Przejdź do treści
Źródło artykułu

SH-2G w Mirosławcu i Bydgoszczy

Załoga śmigłowca pokładowego SH-2G będzie reprezentowała lotnictwo morskie na tegorocznym festynie lotniczym w Mirosławcu. Impreza organizowana z okazji 10 rocznicy powstania 12. Bazy Lotniczej i 8. Eskadry Lotnictwa Taktycznego odbędzie się w najbliższą sobotę, 15 maja. Tydzień później SH-2G będzie można zobaczyć na IV Międzynarodowej Wystawie „Wszystko dla Lotnictwa” Air Fair 2010 w Bydgoszczy.

W najbliższą sobotę na wystawie statycznej statków powietrznych podczas festynu organizowanego przez 12. Bazę Lotniczą i 8. Eskadrę Lotnictwa Taktycznego w Mirosławcu pojawi się śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G z 28. Puckiej Eskadry Lotniczej. Szczegółowe informacje na temat festynu można znaleźć na stronie internetowej www.12blot.sp.mil.pl . Tydzień później, pokładowego SH-2G będzie można zobaczyć podczas organizowanej przez Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy Międzynarodowej Wystawy Air Fair 2010. Informacje na temat IV edycji tej imprezy znajdują się na stronie www.airfair.pl .

Śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite na stałe stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. W lotnictwie Marynarki Wojennej pełnią służbę od sierpnia 2003 roku kiedy po pozyskaniu ze Stanów Zjednoczonych dwóch fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry sformowano klucz śmigłowców pokładowych. Personel tego klucza jako jedyny w lotnictwie Sił Zbrojnych szkoli się do wykonywania zadań z pokładów okrętów. SH-2G jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych. Dzięki wyposażeniu w dźwig pokładowy może on uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Maszyna jest także przystosowana do przenoszenia ładunków o masie do 1400 kg na podwieszeniu zewnętrznym, dlatego może być również wykorzystywana jako śmigłowiec logistyczny - do zaopatrywania własnych jednostek pływających. Podstawowe wyposażenie SH-2G stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Podczas modernizacji w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi trzy z czterech maszyn przystosowano do przenoszenia torpedy MU-90 oraz do prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. W skład załogi śmigłowca wchodzi dwóch pilotów oraz nawigator – operator systemów pokładowych.

Personel klucza śmigłowców pokładowych dwukrotnie działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO brał udział w operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego na Morzu Śródziemnym pod kryptonimem „Active Endeavour”. Głównym celem operacji jest niedopuszczenie do nielegalnej imigracji, przemytu uzbrojenia czy niebezpiecznych substancji poprzez monitoring żeglugi i kontrolę podejrzanych jednostek.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony