie Miasta Stołecznego Warszawy oraz mazowieckich gmin: Ożarów Mazowiecki, Pruszków, Brwinów i Wiskitki.
Jak przypomniała CPK, dla ponad 140-kilometrowej trasy kolejowej między Warszawą i Łodzią posiada już komplet decyzji środowiskowych oraz dwa z wymaganych pozwoleń wodnoprawnych, które wydają Wody Polskie.
– Decyzje lokalizacyjne, w sprawie których spółka złożyła wnioski do Wojewody Mazowieckiego, to kolejny krok w drodze do budowy linii KDP. Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych kolejnym krokiem będą wnioski o pozwolenie na budowę, które też planujemy złożyć w tym roku. Następnie ruszą przetargi na roboty budowlane – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, cytowany w komunikacie spółki.
Dla odcinka między Warszawą i Łodzią w sumie będzie 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne. – W IV kwartale tego roku planujemy złożyć pozostałych osiem wniosków, w tym do Wojewody Łódzkiego dla odcinka KDP między Lotniskiem CPK i Łodzią. Trasa KDP między Warszawą i Łodzią jest dla nas priorytetowa, ponieważ pozwoli włączyć Lotnisko CPK w system szybkiej kolei – powiedział prezes CPK Filip Czernicki.
Jak przypomniała spółka, pod budowę KDP kupiła dotychczas w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć 67 działek o łącznej powierzchni ponad 64 ha. Do Programu właściciele zgłosili 191 spośród 201 działek, które zostały zakwalifikowane do Kolejowego PDN.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
wkr/ drag/



Komentarze