Chiński producent samolotów pasażerskich Comac znacząco zmniejsza wielkość dostaw
Chińska państwowa firma lotnicza Comac zmniejszyła o dwie trzecie plany dostaw flagowego samolotu pasażerskiego C919 na bieżący rok – podała w środę agencja Bloomberga, powołując się na źródła. Drastyczne cięcia są skutkiem problemów w łańcuchu dostaw, które ograniczają zdolność firmy do utrzymania tempa produkcji.
Chiński koncern jest w dużym stopniu uzależniony od amerykańskich dostawców, takich jak Honeywell czy Parker-Hannifin, którzy dostarczają mu kluczowe elementy, m.in. awionikę, systemy sterowania lotem i silniki.
Informatorzy Bloomberga przekazali, że Comac boryka się z problemami „praktycznie we wszystkich kluczowych obszarach swojego łańcucha dostaw”.
Sytuację Comac pogorszyło również ogłoszone w lipcu tymczasowe wstrzymanie przez USA pozwoleń na eksport istotnych części silników, produkowanych przez GE Aerospace.
Według źródeł Bloomberga firma z siedzibą w Szanghaju celuje teraz w dostarczenie w tym roku około 25 swoich wąskokadłubowych odrzutowców, mimo że jeszcze na początku roku zwiększyła cel w tym zakresie z 50 do 75 maszyn.
Chiński dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski C919, mający konkurować z Airbusem A320neo i Boeingiem 737 Max, wciąż nie uzyskał certyfikatów od amerykańskich i europejskich regulatorów lotnictwa.
W tym roku Comac dostarczył zaledwie sześć maszyn, w tym pięć chińskim liniom lotniczym, podczas gdy trzej najwięksi przewoźnicy z Chin spodziewali się łącznie 32 dostaw tylko w 2025 r. – zaznaczył Bloomberg, dodając, że od 2022 r. firma zapewniła dostawy 16 swoich samolotów.



Komentarze