Przejdź do treści
Śmigłowiec pokładowy SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego (fot. chor. mar. Piotr Leoniak)
Źródło artykułu

Szkolenie na fregacie

W ubiegły wtorek (9 lutego) śmigłowiec pokładowy SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego przebazował się z macierzystego lotniska w Gdyni Babich Dołach na pokład fregaty ORP Gen. T. Kościuszko.

W trakcie przejścia do norweskiego portu Bergen personel latający i techniczny rozpoczął przygotowania do udziału w międzynarodowych manewrach „Cold Response 2016”.

Szkolenie komponentu lotniczego rozpoczęło się od treningowych operacji startów i lądowań na okręcie. Na jednostkach klasy fregata czy korweta należą one do jednych z najtrudniejszych elementów pilotażu w lotnictwie śmigłowcowym. Piloci polskich SH-2G wykonują je na lądowisku o wymiarach 11x15 metrów gdzie średnica wirnika nośnego SH-2G to ponad 13 metrów. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że w trakcie lotów okręt jest w ciągłym ruchu postępowym a podczas falowania przechyla się do przodu i tyłu oraz na boki. Te niespotykane w innych rodzajach lotnictwa warunki decydują o elitarności lotnictwa pokładowego i świadczą o wyjątkowych umiejętnościach załóg śmigłowców.

 

 

Klucz śmigłowców pokładowych powstał w 2003 roku, kiedy z bazy niemieckiego lotnictwa morskiego w Nordholz na lotnisko w Gdyni Babich Dołach przyleciały dwie maszyny typu Kaman SH-2G Super Seasprite. Dołączyły one do dwóch, które rok wcześniej dotarły do Polski właśnie na pokładzie fregaty rakietowej ORP „Gen. T. Kościuszko”. Wówczas były to pierwsze w polskiej armii bojowe statki powietrzne produkcji zachodniej. Już trzy lata po sformowaniu, wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1) i uczestniczył w jednej z najważniejszych operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego pod kryptonimem „Active Endeavour”. Przed wejściem do Sił Odpowiedzi NATO lotnicy pokładowi ukończyli szkolenie w specjalistycznym ośrodku FOST (Flag Officers Sea Training) w Wielkiej Brytanii. Dwa lata później personel klucza, działając w składzie Zespołu Okrętów Sojuszu SNMG-1 Standing NATO Maritime Group 1, po raz kolejny wziął udział w operacji, której głównym celem było zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na strategicznym dla światowego transportu morskiego basenie Morza Śródziemnego.

Od momentu sformowania klucza załogi śmigłowców SH-2G systematycznie reprezentują lotnictwo morskie zarówno w krajowych jak i międzynarodowych manewrach morskich. Jak dotąd wykonywały już zadania na akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Polskie SH-2G wielokrotnie lądowały na pokładach okrętów sojuszniczych i współpracowały z załogami okrętów i śmigłowców wchodzących w skład stałego zespołu okrętów Sił Odpowiedzi NATO.

W tym roku po raz drugi personel klucza będzie uczestniczył w organizowanych przez norweskie siły zbrojne manewrach pod kryptonimem „Cold Response”.

Galeria zdjęć

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy
Foto: chor. mar. Piotr Leoniak

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony