Ostatni remont „czternastki”
W Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi zakończył się ostatni remont śmigłowca zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ. W piątek (10 października) maszyna z numerem burtowym 1008 powróciła na macierzyste lotnisko w Darłowie. Jednocześnie rozpoczął się również proces wycofywania z eksploatacji najstarszych tego typu maszyn.
Śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) Mi-14PŁ nr 1008 oblatała i przebazowała załoga w składzie kpt. pil. Kazimierz Majchrzak (dowódca), por. pil. Jerzy Tatuśko (drugi pilot), kpt. Karol Szprendałowicz (nawigator – operator systemów poszukiwawczo – uderzeniowych) oraz st. chor. szt. Jarosław Rochowiak (technik pokładowy). Ostatnia zaplanowana do remontu maszyna otrzymała również nowe, typowe dla statków powietrznych lotnictwa morskiego szare barwy.
Niespełna dwa miesiące wcześniej zakończono eksploatację pierwszego śmigłowca Mi-14PŁ. Maszyna nr 1002 służbę w lotnictwie morskim rozpoczęła 15 lipca 1981 roku. Ostatni remont na tym śmigłowcu zakończył się w grudniu 2006 roku a jego łączny nalot przekroczył 3240 godzin.
Kolejne trzy „czternastki” dostarczone do Darłowa w 1981 roku zostaną wycofane ze służby w latach 2015 – 2016. Zakończenie eksploatacji sześciu śmigłowców Mi-14 w wersji PŁ i PŁ/R, które rozpoczęły służbę dwa lata później odbędzie się w latach 2017 – 2019.
Mi-14PŁ 1008 rozpoczął służbę w październiku 1983 roku (foto kpt. Mariusz Kalinowski)
W ciągu ponad 30-letniej służby śmigłowce Mi-14 były systematycznie modernizowane. Między innymi otrzymały nowe radiostacje i odbiorniki GPS, przeszły także modernizację systemów poszukiwawczo – uderzeniowych i przystosowano je do przenoszenia torpedy Eurotorp MU-90 Impact. Pomimo bazowania na otwartej przestrzeni lotniska i eksploatacji w środowisku o dużym zasoleniu „czternastki” przez lata zachowały wysokie wskaźniki sprawności oraz walory taktyczno – techniczne.
Wycofana z eksploatacji maszyna 1002 spędziła w powietrzu ponad 3240 godzin
(foto kpt. Mariusz Kalinowski)
W latach 2008 – 2010, nastąpiło wycofywanie z linii trzech śmigłowców ratowniczych Mi-14PS (nr 5137, 1013 i 1016). W związku z koniecznością zapewnienia ciągłości możliwości operacyjnych sił ratowniczych do zadań SAR przystosowano dwa śmigłowce w wersji ZOP. Podczas remontu głównego na egzemplarzach o numerach 1012 i 1009 zdemontowano wyposażenie do zwalczania okrętów podwodnych, zabudowano szersze drzwi boczne, nowy dźwig burtowy oraz radiokompas do poszukiwania rozbitków, zmodernizowano również wyposażenie radiowe i nawigacyjne. Dwie maszyny o walorach podobnych do wersji PS otrzymały wówczas oznaczenie Mi-14PŁ/R.
kmdr ppor. Czesław Cichy
specjalista - oficer prasowy
Komentarze