Zmiany w systemie dyżurów SAR
Od 1 stycznia 2018 roku wprowadzone zostają zmiany w pełnieniu dyżurów przez załogi śmigłowców ratowniczych Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Przywrócony zostaje drugi punkt dyżurowania śmigłowca SAR w systemie dwudziestoczterogodzinnym.
Dotychczas, tj. od 19 lipca do 31 grudnia 2017 roku całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednocześnie w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, w godzinach dziennych, w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany jest drugi śmigłowiec Mi-14PŁ/R lub W-3WARM.
Od 1 stycznia 2018 roku pełniony będzie dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego, w systemie całodobowym, zarówno w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, jak i w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku wspiera załoga samolotu patrolowego Bryza pełniąca dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
* * *
Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi.
W latach 2008-2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym podjęto decyzję o przystosowaniu do wykonywania zadań SAR dwóch maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W okresie końcowego etapu ich przebudowy i wdrażania do służby wprowadzono naprzemienny system pełnienia dyżurów ratowniczych, od 1 do 20 dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach a następnie, do końca każdego miesiąca, na lotnisku w Darłowie. Po zakończeniu szkolenia załóg zmodernizowanych śmigłowców, które otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R, 1 lipca 2011 roku rozpoczęły one pełnienie dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Wówczas przywrócono również utrzymywanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie.
Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL Świdnik umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg od 1 października 2015 roku do 19 lipca 2017 roku w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR. Celem modernizacji śmigłowców Anakonda była unifikacja wyposażenia, doposażenie w nowy sprzęt śmigłowców W-3RM oraz przebudowa do wersji ratowniczej dwóch śmigłowców wersji transportowej W-3T.
7 października br. powrócił do BLMW ostatni z pięciu modernizowanych śmigłowców W-3WARM. Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC - ang. Full Authority Digital Engines Control (w miejsce analogowego), nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się także drugi etap unifikacji, obejmujący kolejne trzy śmigłowce Anakonda. Pierwszą z tych maszyn dostarczono do Świdnika w jeszcze grudniu 2016 roku, a dwie kolejne w lipcu i sierpniu 2017 roku. Zakończenie drugiego etapu procesu modyfikacji planowane jest w 2018 roku. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie.
Jednocześnie, Wojskowe Zakłady Lotnicze w Łodzi, prowadzą czynności zmierzające do wydłużenia resursu śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R. Pierwszy, z dwóch śmigłowców Mi-14PŁ/R użytkowanych przez 44. Bazę Lotnictwa Morskiego w Darłowie, został przebazowany do WZL-1 w dn. 19 września br. Jego powrót do macierzystej bazy planowany jest na pierwszą połowę 2018 roku. Wtedy, tej samej procedurze zostanie poddany drugi śmigłowiec Mi-14PŁ/R. Wydłużenie resursu pozwoli eksploatować te śmigłowce przez kolejne 4 lata.
kmdr ppor. Marcin Braszak
oficer prasowy BLMW
Komentarze