Przejdź do treści
Operacje śmigłowcowe na fregacie (fot. kmdr por. Czesław Cichy)
Źródło artykułu

Operacje śmigłowcowe na fregacie

Doskonalenie procedur współdziałania w trakcie wykonywania operacji śmigłowcowych na okręcie to szkolenie jakie zrealizował personel klucza SH-2G wraz z ORP Gen. T. Kościuszko.

Łącznie dwie załogi śmigłowców pokładowych z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonały we wtorek 25 startów i lądowań na fregacie.

Lądowanie na jednostkach klasy fregata czy korweta należy do jednego z najtrudniejszych elementów pilotażu w lotnictwie śmigłowcowym. Lądowisko na pokładzie ORP Kościuszko i ORP Pułaski ma wymiary 11x15 metrów gdzie średnica wirnika nośnego SH-2G to ponad 13 metrów. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że w trakcie startu czy lądowania okręt jest w ciągłym ruchu postępowym a podczas falowania przechyla się do przodu i tyłu oraz na boki.

 
W trakcie 13-letniego funkcjonowania klucza SH-2G jego personel wykonywał zadania na akwenach od Bałtyku, przez Morze Północne, Morze Norweskie, Atlantyk po Morze Śródziemne i Czarne.
(fot. kmdr por. Czesław Cichy)

Klucz śmigłowców pokładowych polskiego lotnictwa morskiego powstał w 2003 roku, kiedy z niemieckiego Nordholz na lotnisko w Gdyni Babich Dołach przyleciały dwie maszyny typu Kaman SH-2G Super Seasprite. Dołączyły one do dwóch, które rok wcześniej dotarły do Polski na pokładzie fregaty rakietowej ORP Kościuszko. Wówczas były to pierwsze w polskiej armii bojowe statki powietrzne produkcji zachodniej. Już trzy lata po sformowaniu, wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (ang. Standing NATO Response Force Maritime Group 1) i uczestniczył w operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego pod kryptonimem „Active Endeavour”. Wejście do Sił Odpowiedzi NATO poprzedziło specjalistyczne szkolenie, tzw. FOST (ang. Flag Officers Sea Training) w Wielkiej Brytanii. Dwa lata później personel klucza, działając w składzie Stałego Zespołu Okrętów Sojuszu SNMG 1 (ang. Standing NATO Maritime Group 1), po raz kolejny wziął udział w operacji, której głównym celem było zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na strategicznym dla światowego transportu morskiego basenie Morza Śródziemnego.

Obecnie wyznaczeni piloci i nawigatorzy klucza oraz personel techniczny przygotowują się do długoterminowego zaokrętowania na fregacie i działań w ramach operującego w basenie Morza Śródziemnego Stałego Zespołu Okrętów NATO SNMG 2 (ang. Standing NATO Maritime Group 2). Więcej na ten temat w artykule na portalu polska-zbrojna.pl.

kmdr por. Czesław Cichy
oficer prasowy BLMW

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony