Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zmiana na stanowisku dowódcy 44. Bazy Lotnictwa Morskiego

W poniedziałek, 2 marca, na lotnisku w Siemirowicach, odbędzie się uroczyste przekazanie obowiązków na stanowisku dowódcy 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.

Po 33 latach służby wojskowej, w tym blisko 8 latach służby w siemirowickim garnizonie, z lotnictwem morskim i mundurem roztaje się kmdr pil. Jarosław Andrychowski. Zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej dowodzenie jednostką obejmie kmdr pil. Andrzej Szczotka.

Przekazanie sztandaru i dowodzenia odbędzie się podczas uroczystej zbiórki żołnierzy jednostki na płycie lotniska w Siemirowicach, w honorowej asyście Kompanii Reprezentacyjnej MW oraz Orkiestry Reprezentacyjnej MW. Początek uroczystości o godzinie 13.00. W przekazaniu obowiązków dowódcy bazy uczestniczyć będzie między innymi dowódca Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej kmdr pil. Tadeusz Drybczewski oraz przedstawiciele miejscowych władz samorządowych. Po zakończeniu zbiórki, około godziny 14.00, kmdr pil. Jarosław Andrychowski, zgodnie z lotniczą tradycją i ceremoniałem wojskowym, odbędzie pożegnalny lot samolotem patrolowo - rozpoznawczym Bryza.

Akredytacje przedstawicieli mediów uprawniające do wjazdu na teren lotniska prowadzi oficer prasowy BLMW kmdr ppor. Czesław Cichy (tel. 665 991 292). Pisemne zgłoszenia zawierające imię, nazwisko, nr dowodu osobistego/legitymacji prasowej, nazwę redakcji oraz dane pojazdu należy przesłać na adres blmw.rzecznik@mw.mil.pl do dnia 2 marca (poniedziałek), do godziny 8.00

Wejście na lotnisko dla akredytowanych przedstawicieli mediów w dniu 2 marca przez bramę główną jednostki o godzinie 12.30.

Komandor dypl. pil. Jarosław Andrychowski w powietrzu spędził łącznie ponad 6400 godzin. Doświadczenie lotnicze zdobywał na samolotach TS-8 Bies, TS-11 Iskra, An-2, An-26, Ił-18 i Tu-154. Na stacjonujących w Siemirowicach samolotach typu An-28 Bryza wylatał ponad 2400 godzin. Studia w dęblińskiej "Szkole Orląt" rozpoczął w 1974 roku. Po ich ukończeniu przez ponad 7 lat był związany z 13. Pułkiem Lotnictwa Transportowego w Krakowie, gdzie pełnił służbę na stanowiskach pilota – nawigatora oraz starszego pilota i starszego nawigatora.

Z lotnictwem morskim związał się w 1994 roku, kiedy został wyznaczony na stanowisko pilota – nawigatora w 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo – Łącznikowego MW. Po sformowaniu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) służył w 1. Dywizjonie Lotniczym a od 1998 roku w Dowództwie BLMW, gdzie pełnił obowiązki starszego inspektora a następnie szefa strzelania powietrznego. Jednocześnie rozpoczął naukę w Akademii Marynarki Wojennej gdzie w 2000 roku ukończył wyższe studia operacyjno – taktyczne. W połowie 2003 roku został przeniesiony do Dowództwa Marynarki Wojennej i wyznaczony na stanowisko specjalisty w Szefostwie Lotnictwa MW. Następnie w 2004 roku powrócił do Dowództwa BLMW gdzie został szefem sekcji szkolenia lotniczego. Od 2007 roku związał się z Siemirowicami gdzie blisko 4 lata dowodził 30. Kaszubską Eskadrą Lotniczą. W międzyczasie ukończył również studia podyplomowe w Akademii Marynarki Wojennej na kierunku zarządzanie kryzysowe. Zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej w styczniu 2011 roku objął obowiązki dowódcy 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach i Darłowie.

Komandor Andrychowski był wielokrotnie wyróżniany, między innymi Złotym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, statuetką „Ikara” oraz tytułem honorowym „Zasłużony Pilot Wojskowy”. Pod jego dowództwem, za najwyższą jakość wykonywanych zadań i szczególne osiągnięcia szkoleniowe w 2008 roku, 30. Kaszubska Eskadra Lotnicza w Siemirowicach została wyróżniona „Znakiem Honorowym Sił Zbrojnych RP”. Wielokrotnie reprezentował polskie lotnictwo morskie na międzynarodowych pokazach lotniczych, uczestniczył w międzynarodowych ćwiczeniach. Był także inicjatorem zacieśniania kontaktów z jednostkami sojuszniczymi brytyjskich Royal Air Force oraz Royal Navy. Przywiązywał dużą wagę do kultywowania najlepszych tradycji lotnictwa polskiego w kraju i za granicą. Osobiście zaangażował się również w program modernizacji samolotów Bryza. 8 marca, w związku z ukończeniem 60 lat, zakończy zawodową służbę wojskową.

Komandor dypl. pil. Andrzej Szczotka jest absolwentem Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie gdzie w 1986 roku ukończył 4-letnie studia inżynierskie na kierunku pilotażu samolotu odrzutowego. Dwukrotnie studiował także w Akademii Marynarki Wojennej. W 2000 roku ukończył wyższe studia dowódczo – sztabowe, a w 2006 roku studia podyplomowe na kierunku zarządzanie i dowodzenie.

Karierę lotnika morskiego rozpoczął w 34. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego gdzie pod koniec 1986 roku został wyznaczony na stanowisko pilota. Następnie pełnił obowiązki starszego pilota, a od 1992 roku - dowódcy klucza. Po 4 latach dowodzenia kluczem został starszym nawigatorem w 1. Dywizjonie Lotniczym. Jednocześnie zaangażował się w organizację programu wymiany eskadr pomiędzy dywizjonem wyposażonym w samoloty MiG-21Bis i MiG-21UM a 2. Skrzydłem Lotnictwa Morskiego Niemiec w Eggebeck wykorzystującym samoloty uderzeniowe Tornado. W ramach tego programu zrealizowano cykl wspólnych ćwiczeń polskich i niemieckich lotników morskich odbywających się zarówno w Gdyni jak i Eggebeck.

Od 2001 roku pełnił obowiązki zastępcy dowódcy dywizjonu, a po jego przeformowaniu – zastępcy dowódcy 28. Puckiej Eskadry Lotniczej. W kwietniu 2004 roku związał się z Dowództwem BLMW gdzie początkowo został wyznaczony na stanowisko szefa sekcji szkolenia lotniczego. Jeszcze w tym samym roku awansował do stopnia komandora porucznika i objął obowiązki szefa szkolenia brygady. Po kolejnych 4 latach służby został zastępcą dowódcy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jednocześnie został awansowany na stopień komandora. Pełniąc obowiązki na tym stanowisku wielokrotnie podejmował społeczne inicjatywy, między innymi na rzecz fundacji wspierających leczenie ciężko chorych dzieci. Koordynował również organizację transportu lotniczego zespołów medycznych z organami do przeszczepu, który był realizowany w ramach tak zwanej akcji „Serce”.

Komandor Szczotka w powietrzu spędził łącznie 2500 godzin. Latał na samolotach TS-11 Iskra, SB Lim-2, Lim-5, Mig-21Bis, Mig-21UM oraz na śmigłowcu Mi-2. Obecnie jest pilotem samolotów An-28 Bryza. W trakcie służby był wielokrotnie wyróżniany, w tym: Złotym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Złotym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, statuetką „Ikara” oraz dwukrotnie tytułem honorowym „Zasłużony Pilot Wojskowy”.

44. Baza Lotnictwa Morskiego powstała 1 stycznia 2011 roku po przeformowaniu 44. Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej i włączeniu w jej struktury 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej oraz 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej. W jej skład wchodzi między innymi Kaszubska Grupa Lotnicza w Siemirowicach wyposażona w samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R i An-28B1RM Bis oraz samoloty monitoringu ekologicznego An-28E a także Darłowska Grupa Lotnicza wyposażona w śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3RM oraz śmigłowce Mi-2.

Do głównych zadań bazy należy rozpoznanie obszarów morskich i wskazywanie celów okrętom, poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych, udział w operacjach poszukiwawczo – ratowniczych w polskiej strefie poszukiwania i ratownictwa na morzu oraz monitoring ekologiczny w Polskiej Strefie Ekonomicznej Bałtyku. Jednostka utrzymuje również całodobowe dyżury załóg samolotów patrolowych i śmigłowców ratowniczych na lotniskach w Siemirowicach i Darłowie. Dyżury te pełnione są zarówno w krajowym jak i sojuszniczym systemie rozpoznania a także krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego.

Tekst i foto: kmdr ppor. Czesław Cichy

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony