Modernizacja silników transportowych Bryz
Na dwóch samolotach transportowych Bryza z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego zmodernizowane zostaną zespoły napędowe. Wczoraj (poniedziałek, 20 kwietnia) pierwsza z maszyn została przekazana do zakładów lotniczych w Mielcu.
Obydwie maszyny w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymają silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell. W ubiegłym roku podobną modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. Pod koniec lutego nowy zespół napędowy otrzymała także jedna z trzech przeznaczonych do modernizacji patrolowo-rozpoznawczych Bryz w wersji B1R.
zobacz: Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S oraz Patrolowa Bryza z nowymi silnikami
Dwa modernizowane samoloty transportowe zostały przejęte przez lotnictwo morskie od Sił Powietrznych, 1003 w kwietniu, a 0723 w czerwcu 2012 roku. Wówczas ilość maszyn typu Bryza eksploatowanych w jednostkach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej wzrosła do 14 sztuk, w tym czterech w wersji transportowej An-28TD, siedmiu w wersji patrolowo-rozpoznawczej An-28B1R, jednego w wersji patrolowej i zwalczania okrętów podwodnych An-28B1RM Bis oraz dwóch samolotów monitoringu ekologicznego An-28E. W wszystkie samoloty transportowe znajdują się obecnie na wyposażeniu 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, pozostałe stacjonują na lotnisku 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.
Zakończenie prac na przebazowanej do Mielca maszynie z numerem 0723 planowane jest na koniec tego roku. W przyszłym roku zostaną one wykonane na transportowym 1003.
Tekst i foto: kmdr ppor. Czesław Cichy
Komentarze