Poszukiwania uszkodzonego okrętu
W stan gotowości na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie postawiono załogi śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej SH-2G oraz Mi-14PŁ. Ich zadaniem jest odnalezienie okrętu podwodnego, który uległ awarii i nie jest w stanie samodzielnie się wynurzyć. To scenariusz rozpoczętych dzisiaj na Bałtyku i Zatoce Gdańskiej ćwiczeń z udziałem polskich i szwedzkich sił ratowniczych.
Rozpoczęte dzisiaj manewry „Crown Eagle” połączone są z krajowym, ćwiczeniem pod kryptonimem „Smer/Medex”. Scenariusz ćwiczenia zakłada awarię okrętu podwodnego, którego poszukiwania natychmiast po zgłoszeniu rozpoczynają polskie siły morskie. Pierwszym etapem działań była precyzyjna lokalizacja uszkodzonej jednostki. Takie zadanie otrzymała załoga fregaty ORP „Gen. K. Pułaski” oraz współdziałające z nią załogi śmigłowców: SH-2G z 28. Puckiej Eskadry Lotniczej oraz Mi-14PŁ z 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej. Po odnalezieniu zalegającego na dnie okrętu przeprowadzone zostaną oględziny kadłuba i ocena uszkodzeń. Rolę uszkodzonej jednostki w manewrach pełni okręt podwodny ORP „Bielik”. W manewrach uczestniczy 8 okrętów w tym szwedzki okręt ratowniczy HSwMS „Belos”, Brzegowa Grupa Ratownictwa oraz Morski Odział Straży Granicznej.
„Crown Eagle 09” i „Smer/Medex 09” to ćwiczenia ratownicze sprawdzające system ratowania załóg okrętów podwodnych. Najnowsze doświadczenia zdobywane podczas działań zarówno międzynarodowych jak i krajowych mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa załóg okrętów podwodnych na akwenie Bałtyku, Morza Północnego i Atlantyku. Są to typowe manewry dla każdej floty posiadającej okręty podwodne.
Na stronie Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej można obejreć fotorelację z ćwiczeń.
Komentarze