Przejdź do treści
Zasłużone „PS”- y trafią do muzeów
Źródło artykułu

Zasłużone „PS”- y trafią do muzeów

Do Warszawy, Bydgoszczy i Dęblina trafią wycofane ze służby śmigłowce Mi-14PS. Zasłużone dla ratownictwa morskiego maszyny znajdą się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Wojsk Lądowych oraz Muzeum Sił Powietrznych.

Historia śmigłowców Mi-14PS w Polsce ma swój początek w 1984 roku. Na lotnisko Marynarki Wojennej w Darłowie trafiły wówczas cztery tego typu maszyny. Mi-14PS był przeznaczony do wykonywania zadań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład mógł zabrać do 19 rozbitków (w pozycji leżącej 9). Wyposażony był w środki ratownicze oraz w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków. Podnoszenie rozbitków odbywało się za pomocą pasów, niezatapialnego kosza lub noszy. Śmigłowiec mógł wodować i przyjąć rozbitków na pokład bezpośrednio z powierzchni wody, miał również możliwość holowania tratw ratunkowych. W skład załogi wchodziło do 5 osób – dowódca załogi, drugi pilot, technik pokładowy, ratownik oraz lekarz.

Z powodu kończącego się resursu określonego przez producenta pod koniec października 2008 roku rozpoczął się proces wycofywania „PS”-ów z eksploatacji. Jako pierwsza służbę zakończyła dokupiona w 1990 roku maszyna z nr 5137. „PS” z nr 1016 przeszedł na emeryturę w styczniu 2010 roku. 12 grudnia 2010 roku z eksploatacji wycofana została ostatnia tego typu maszyna z nr 1013. Jednocześnie 26-letnia służba tych śmigłowców w lotnictwie polskiej Marynarki Wojennej przeszła do historii. Maszyny te doskonale sprawdziły się w akcjach ratowania zdrowia i życia na morzu. W latach 1992 – 2010 uczestniczyły w 241 takich akcjach udzielając pomocy 115 osobom. W 1997 roku, podczas operacji przeciwpowodziowej na południu Polski jeden śmigłowiec Mi-14PS w trakcie 24 lotów ratowniczych wykonanych w ciągu 4 dni ewakuował 275 osób.

Zadania „PS”-ów przejęły dwa śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ przystosowane do działań ratowniczych nad obszarami morskimi. Tym samym flota „czternastek” w wersji ZOP pomniejszyła się do 8 maszyn. Zmodernizowane śmigłowce otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R. Proces wdrażania PŁ/R-ów do służby zakończył się w połowie tego roku. Z dniem 1 lipca ich załogi rozpoczęły pełnienie całodobowych dyżurów w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego.

PŁ/R-y zakończą służbę na przełomie 2017 i 2018 roku.

Zobacz film „Ostatni lot 1016”:


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony