Przejdź do treści
Źródło artykułu

Morski śmigłowiec na śląskim niebie

W najbliższą sobotę, 17 sierpnia, śmigłowiec pokładowy Marynarki Wojennej SH-2G po raz pierwszy weźmie udział w festynie lotniczym „Śląski Air Show”. Jego załoga zaprezentuje między innymi elementy pilotażu wykorzystywane podczas działań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).

Już w najbliższą sobotę, w trakcie festynu lotniczego na katowickim lotnisku Muchowiec będzie można zobaczyć dynamiczny pokaz możliwości śmigłowca pokładowego SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jego załoga zaprezentuje się między innymi w locie z opuszczoną anteną detektora anomalii magnetycznych służącą do wykrywania zanurzonych okrętów podwodnych.

Podczas operacji morskich piloci tych maszyn prowadzą działania z pokładów fregat rakietowych ORP „Gen. K. Pułaski” oraz ORP „Gen. T. Kościuszko”. Lądowanie na pokładzie tego typu okrętów należy do jednych z najtrudniejszych elementów pilotażu w lotnictwie śmigłowcowym. Wykonuje się je w dzień i w nocy, na lądowisku o wymiarach 11x15 metrów gdzie średnica wirnika nośnego maszyny to ponad 13 metrów. W trakcie operacji śmigłowcowych okręt jest w ciągłym ruchu a jego lądowisko przechyla się do przodu i tyłu oraz na boki. Te niespotykane w innych rodzajach lotnictwa warunki decydują o elitarności lotnictwa pokładowego i świadczą o wyjątkowych umiejętnościach załóg śmigłowców SH-2G.

Śmigłowce pokładowe Kaman SH-2G Super Seasprite trafiły do lotnictwa Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. W sierpniu 2003 roku SH-2G weszły do służby w składzie nowo sformowanego klucza śmigłowców pokładowych. W ciągu 10 lat służby w morskim rodzaju sił zbrojnych uczestniczyły w najważniejszych ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych operując na akwenach całej Europy, od Bałtyku przez Atlantyk po Morze Śródziemne i Czarne.

Już trzy lata po sformowaniu, wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1). Zespół ten uczestniczył w jednej z najważniejszych operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego pod kryptonimem „Active Endeavour”. Głównym celem kontynuowanej do dziś operacji jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na strategicznym dla transportu morskiego basenie Morza Śródziemnego. W 2008 roku, działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO (SNMG-1 Standing NATO Maritime Group 1), personel klucza po raz kolejny wziął udział w operacji „Active Endeavour”. Tylko w tym roku załogi śmigłowców SH-2G uczestniczyły w organizowanych przez siły morskie Francji manewrach NATO na Atlantyku a w ubiegłą sobotę, w pierwszych w historii polsko-japońskich ćwiczeniach na Bałtyku.

Śmigłowce pokładowe SH-2G są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych, działań poszukiwawczo – ratowniczych oraz logistycznych. Ich podstawowe wyposażenie stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. SH-2G jest przystosowany do przenoszenia torpedy MU-90 i prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. Załoga śmigłowca to dwóch pilotów oraz nawigator – operator systemów pokładowych.


 
Więcej informacji na temat imprezy znajdziecie tutaj
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony