Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przedostatnia Anakonda powróciła do służby

Wczoraj (czwartek, 4 kwietnia), o godzinie 17:09 na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego, w Gdyni-Babich Dołach, wylądował kolejny, zmodernizowany śmigłowiec W-3WARM Anakonda, o numerze bocznym 0815.

To już przedostatnia zmodernizowana do jednolitego standardu maszyna, w ramach umów zawartych w 2014 i 2016 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia, a zakładami lotniczymi PZL Świdnik. Obydwa kontrakty zakładały unifikację do jednolitej wersji wyposażenia morskich śmigłowców W-3 eksploatowanych przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Jako pierwsze do PZL Świdnik trafiły dwie maszyny transportowe W-3T (nr 0209 i 0304) oraz trzy ratownicze W-3RM (0511, 0505 i 0506), w kwietniu, maju, czerwcu i sierpniu 2014 roku. Zmodernizowane W-3 otrzymały między innymi cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, nowe wyposażenie ratownicze oraz kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami – tzw. szperaczami. Śmigłowce wyposażono również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Dwie zmodernizowane maszyny transportowe W-3T powróciły w lutym i marcu 2017 roku, już w wersji W-3WARM, do macierzystej jednostki - 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach.

Kolejne trzy ratownicze Anakondy w wersji W-3WARM powróciły do Gdyni i Darłowa (Grupa Lotnicza 44 Bazy Lotnictwa Morskiego) odpowiednio w kwietniu, czerwcu i październiku 2017 roku. 22 lipca 2017 roku zmodernizowany śmigłowiec Anakonda z numerem 0511 po raz pierwszy uczestniczył w akcji ratowniczej na Bałtyku. W ramach drugiej umowy z 2016 roku do zakładów w Świdniku trafiły trzy najmłodsze Anakondy eksploatowane w BLMW. Anakonda nr 0815 poleciała do Świdnika w lipcu 2017 r, a miesiąc później do modernizacji trafił ostatni śmigłowiec o numerze 0906, który nadal przebywa w PZL Świdnik. Załogą Anakondy 0815 dowodził kpt. pil. Marcin Chałubiński.


(fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)

W lipcu i sierpniu 1989 roku do 18 eskadry trafiły dwa pierwsze Sokoły w wersji transportowej (W-3T) pochodzące z pierwszej i drugiej serii produkcyjnej o numerach 0209 i 0304. Były to pierwsze śmigłowce W-3 eksploatowane w Siłach Zbrojnych RP. Jedna z maszyn trzeciej serii produkcyjnej, pozostająca własnością zakładów w Świdniku, 0411 stała się prototypem wersji ratownictwa morskiego. Przyjęte do eksploatacji w lipcu 1992 roku śmigłowce 0505 i 0506 wyprodukowano w ramach czwartej serii produkcyjnej, przekazano do 18 eskadry ratowniczo – łącznikowej w Gdyni Babich Dołach i były pierwszymi śmigłowcami ratownictwa morskiego W-3RM Anakonda powstałego na bazie śmigłowca PZL W-3 Sokół.

W ramach tej serii powstały także przyjęte do eksploatacji rok później śmigłowce 0511 i 0512. Ten ostatni uległ katastrofie w marcu 1997 roku. W 1996 roku w BLMW pojawił się śmigłowiec 0513 tej samej serii, pozostający własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowany przez BLMW na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie. W latach 1998-2002 na stan przyjęto jeszcze trzy śmigłowce tego typu pochodzące z siódmej i ósmej serii produkcyjnej o numerach 0813, 0815 i 0906.


(fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony